Venus Express - průběh letu
Zpět na hlavní článek
Část 1 - Příprava ke startu a průběh letu 2005
Práce na sondě se rozběhly v listopadu 2002 paralelně se závěrečnou
fází přípravy startu stanice Mars Express.
Důležité rozhodnutí o výběru raketového nosiče nebylo tehdy učiněno.
2003-01-28 podepsala oficiálně EADS Astrium
kontrakt s ESA na návrh a konstrukci sondy v hodnotě
82.4 mil. €.
Dva týdny po startu sondy Mars Express
byla 2003-06-17 u příležitost konání
aerosalónu v Le Bourget v Paříži podepsána smlouva mezi
ESA a organizací Starsem nabízející nosnou raketu, ve které bylo dohodnuto
použití kombinace rakety Sojuz s urychlovacím stupněm Fregat pro
start sondy Venus Express v listopadu 2005. ESA odkládala rozhodnutí
o nosném prostředku právě až na dobu po úspěšném startu stanice k Marsu,
což měla být svým způsobem generální zkouška pro budoucí planetární mise.
V létě 2004 probíhaly zkoušky v dílnách Alenia (Torino). Většina
ze systémů zásobování elektřinou, rádiová aparatura, řízení polohy a funkce
palubního zpracování dat byly již namontovány a odzkoušeny. Dodávka užitečného
zatížení se očekávala v období červenec-srpen. Poté měla být kompletní
sonda podrobena zkouškám nejprve za laboratorních podmínek, pak
v simulovaném kosmickém prostředí.
Dne 2005-07-01 skončila ve středisku ESTEC
[=European Space Research and Technology Centre] v Noordwijku (Nizozemsko)
schůzka komise, která prověřovala připravenost k letu (Flight Acceptance
Review Board). Sonda prošla úspěšně zkouškami funkčnosti systémů a odolnosti
vůči kosmickému prostředí a prokázala, že celý komplet přístrojů pracuje
v souladu navzájem a se systémy sondy. Během systémových zkoušek se
simulovaly vědecké operace, které by se měly provádět na oběžné dráze kolem
Venuše.
V prvním srpnovém víkendu 2005 byla vyzkoušená sonda naložena na
letišti v Toulouse do letadla Antonov An-124
a převezena na kosmodrom Bajkonur v Kazachstánu k posledním
předstartovním přípravám. Start byl plánován na
2005-10-26 pomocí nosné rakety Sojuz doplněn
o urychlovací stupeň Fregat.
Kolem 2005-08-15 se uskutečnila zkouška
těsnosti palivového systému, po které bylo konstatováno, že je možno
naplnit zásobníky 570 kg paliva. K tomu mělo ale dojít až těsně
před startem. Test proběhl v režii týmu výrobce systému CPS [=Combined
Propulsion System] z britské divize firmy ASTRIUM.
2005-08-30 byly zahájeny zkoušky ze série
SVT-2 [=System Verification Test 2].
Jako první se uskutečnil test startovací sekvence a převzetí řízení letu
střediskem ESOC. SVT-2 probíhá tím způsobem,
že řídící středisko VMOC [=Venus Mission Operation Centre] v Darmstadtu
(Německo) vysílá povely na sondu nacházející se na Bajkonuru a simuluje
operace, které se budou eventuelně vykonávat v kosmu. Zkoušky
SVT-2 byly naplánovány v trvání necelého
jednoho týdne. Zakončeny byly 2005-09-02
ověřením hlavních funkcí elektrického systému. Sonda byla poté umístěna
do adaptéru, v němž se zkoušelo finální optické zaměření. Byla
zahájena instalace solárních panelů.
Začátkem září oznámil Dimitrij Titov, zástupce Ruska na projektu, při
příležitosti mezinárodní konference o planetárních vědách v Cambridgi
(GB), že se přípravy sondy Venus Express na kazašském kosmodromu Bajkonur
blíží do finiše. Rovněž nosná raketa byla v těchto dnech dokončena
a probíhají na ní poslední zkoušky.
V polovině září byly namontovány sluneční baterie a rozběhly se jejich
prověrky. Každé křídlo si vyžádalo dva dny montážních prací. První panel
obdržela sonda 2005-09-13 a druhý o dva dny
později 2005-09-15.
Měsíc před plánovaným startem se sonda nacházela v laboratořích na
kosmodromu a technici finišovali v přípravách na dlouhou cestu.
Práce se již dostaly do fáze, ve které se ověřovaly poslední předstartovní
sekvence a mj. se jich účastnil i kompletní tým, který bude přítomen při
startu v podzemním bunkru vzdáleném asi 150 m od rampy.
Dne 2005-10-12 byla sestava kosmické sondy
Venus Express a adaptéru určeného k napojení na nosný prostředek
umístěna na urychlovací stupeň Fregat.
Činnost byla klasifikována jako nebezpečná, protože v době montáže
už byl Venus Express i stupeň Fregat naplněny 570 kg, resp. 5000 kg
vysoce hořlavého a jedovatého paliva. Sestavení provedly společně týmy
z průmyslového konsorcia, které postavilo sondu a firmy
NPO-Lavočkin, výrobce stupně Fregat.
2005-10-13 byla sonda poprvé po instalaci na
urychlovací stupeň Fregat elektricky zapojena. Tomuto okamžiku předcházelo
propojení konektorů, přes něž byla sonda napájena v době, kdy ještě
stála na zemi, se stupněm Fregat. Jediné elektrické spojení s kosmickou
stanicí bylo teď výhradně přes konektor na urychlovacím stupni.
Po zapojení elektrického proudu proběhly zkoušky, které měly prověřit
kvalitu všech spojů počínaje pozemním podpůrným zařízení EGSE [=Eletrical
Ground Support Equipment], přes Fregat a adaptér na nosné raketě až
k vlastnímu kosmickému plavidlu. Po skončení testů byla sonda opět
vypnuta. K dalšímu zapojení mělo dojít až v noci před přepravou
na startovní rampu, když nabíjely letové akumulátory.
Poslední činnost rušného dne se týkala propojení pyrotechnických vedení
mezi adaptérem nosné rakety a urychlovacím stupněm. V tomto místě
dojde po skončení práce nosné rakety Sojuz k oddělení stupně Fregat,
když se za pomoci pyrotechniky přetnou spojovací šrouby.
2005-10-14 byly odjištěny pyrotechnické
prostředky na sondě. Jednalo se o zařízení, která v rámci aktivace
sondy po oddělení od nosného prostředku otevřou palivová potrubí, odstartují
rozklápění slunečních panelů a vyklopení stožáru s magnetometrem.
2005-10-17 byl na sestavu sondy Venus Express
a urychlovacího stupně Fregat instalován aerodynamický kryt. Prvním krokem
operace bylo otočení sestavy z vertikální do horizontální polohy.
Jelikož již byly nádrže sondy i stupně Fregat naplněny pohonnými látkami,
byla manipulace s nimi označena za rizikovou a prováděla se
s nejvyšší opatrností a za přítomnosti minimálního počtu lidí
v čisté montážní hale.
Po otočení bloku do vodorovné polohy následovala řada kontrol. Ty měly mj.
za účel prověřit, zda jsou všechny pomocné a manipulační úchyty odstraněny,
zda byly sejmuty ochranné kryty na užitečném zatížení, hvězdných čidlech
a slunečních bateriích atp. Po finální vizuální obhlídce bylo teprve vydáno
povolení na instalaci aerodynamického krytu.
Po skončení kontrol přišli ke slovu opět ruští specialisté, kteří pokračovali
s montáží aerodynamického krytu. Během této operace zůstal blok sondy
zafixovaný v horizontální poloze. Kryt se přisunul na pohyblivém vozíku
MGSE [=Mechanical Ground Support Equipment] a pomalým pohybem se nasunul
na sestavu sondy a stupně Fregat. Nakonec dosedl na přírubu, který
představuje místo spoje mezi nosnou raketou Sojuz a urychlovacím stupněm.
Aerodynamický kryt bylo nato potřeba opatřit různými závěsy a pružinami,
pomocí nichž se uskuteční oddělení krytu několik minut po startu rakety.
Všechny plánované operace byly úspěšně zakončeny a sestava skládající se
nyní ze stupně Fregat, sondy, krytu, mezistupňové konstrukce a adaptéru
na nosnou raketu čekala na přesun z haly MIK-112
do haly MIK-40, kde se sestavují nosné rakety.
2005-10-18 v 17:30 místního času
(11:30 UT) byla sestava sondy Venus Express s urychlovacím
stupněm Fregat, ukrytá pod aerodynamickým krytem naložena na železniční
vagón. K nákladu byla připojena vzduchová potrubí, pomocí nichž se
uvnitř krytu během převozu udržovala správná čistota a teplota prostředí.
Vzdálenost mezi oběma budovami činí asi 40 km a cesta trvala pět a
půl hodiny, protože rychlost jízdy se udržovala kvůli cennému nákladu
velice nízká. Na cestu vlak vyrazil kolem 21:15 a na místě se objevil
následujícího dne po půlnoci v 02:45 místního času (20:45 UT,
2005-10-18).
V průběhu dalšího dne byla sestava mechanicky spojena se třetím
stupněm (Blok I) nosné rakety Sojuz. Činnost týmu starajícího se o
sondu se omezovala jen na kontrolu tlaku paliva a okysličovadla
v nádržích a monitorování teploty vzduchu pod aerodynamickým krytem.
První a druhý stupeň rakety (centrální stupeň a čtyři boční motorové
jednotky) už byly sestaveny dříve a čekaly na konečnou montáž kompletního
nosiče.
Mezitím pokračovaly veškeré přípravné práce na startovní rampě.
V bunkru bylo instalováno pozemní podpůrné elektrické zařízení EGSE
[=Electrical Ground Support Equipment], kterým se sleduje stav sondy až
do okamžiku startu, a bylo zkontrolováno elektrické spojení mezi bunkrem
a startovní věží. Prověřeny byly komunikační trasy mezi řídícím bunkrem
na Bajkonuru a řídícím střediskem ESOC [=European Space Operations Centre],
hlasové okruhy přes spojové družice a telefonní linky.
Po prozatímním hladkém průběhu však týmy připravující start čekalo
nepříjemné překvapení. Uvnitř aerodynamického krytu užitečného zatížení
bylo nečekaně detekováno zprvu blíže nespecifikované znečištění (kontaminace).
Informace se objevila na internetových stránkách ESA dne
2005-10-21.
Znamenalo to, že sonda musela být demontována z urychlovacího stupně
Fregat, opětovně vyčištěna a znovu instalována. Znečištění se do prostoru,
podle prvotních úvah, dostalo buď ze stupně Fregat nebo přímo
z aerodynamického krytu. Důsledkem zjištěné kontaminace bylo
odložení startu, původně plánovaného na 2005-10-26
o několik dní. Shodly se na tom organizace jak provozovatel sondy ESA,
tak i Starsem, která zajišťovala start.
Sestava sondy, urychlovacího stupně Fregat a aerodynamického krytu byla
sejmuta z nosné rakety Sojuz a odtransportována zpět do montážní
haly ráno v neděli 2005-10-23. Následujícího
dne byl kryt odstraněn a technici zahájili inspekci kosmického aparátu.
Na těle sondy byly objeveny jen poměrně velké cizí kousky pocházející
z izolace kryjící stupeň Fregat. Takovéto znečištění se dá snadno
odhalit prostým okem nebo pomocí ultrafialových lamp a poté odstranit.
Technici si při tom pomáhali podle velikosti cizorodé částečky pinzetami,
vysavači nebo dusíkovými pistolemi. Zvláštní pozornost se musela věnovat
optickým přístrojům. Potom se musel Venus Express podrobit opakovaným
rutinním zkouškám. Teprve pak mohl být připojen na Fregat a nakonec opět
na nosnou raketu.
Dne 2005-10-31 bylo oficiálně oznámeno nové
datum startu. Nosná raketa Sojuz/Fregat by měla vzlétnout ve středu
2005-11-09 v 03:33 UT. Datum bylo
stanoveno po společných konzultacích mezi ESA (provozovatel sondy) a Starsem
(organizace zajišťující start).
V pátek 2005-11-04 byly dokončeny montážní
práce v budově MIK-40. Sonda Venus Express
s urychlovacím stupněm Fregat, nacházející se pod aerodynamickým
krytem byla upevněna na nosnou raketu Sojuz. Rozběhly se přípravné operace
před vyvezením sestavy na startovní rampu.
V odpoledních hodinách došlo k závěrečnému zapojení palubních
baterií (tzn. propojení se systémy sondy). Kosmická sonda včetně
pyrotechnických zařízení a pohonného systému byla nyní zcela připravena
k letu. Ruská státní komise se sešla v 19:30 místního času
(13:30 UT). Všechny prvky startovního komplexu a podmínky na kosmodromu
byly shledány vyhovujícími a bylo rozhodnuto dopravit raketu do startovního
postavení následujícího dne.
V sobotu 2005-11-05 v 07:30 místního
času (01:30 UT), půl hodiny před východem slunce, vyrazila nosná raketa
na cestu k rampě. Přípravy na převoz započaly velice brzy ráno.
Kolem 06:00 místního času byla sonda odpojena od kabelů, pomocí nichž se
monitoroval stav baterií během včerejšího připojování na okruhy sondy.
Raketa Sojuz umístěná v horizontální poloze na železničním vagónu
a s připojeným klimatizačním zařízením na aerodynamický kryt se pomalu
posunovala tažená dieselovou lokomotivou na nedaleké stanoviště. Vzdálenost
montážní haly od rampy činí několik stovek metrů. Na místo dorazil konvoj
v 08:15 místního času (02:15 UT). Doprovázen byl, jak to na
kazašském kosmodromu bývá zvykem, celým týmem, který pěšky sledoval cenný
náklad až na hranici bezpečnostního pásma u rampy.
Po odpojení klimatizačního zařízení od krytu sondy zvedla hydraulika nosnou
raketu do vertikální polohy a ruský tým ji zajistil pomocí čtyř podpůrných
ramen, které převzaly celou váhu zatím nenaplněné rakety. Následovala
instalace přístupových plošin a výtahu a kryt sondy byl opět připojen na
klimatizační zařízení. V 15:30 (09:30 UT) bylo obnoveno elektrické
propojení sondy s monitorovacím zařízením mimo rampu a tím byla hrubá
instalace nosné rakety ukončena.
V 16:30 (10:30 UT) byl připojen pozemní monitorovací systém sondy,
nacházející se v bunkru u rampy a startovní tým zahájil poslední
prověrky systémů. Jejich účelem bylo potvrdit, že sonda přečkala transport
bez problémů. Zkoušky měly být ukončeny 2005-11-06
v 04:00 místního času (tj. 2005-11-05,
22:00 UT).
Následujícího dne zahájil přípravný tým evropských specialistů práci na
rampě v 10:00 místního času (04:00 UT). V první řadě byl
zkontrolován stav sondy připojené na pozemní monitorovací systém EGSE.
Po dvou hodinách (06:00 UT) byla sonda definitivně zapojena a
v "bdělém" stavu už měla zůstat až do startu. Zkoušky nicméně pokračovaly
i v dalších hodinách.
Paralelně s prací na kosmodromu byla ověřována schopnost řídícího
střediska ESOC v Darmstadtu přijímat telemetrii ze sondy. Signály
byly vedeny ze zařízení nacházejícího se v bunkru u rampy zvlášť
vybudovanou linkou do operačního střediska MOC [=Mission Operations Centre]
v ESOC [=European Space Operations Centre]. Tímto kanálem bylo možno
v MOC sledovat závěrečné operace jak během zkušebního odpočítávání
před startem, tak v průběhu skutečného vzletu.
2005-11-07 v 09:00 (03:00 UT) byla
sonda předána do rukou týmu techniků, který si simulovaně odzkoušel start
nosné rakety. Virtuální doba startu byla určena na 18:34 (12:34 UT).
Z programu bylo záměrně vyřazeno skutečné plnění rakety pohonnými
látkami. Souběžně se v reálném čase ověřovaly i funkce dalších prvků
startovního komplexu na kosmodromu i v řídícím středisku ESOC. Okamžik
simulovaného startu byl dosažen bez jakýchkoliv těžkostí, čímž byla již
po několikáté potvrzena schopnost letu rakety i sondy k Venuši.
Zkoušky kosmické sondy na rampě byly zakončeny
2005-11-08 v 19:05 UT. To už se
okamžik startu přiblížil na necelých osm a půl hodiny. Dne
2005-11-08 ve 23:44 UT
(T-03:49:00) bylo zahájeno plnění nosné rakety
pohonnými látkami. Trvalo 2 h 20 min a skončilo
2005-11-09 v 02:03 UT. Do startu
zbývala jedna a půl hodiny. Přibližně tři čtvrtě hodiny před plánovaným
startem v 02:49 UT se od stojící rakety odklopily konstrukce
nesoucí servisní plošiny.
V 03:30:59 UT (T-00:02:35) byly
natlakovány nádrže s palivem. V 03:32:49 UT
(T-00:00:45) přešlo elektrické napájení na
vlastní zdroje. V čase T-00:00:20
(03:33:14 UT) se zažehly motory středního i bočních stupňů a rozběhly
se na střední úroveň tahu.
Dne 2005-11-09 v 03:33:34.454 UT
se nosná raketa Sojuz odlepila od rampy číslo 6 na kosmodromu Bajkonur
a zamířila vzhůru do ranní oblohy. Evropská kosmická agentura začala
odpočítávat svoje první metry na dlouhé pouti k Venuši.
V čase T+00:00:08 minula raketa konstrukci
rampy, ukončila čistě vertikální vzestup a začala se sklánět východním
směrem. Hodiny ukazovaly T+00:01:58, když se
od rakety oddělily již nepotřebné raketové motory prvního stupně.
V T+00:04:14 bylo potvrzeno odhození
aerodynamického krytu užitečného zatížení a krátce nato
v T+00:05:18 se oddělil druhý stupeň
rakety. V T+00:08:48 došlo k oddělení
třetího stupně nosné rakety. Po krátké době práce urychlovacího stupně
Fregat byla sestava v 03:43 UT (T+00:09:49)
úspěšně uvedena na parkovací dráhu kolem Země.
Na geocentrické oběžné dráze setrvala sonda připojená stále na stupeň Fregat
skoro celý jeden oběh. V T+01:22:00 po
startu byl Fregat opětovně spuštěn a po necelých 14 min práce
v T+01:36:30 tentokrát definitivně vyvedl
Venus Express na únikovou dráhu, ven ze sféry zemské přitažlivosti. Poté
se již jako nepotřebný oddělil. Tím skončil ruský podíl na misi a další
osud sondy již závisel výhradně na technickém provedení všech systémů
meziplanetární stanice a schopnostech řídícího týmu ESOC.
V 05:30:42 UT (T+01:57:08) zachytila
sledovací stanice New Norcia v Austrálii telemetrické signály ze sondy.
Stav systémů odpovídal předpokladům. Probíhala sekvence separace sondy
od nosného prostředku. Bylo dokončeno tlakování pohonného systému a
konfigurace tepelné regulace.
Dalšími operacemi bylo zorientování sondy na Slunce a rozložení panelů
solárních článků, což se podařilo zvládnout do 05:49 UT. Opětovným
zaměřením na Slunce byl separační manévr v 06:11 UT ukončen.
Mezitím dorazily na sondu v 06:09:29 UT první povely ze stanice
New Norcia.
Další události prvního dne letu už měly klidnější průběh. V 07:45 UT
byl zapojen první sledoval hvězd (star tracker). V 08:44 UT bylo
podle očekávání dosaženo počáteční konfigurace kosmické sondy a ta přešla
do módu SHM [=Safe Hold Mode]. V 08:57 UT byly zapojeny silové
setrvačníky. V 10:00 UT bylo konstatováno, že se sonda nachází
v normálním módu se stabilizací ve všech třech osách a je plně pod
kontrolou pozemního střediska. Krátce nato v 10:07 UT byl zapojen
druhý sledovač hvězd. V 11:15 UT byly zaktualizovány resp.
odstraněny nepotřebné počítačové soubory fáze LEOP [=Launch and Early
Operations Phase] a Venus Express byl zcela konfigurován pro let
v normálním módu.
Sonda se vzdalovala od Země, která, jak se otáčela, umožňovala navázat
spojení i dalším sledovacím stanicím. Na základě poznatků z druhého
telekomunikačního okna byla mj. zrušena uvažovaná desaturace silových
setrvačníků.
Třetí rádiová seance byla ve znamení prvního motorického manévru, který
byl označen TCM-0 [=Trajectory Correction
Maneuvre]. Mimořádnou korekci dráhy bylo nutno uskutečnit proto, že nosič
Sojuz/Fregat udělil sondě poněkud větší rychlost, než byla požadována.
Aby se minimalizovala spotřeba pohonných látek, proběhl impuls proti směru
letu, neboli směrem k Zemi.
Dne 2005-11-10 v 05:20 UT bylo vydáno
povolení ke změně orientace sondy, která se v 05:43 UT začala
pomalu natáčet. Správná orientace před aktivací pohonného subsystému byla
dosažena v 06:13 UT. Následně v 06:35:52 UT se rozběhl
vlastní motorický manévr TCM-0. Po době
48 s a dosažené změně rychlosti Δv=0.5 m/s přestal motor
pracovat. Rozbor dat po manévru ukázal, že tah trval asi o 1 s kratší
dobu, než bylo potřeba, čímž vznikla jistá odchylka od ideálních parametrů,
ovšem o zanedbatelné velikosti. Kolem 07:33 UT se sonda opět reorientovala
do letové polohy a tím prakticky skončily veškeré aktivity plánované
pro třetí rádiovou seanci.
Čtvrtá rádiová seance 2005-11-10 byla premiérou
nové sledovací stanice Cebreros (Avila, Španělsko), vybavené parabolickou
anténou o průměru 35 m. Na sondě nadále pokračovaly činnosti fáze LEOP
[=Launch and Early Orbit Phase]. V jejím rámci se mj. provedlo přepnutí
komunikace z nízkoziskové antény LGA [=Low Gain Antenna] na vysokoziskovou
HGA2 [=High Gain Antenna] a vyzkoušení druhého transpondéru v pásmu S
(S-Tx2). Frekvence byla převedena z pásma S
do pásma X a zvýšila se rychlost přenosu telemetrie na 91.4 kb/s.
První spojení ve směru na sondu (uplink) bylo navázáno v Cebreros
v 17:10 UT a první povel odešel v pásmu X v 17:21 UT.
Stanice Cebreros tím uzavřela zkušební fázi a zahájila operační provoz.
V 19:17 UT byla poprvé uvolňována palubní paměť SSM [=Solid
State Memory], v 19:52 UT proběhla první procedura OBCP
[=On-Board Control Procedure] a mezi 18:25 až
00:19 UT následujícího dne probíhala desaturace silových setrvačníků.
Jako bonus relace číslo 4 proběhlo zapojení topných článků systému
termoregulace TCS [=Thermal Control System] a odzkoušení systému správy
dat DMS [=Data Management System]. Je nutno zdůraznit, že se sonda chovala
zcela podle očekávání jak z hlediska elektrického systému, tak
z pohledu termoregulace.
Rádiové spojení číslo 5 dne 2005-11-11
bylo ve znamení další dráhové korekce TCM-1
[=Trajectory Correction Manoeuvre]. Jako minulého dne, i tato dráhová
oprava byla prováděna ve směru Země, aby se minimalizovala spotřeba
pohonných látek. Změna orientace před manévrem byla zahájena
v 05:39 UT a dokončena v 06:09 UT. Následně
v 06:14:33 UT se rozběhl vlastní motorický manévr, který trval
209 s a způsobil změnu rychlosti Δv=3.43 m/s. Dopplerovské
měření potvrdilo, že přesnost operace byla lepší než 0.034%.
V 07:29 UT se sonda vrátila k původní letové orientaci.
Dalšími činnostmi byl úklid v paměti SSM, zapojení ultrastabilního
oscilátoru USO [=Ultra Stable Oscillator] a změna módu telemetrie. Nad
plán bylo při tomto rádiovém spojení odzkoušeno hvězdné čidlo.
Aktivity LEOP byly uzavřeny 2005-11-05
v 08:48 UT, 53:15 h po startu a ve vzdálenosti
634 tis. km od Země. Následně byla zahájena fáze zkoušek
v blízkosti Země NECP [=Near Earth Commissioning Phase], která má
trvat až do 2005-12-14.
Dne 2005-11-18 došlo na vyklopení tyče
s magnetometrem, u něhož se vzápětí rozběhly první testy. První
výsledky potvrdily, že rozložení proběhlo bez závad. Po úvodních dvou
dnech ověřovacích měření byl přístroj ponechán v provozu a pokračoval
ve sběru vědeckých dat. Vypojen má být na závěr fáze NECP [=Near Earth
Commissioning Phase] v polovině prosince. Zkoušky probíhaly ostatně
i u dalších jednotlivých přístrojů. V noci
z 2005-11-22 na
2005-11-23 sonda změnila orientaci a ze
vzdálenosti 3.5 mil. km uskutečnila pozorování systému
Země-Měsíc přístroji VIRTIS a VMC. Spektrometr
VIRTIS [=Visible and Infrared Thermal Imaging Spektrometr] měřil vyzařování
v kanálech M a H a kamera VMC [=Venus Monitoring Camera] použila
pro snímkování 4 kanály.
V závěru rádiového spojení se stanicí Cebreros dne
2005-11-24 se Venus Express nacházel ve
vzdálenosti 4 mil. km od Země, 146 mil. km od Slunce
a 72.5 mil. km od Venuše. Signál putoval v jednom směru
13 s. Kosmická sonda i pozemní segment pracovaly podle předpokladů
Další týden letu byl věnován především zkouškám přístroje SPICAV. Oživením
přístroje byl splněn další úkol fáze NECP. Přístroj SPICAV [=Spectroscopy
for Investigation of Charakteristics of the Atmosphere of Venus] byl poprvé
zapojen 2005-11-25. Podstatou zkoušek bylo
ověřit nasměrování objektivu do různých směrů při různé orientaci sondy.
Jako zkušební cíl byly použity Slunce a hvězda Sirius. Sekvence zaměřování
proběhla zcela autonomně bez zásahů z řídícího střediska. Prozatímní
výsledky jsou velmi příznivé, další doplňující zkoušky se chystají na leden
příštího roku.
Z dalších přístrojů pracují prozatím magnetometr MAG, rádiový experiment
VeRA a kamera VMC. Aktivace ostatních zařízení se chystá na nejbližší dny.
Spojení se Zemí sloužilo k rutinním kontrolám stavu systémů a
k příjmu naměřených vědeckých dat. Na konci poslední rádiové relace
se stanicí Cebreros dne 2005-12-01 ve
20:00 UT se Venus Express nacházel 5.6 mil. km od Země,
144.4 mil. km od Slunce a 63.2 mil. km od Venuše. Cesta
signálu v jednom směru trvala 18.5 s.
Přístroj PFS byl poprvé zkušebně zapojen 2005-12-04.
2005-12-09 došlo i na ověření funkce experimentu
ASPERA. Tím byly prakticky dokončeny zkoušky jednotlivých vědeckých přístrojů
a subsystémů naplánovaných pro fázi NECP [=Near Earth Commissioning Phase].
Jako poslední úkon bylo nutno provést ověření činnosti přístrojů zapojených
současně, zda se nevyskytují nežádoucí interference. K tomuto testu
došlo 2005-12-14, měření prováděla simultánně
všechna zařízení s výjimkou PFS. Dvě rádiové relace přes sledovací
stanici New Norcia byly věnovány ověření výkonu rádiového systému a chodu
ultrastabilního oscilátoru USO [=Ultra Stable Oscilator], který má být
využíván při rádiových experimentech VeRA. Obě zkoušky byly bohužel narušeny
problémy na pozemním zařízení.
Jak tedy vypadal v polovině prosince 2005 stav vědeckých přístrojů
na palubě? ASPERA byla poprvé zapojena 2005-12-09
a všechny testy včetně vysokonapěťové části dopadly uspokojivě. Experiment
bude ještě několikrát v přeletové fázi aktivován kvůli kalibraci.
Magnetometr MAG byl v činnosti až do konce zkoušky interference, pak
byl odpojen a až do příletu k Venuši zůstane mimo provoz. PFS je
v současné době vypojen. SPICAV byl po zkouškách odstaven, zapojen
bude v druhé sérii testů v lednu 2006. VeRA, jak bylo uvedeno
výše, absolvovala zkoušky, jejichž průběh byl ovlivněn špatnou funkcí
pozemního segmentu.
VIRTIS a VMC se zúčastnily s ostatními experimenty společného testu
na odhalení případných interferencí. Další zkoušky se plánují na
leden 2006.
K 2005-12-15 je ukončena fáze NECP.
V plánu je nyní částečné vybití palubních akumulátorů na 50%.
K opětovnému dobití dojde v lednu příštího roku v souvislosti
se zahájením dalších zkoušek. Do té doby (čili asi tři týdny) má probíhat
pouze rutinní sledování letu. V období 2006-01-05
až 2006-01-13 nebude k dispozici sledovací
stanice Cebreros, proto se bude spojení udržovat pouze přes australskou
stanici New Norcia.
Dne 2005-12-15 se Venus Expess nacházel
8.9 mil. km od Země, 140.2 mil. km od Slunce a
45.9 mil. km od Venuše. Cesta rádiového signálu jedním směrem
trvala 29.7 s.
2005-12-16 až 2006-01-05
Venus Express pokračoval v letu v pasivní přeletové konfiguraci.
Stav systémů byl rutinně monitorován sledovacími stanicemi ESA (New Norcia)
a NASA (Canberra).
Následující průběh letu
Fotogalerie obsahuje celkem 16 obrázků, nejnovější byl přidán 2006-04-25.
Počet reakcí: 0
|