Mars Reconnaissance Orbiter
Alternativní názvy |
Označení COSPAR |
Stát |
Start |
Cíl |
Pro startovní okno v roce 2005
připravila NASA další misi určenou k systematickému zkoumání Marsu.
Úkolem stanice na oběžné dráze, vybavené výkonným kamerovým systémem, je
pořizovat velmi podrobné snímky povrchu. Start se uskutečnil
2005-08-12 a 2006-03-10
byla sonda navedena na dráhu kolem Marsu.
Mise Mars Reconnaissance Orbiter {=Průzkumná družice Marsu} byla vyvíjena
za účelem získání detailních informací o mnoha vybraných místech na
Marsu, kombinujících perspektivní pohled z dráhy umělé družice
s úrovní zobrazení místních podrobností dosažitelnou dříve pouze
z aparátů, které přistály na povrchu. Televizní kamera ve spojení
s teleskopem má být schopna zobrazovat krajinu na Marsu s rozlišením
umožňujícím rozeznat detaily o velikosti několika decimetrů. Pomocí
získaných snímků bude možné sestavit mapy povrchových útvarů -
a to i z pohledu mineralogického - u tisícovek budoucích
potenciálních přistávacích ploch.
Vědci budou pokračovat v hledání zvláštních typů hornin formovaných
ve vlhkém prostředí. Radar umístěný na družici bude mít schopnost
sondovat podpovrchové vrstvy až do hloubky stovky metrů, kde mohou být
detekovány oblasti zmrzlé vody nebo dokonce vody v tekutém stavu.
Samozřejmě mohou být zjišťovány i vrstvy o jiných geologických
vlastnostech.
Další přístroj má zaznamenávat atmosférické procesy při střídání ročních
dob a studovat odpařování vody, pohyb vody v atmosféře a registrovat
vodní molekuly opouštějící atmosféru.
Konstrukce
Sondu vyrábí firma Lockheed Martin Space Systems, Denver, Colorado (USA),
na přístrojovém vybavení participují University of Arizona, Tucson,
John Hopkins University Applied Physics Laboratory, Laurel, Italian
Space Agency, Roma (Itálie) a Jet propulsion Laboratory, Pasadena.
Koordinaci prací a provoz sondy zajišťuje Jet Propulsion Laboratory (JPL),
Division of the California Institute of Technology, Pasadena.
Základní těleso (bus) nepravidelného tvaru o výšce 6.5 m je vyrobeno
z titanu, uhlíkových kompozitů a aluminiové voštiny. K tělesu
jsou připojena dvě křídla solárních panelů 5.35 x 2.53 m o rozpětí
13.6 m a parabola vysokoziskové antény o průměru 3 m.
V základním tělese jsou umístěny pohonný systém,
telekomunikační zařízení, povelový a řídící systém a vědecké přístroje.
Maximální hmotnost sondy na startu obnáší 2180 kg, přičemž 1149 kg
tvoří pohonné látky a 139 kg vědecké přístroje.
Sonda je vybavena celkem 20 raketovými motory. 6 hlavních motorů
o tahu 170 N na jednosložkové KPL (hydrazin) se používá pro navedení
na oběžnou dráhu kolem Marsu. Pro tento manévr je rezervováno 70% celkového
množství paliva. Se stejnými motory se počítá i pro větší korekce na
přeletové fázi. Dalších 6 motorů o tahu 22 N se používá pro běžné
korekce dráhy a pro úpravy dráhy během aerobrakingu. Zbývajících
8 motorků o tahu 0.9 N slouží ke změnám orientace. Všechny motory
jsou zásobovány ze společné nádrže, schopné pojmout 1220 kg paliva,
instalované přibližně uprostřed základního tělesa sondy. Kromě toho je zde
umístěna ještě jedna nádrž se stlačeným heliem, sloužícím k dopravě
paliva do motoru. Kromě polohových motorků se používá k udržování
orientace rovněž silových setrvačníků. Navigace a řízení orientace používá
16 čidel Slunce, dvě kamery sledovače hvězd a dvě inerciální jednotky,
které jsou vybaveny akcelerometry a gyroskopy.
Komunikační systém používá přednostně pásmo X (8 GHz) a
směrovanou parabolickou anténu o průměru 3 m. Parabola je uložena
pomocí kloubu, který umožňuje zaměření antény k Zemi, aniž by se
musela měnit orientace celé sondy. Na parabole jsou instalovány dvě
nízkoziskové antény pracující v pásmu Ka, které slouží jak pro
vysílání, tak pro příjem signálů. Jedna anténa míří dopředu a druhá dozadu.
Sonda je vybavena dvěma vysílači a třemi zesilovači. Dva zesilovače mají
výkon 100 W, třetí je záložní s výkonem 35 W. Toto zařízení
umožňuje maximální rychlost přenosu 6 Mb/s, prakticky se počítá
s rychlostí 3.5 Mb/s.
Elektrická energie se generuje ve dvou panelech solárních článků instalovaných
na bocích základního tělesa. Panely jsou upevněny v otočném
závěsu, který umožňuje natáčení křídel baterií do optimální polohy ke
Slunci. Každý z panelů má plochu 9.5 m2
a je tvořen 3744 fotovoltaickými články, které jsou schopny konvertovat
26% dopadajícího slunečního záření na elektrickou energii. Sluneční baterie
produkují 600 W u Země a 2000 W ve vzdálenosti Marsu od Slunce.
Přístroje a systémy sondy jsou napájeny buď přímo nebo přes dvě NiMH
akumulátorové baterie o kapacitě 50 Ah a napětí 32 V.
Jádrem povelového systému a systému zpracování dat je palubní počítač a
datový záznamník SSM [=Solid-state Memory]. Počítač je postaven na základě
mikroprocesoru X2000 Rad 750, který vychází z běžného 133 MHz
procesoru, ale má zvýšenou odolnost proti radiaci. Záznamník SSM má kapacitu
160 Gb uložených dat. Počítač dále obsahuje 160 MB vysokorychlostní
paměti RAM.
Řídící a navigační systém využívá dvojice sledovačů hvězd (star trackers),
což jsou kamery snímající obraz hvězdné oblohy, která je pak srovnávána
se sadou obrazů uložených v palubní paměti. Touto metodou se určuje
směr, do kterého je čidlo zaměřeno a tím zároveň, jak je sonda orientována.
Údaje o aktuální orientaci mohou být aktualizovány několikrát za sekundu.
Sonda je vybavena 16 slunečními čidly (8 čidel je záložních), rozmístěných
na různých místech povrchu. Tato čidla podávají hrubou informaci o orientaci
tělesa sondy a v nouzovém případě dovolí zamířit solární baterie ke Slunci.
Zdvojená inerciální měřící jednotka obsahuje akcelerometry a laserové
gyroskopy.
Změna orientace sondy se primárně provádí pomocí sady 10 kg silových
setrvačníků (3 kusy + 1 záložní). Kromě toho lze sondu natáčet prostřednictvím
malých reaktivních motorků. Motorické změny jsou rychlejší, ale provoz
motorků je omezen zásobou paliva. Raketových motorků se používá rovněž ke
změně orientace, je-li zapotřebí provést po určité době desaturaci
silových gyroskopů.
Tepelná regulace používá kombinace radiátorů, povrchového stínění, izolace
a topných článků.
Vědecké vybavení
Na palubě je umístěno 6 vědeckých experimentů:
- stereoskopická vysokorozlišující kamera HiRISE [=High Resolution
Imaging Science Experiment] určená k detailnímu snímkování povrchu
Marsu;
- kompaktní zobrazovací spektrometr CRISM [=Compact Reconnaissance
Imaging Spectrometer for Mars] pracující ve viditelném a blízkém
infračerveném oboru;
- infračervený radiometr pro studium atmosféry MCS [=Mars Climate
Sounder];
- sondážní radar SHARAD [=Shallow Radar] umožňující zkoumat strukturu
podpovrchových vrstev terénu;
- kontextová kamera CTX [=Context Imager] sloužící k informativnímu
snímkování větších území;
- barevný zobrazovač MARCI [=Mars Color Imager] má za úkol monitorovat
oblačnost a prachové bouře;
Kromě těchto vědeckých přístrojů pro průzkum Marsu se na sondě ještě
provádějí tři technologické zkoušky:
- komunikační a navigační soubor Electra je určen jako retranslátor
mezi Zemí a budoucími marsovskými sondami v pásmu UHF;
- optická navigační kamera je testována pro případné navigační účely
budoucích planetárních sond;
- experimentální telekomunikační soustava v pásmu Ka se
zkouší jako perspektivní vysokovýkonný systém.
Celkové náklady na misi činí 720 mil. USD, přičemž přibližně
450 mil. USD tvoří cena sondy a vědeckého vybavení,
90 mil. USD stojí nosná raketa a start sondy a 180 mil. USD
představují náklady na letové operace, zpracování výsledků a retranslační
provoz sondy po dobu 5.5 roků.
Přípravy ke startu a průběh letu
2003-09-23 oznámil manažer projektu James
Graf z JPL, že během měsíce má být dokončena základní konstrukce
stanice. Má hmotnost 220 kg a je vysoká 3 m. Startovní hmotnost,
ve které je zahrnuta i hmotnost pohonných látek a veškerého vybavení
má dosáhnout 2 tun. V říjnu má být také sestavena zkušební
aparatura a bude zahájeno testování letového softwaru.
Podle situační zprávy ze srpna 2004 vstoupila montáž do závěrečného stadia.
Letový software je hotov na 96%. Zároveň byla zahájena výroba nosné rakety
Atlas V. Pro nosič Atlas má být tento start první meziplanetární misí
od roku 1973. Na projektu MRO v současné době pracuje 175 zaměstnanců
Lockheedu a 110 odborníků v JPL [=Jet Propulsion Laboratory].
Jak uvádí manažer programu ve firmě Lockheed, Kevin McNeill, byla dokončena
montáž a zkoušky většiny subsystémů stanice. Několik dalších měsíců se
budou instalovat a testovat vědecké přístroje. Na začátku příštího roku
dojde na zkoušky odolnosti proti kosmickým podmínkám. Na jaře by měla být
sonda a raketa převezeny na Cape Canaveral a měla by zde proběhnout jejich
integrace.
Šest vědeckých experimentů se nachází v závěrečné etapě montáže,
zkoušek a kalibrace a do místa montáže v Denveru by měly dorazit
během příštích týdnů. Komunikační zařízení Electra bylo namontována již
v červenci. Dalším instalovaným zařízením má být sondážní zařízení
atmosféry a kompaktní průzkumný zobrazovací spektrometr.
V lednu 2005 sonda MRO podstoupila testy odolnosti vůči kosmickému
prostředí ve zkušebních střediscích firmy Lockheed Martin Space Systems
v Denveru, Colorado. Na stejném místě rovněž pokračovaly zkoušky
nosné raketa Atlas V s výrobním číslem AV-007.
Po skončené montáži a zkouškách měla být raketa dopravena v březnu
na kosmodrom.
Nosná raketa Atlas V dorazila na Mysu Canaveral až
2005-03-31. Na místo ji dopravil obří letoun
Antonov. V květnu byla umístěna do haly u startovního komplexu číslo
SLC-41 a zde ji čekala montáž.
Kosmický aparát MRO, vyrobený v závodech Lockheed Martin Space Systems
v Denveru, Colorado, dorazil do Kennedyho kosmického střediska na
Floridě teprve dne 2005-04-30 na palubě
nákladního letounu C-17. Byl umístěn do dílen,
které jsou vybaveny pro zacházení s nebezpečným zařízením (Payload
Hazardous Servicing Facility), a byly připraveny úvodní testy. V květnu
bylo na řadě ověření schopnosti komunikace přes stanice Deep Space Network.
V červnu se plánovaly zkoušky rozkládání vysokoziskové antény a
panelů solárních baterií.
Dne 2005-06-06 byly instalovány a aktivovány
letové baterie. Autonomní zkoušky byly dokončeny 2005-06-14.
Pokračovala instalace tepelně izolačních fólií.
Urychlovací stupeň Centaur, který doplní sestavu nosné rakety Atlas V
dorazil na kosmodrom rovněž 2005-06-06. Dne
2005-06-17 byl přemístěn do montážní haly VIF
[=Vertical Integration Facility] u rampy SLC-41
a upevněn na vrcholek Atlasu. Okamžitě se začalo se zkouškami.
2005-07-21 proběhla poslední inspekce systémů.
Ještě před tím byly nádrže sondy naplněny 1196 kg vysoce čistého
hydrazinu, který je určen pro raketový motor. Hmotnost sondy se tím zvýšila
na letovou úroveň 2180 kg.
2005-07-28 v časných ranních hodinách
byla sonda uložená pod aerodynamickým krytem převezena na startovní rampu
číslo 41 na Mysu Canaveral. Zde byla vyzvednuta a upevněna na spojovací
adaptér na vrcholku nosné rakety Atlas V. Po mechanickém připojení
následovalo propojení elektrických kabelů a nezbytné zkoušky.
2005-08-01 se uskutečnila zkouška integrace
systémů MRO a rakety Atlas V. Test potvrdil možnost komunikace se
sondou upevněnou na vrcholku rakety. 2005-08-04
proběhl simulovaný countdown.
Startovní okno pro vypuštění k Marsu
se otevíralo 2005-08-10 a trvalo do
2005-08-30. Každého dne byla příležitost ke
startu v intervalu nejméně půl hodiny. Odpočítávání bylo směřováno
pochopitelně k první příležitosti, další dny byly v záloze pro
případ nečekaných těžkostí s technikou, počasím atp.
Start prvního dne startovního okna (2005-08-10)
musel být zrušen. Příčinou byla porucha řídícího gyroskopu RRGU [=Redundant
Rate Gyro Unit] u výrobce nosné rakety. Protože Atlas V přichystaný
pro vynesení MRO byl vybaven dvěma identickými jednotkami, bylo rozhodnuto
vzlet odložit minimálně o jeden den, během něhož měla být identifikována
příčina závady a posouzeno, zda gyroskopy instalované na nosné raketě
nejsou rovněž ohroženy.
2005-08-11 vypadala situace po technické
stránce zpočátku velmi dobře. Problémy mohlo přinést jen počasí, protože
v okolí startovního komplexu hrozily bouřky.
Do obou stupňů nosné rakety byl v pořádku načerpán kapalný kyslík
(LOx) a mělo následovat automaticky čerpání kapalného vodíku do stupně
Centaur. V tomto okamžiku došlo ale k nečekanému problému. Část
senzorů v palivové trase a v nádržích signalizovala přítomnost
média, druhá část hlásila neustále "suchý" stav. Příčina rozdílného měření
nebyla v první chvíli zřejmá, nicméně za takovéto situace zbývalo
příliš málo času k odhalení zdroje potíží a odpočítávání bylo pro
tento den zrušeno. Kapalný kyslík ze stupně Atlas i Centaur byl opět
odčerpán. Raketa byla ponechána na startovní rampě a nový termín startu
byl, pokud bude závada odstraněna, stanoven na další den v 07:43
místního času, tj. 11:43 UT.
Problém se signalizací byl oficiálně vysvětlen až příštího dne. Primární
příčinou bylo bouřkové počasí na Floridě. Ve vzdálenosti asi 1 km
od startovací rampy uhodil blesk a protože bylo podezření, že atmosférické
napětí mohlo způsobit nějakou závadu na systémech čekajícího nosiče,
rozběhla se série dodatečných zkoušek. Během těchto zkoušek se rovněž
simulovalo, že jsou nádrže plné, i když ve skutečnosti k čerpání KPL
zatím nedošlo. Tzn. čidla přítomnosti kapalného vodíku v nádrži
Centaur byla uměle "ošizena". Bohužel si této údaj zapamatovala a
v okamžiku, kdy mělo dojít ke skutečnému čerpání vodíku, signalizovala
plnou nádrž a nepustila palivo do nádrže. Závada byla odstraněna jednoduchým
resetováním počítače.
Po vyřešení záhadného chování senzorů z minulého dne byl
2005-08-12 podniknut třetí pokus o start
k Marsu. Krátce po půlnoci místního času (06:23 UT) byla dokončena
prověrka systému dopravy kapalného kyslíku na stupni Centaur a asi
20 min poté i podobného systému na prvním stupni Atlas. Okamžitě bylo
zahájeno podchlazování skladovacího zařízení LOx. V 09:00 UT
oznámila siréna, že startovní stanoviště musí opustit veškerý personál.
V 09:03 UT došlo v čase T-120 min
k prvnímu plánovanému půlhodinovému přerušení countdownu.
Startovní okno tohoto dne se rozprostíralo
od 11:43 UT do 13:43 UT. V tomto intervalu přesto existovaly
dva okamžiky, kdy byl vzlet zakázán. Pokud by se raketa odpoutala od země
mezi 11:57 UT až 12:02 UT a potom mezi 13:33 UT a 13:38 UT,
procházela by její dráha příliš blízko od jiných umělých kosmických těles
a hrozila by srážka. V žargonu raketových techniků se tyto zakázané
časové intervaly nazývají COLA [=Collision Avoidance]
black-out.
Povětrnostní podmínky na mysu byly vynikající, což bylo v ostrém
kontrastu se situací ze včerejška, kdy v oblasti řádily bouřky. Těsně
před rozedněním spočívala raketa pod hvězdným nebem s výhledem na
vrcholící meteorický roj Perseid.
V 09:33 UT (05:33 EDT) bylo obnoveno odpočítávání. Hodiny
se rozběhly v čase T-120 min. Druhé
poslední plánované přerušení bylo rezervováno pro čas
T-4 min a mělo trvat 10 min,
v nichž by byla ještě šance zvládnout případný menší problém.
V této chvíli bylo zahájeno chlazení mobilní startovní plošiny, na
níž stála raketa. Smyslem bylo snížit tepelný šok, až přes zařízení začnou
proudit kryogenické pohonné látky.
Po úpravě tepelných podmínek v dopravním potrubí začalo v 09:47 UT
plnění stupně Centaur kapalným kyslíkem o teplotě -183°C. Správná
teplota v potrubí LOx do prvního stupně byla dosažena v 10:02 UT
a i pro stupeň Atlas byl vydán souhlas s plněním. Potrubí kapalného
vodíku stupně Centaur se začalo chladit v 10:08 UT. První stupeň
používá jako paliva kerosen (jinak označovaný jako raketové palivo
RP-1), který nepotřebuje nízké skladovací
teploty a nádrže byly naplněny již dávno před plánovaným startem.
S východem slunce nad Floridou v 10:21 UT dosáhl objem
kyslíku ve stupni Centaur letové úrovně. V tu dobu bylo do nádrží
prvního stupně napumpováno již asi 40% LOx. V 10:30 UT bylo
dokončeno vychlazování dopravní cesty kapalného vodíku a mohlo být zahájeno
čerpání. V tomto okamžiku došlo včera k přerušení předstartovních
operací a start byl posléze zrušen.
V 10:43 UT zbývala do plánovaného startu 1 hodina a vše
probíhalo podle očekávání. Zásoba kapalného kyslíku v prvním stupni
dosáhla 80% a nádrže Centauru obsahovaly již 60% kapalného vodíku ochlazeného
na -253°C. Plného stavu na stupni Centaur bylo dosaženo v 10:49 UT
a u stupně Atlas v 10:52 UT. Dál už probíhalo jen průběžné
doplňování odpařovaných látek.
V 10:53 UT se rozběhla zkouška samodestrukčního systému rakety,
který by měl zničit startující nosič, pokud by se vymknul kontrole.
V 11:22 UT byly do řídícího počítače rakety nahrány poslední
aktuální údaje vycházející ze změřené rychlosti větru ve velkých
výškách.
V 11:29 UT došlo k avizovanému desetiminutovému přerušení
odpočítávání na hodnotě T-4 min. Hodiny
se rozběhly opět v 11:39 UT. O půl minuty později přešlo napájení
sondy MRO na interní baterie. V čase T-3 min
bylo uzavřeno odvětrávání kapalného kyslíku stupně Atlas a nádrž byla
natlakována na letovou úroveň. Rovněž u nádrží s kerosenem byl zvýšen
tlak.
V 11:40 UT (T-2 min 45 s)
byl bezpečnostní systém rakety přepojen na vlastní zdroje.
V T-2 min byly na vlastní elektrické
napájení přepojeny i stupně Atlas a Centaur.
V T-90 s byl aktivován řídící systém
startu a odjištěno samodestrukční zařízení rakety.
V čase T-20 s padlo konečné "Go"
a v 11:43 UT (07:43 EDT) se zažehl motor
RD-180 prvního stupně rakety
Atlas V-401 (výrobní číslo
AV-007). Nosič se sondou Mars Reconnaissance
Orbiter vyrazil na cestu vedoucí k rudé planetě.
V čase T+15 s Atlas V s motorem RD-180
běžícím na plný výkon minul vrcholek startovní rampy, za dalších 15 s
dokončil náklon a pokračoval v koridoru minimalizujícím aerodynamické
namáhání. V 11:46 UT (T+3 min 35 s) pokračoval let
bez problémů a výkon motoru byl regulován tak, aby se udržovalo konstantní
zrychlení 5g. V 11:47 UT (T+4 min 5 s) byl dvoukomorový
motor ruské výroby RD-180 na prvním stupni po
skvělé práci vypojen a za dalších 10 s byl stupeň odhozen.
V T+4 min 22 s se zažehl motor RL10 na druhém stupni Centaur.
Za 23 s poté byl oddělen již nepotřebný aerodynamický kryt chránící
MRO v prvních fázích letu. V čase T+7 min se letící těleso
pohybovalo stále hnáno raketovým motorem se zrychlením 4.8g.
V 11:53 UT zachytila signál letící rakety sledovací stanice na
ostrově Antigua. V čase T+12 min (11:55 UT) bylo oznámeno,
že satelit TDRS přijímá telemetrii stupně Centaur.
V 11:56 UT (T+13 min 50 s) byla dosažena parkovací
dráha a motor Centauru se poprvé vypojil. Tlak v nádržích stupně a
napětí baterií stále hlásily normální stav. Ve 12:20 UT (T+37 min)
prolétla sestava nad mysem Dobré naděje na jižním cípu Afriky.
V 12:27 UT (T+44 min) se stupeň Centaur samočinně zorientoval
a zaujal polohu před druhým zážehem motoru. V 12:32 UT
(T+49 min 37 s) nad Indickým oceánem opět nastartoval motor
RL10 a zahájil urychlování na meziplanetární trajektorii. Zrychlení
v čase T+52 min 30 s dosáhlo 1.2g. Podle výpočtů skončil
motor stupně Centaur práci ve 12:38 UT (T+55 min 6 s).
Ve 12:40 UT se začal Centaur otáčet kolem podélné osy a
v T+57 min 54 s se oddělila sonda od nosiče a zahájila
samostatnou cestu. Tím úspěšně skončil úkol nosné rakety Atlas V.
Řada nosičů Atlas firmy Lockheed Martin tak završila již 77 úspěšný start
od roku 1993.
Ve 12:44 UT (T+61 min 26 s) navázala kontakt se sondou
sledovací stanice v Japonsku. Potvrdila, že MRO funguje. Ve 12:48 UT
začalo rozkládání panelů fotovoltaických článků. Již ve 12:53 UT bylo
oznámeno, že sluneční baterie dodávají energii. Rozložení solárních panelů
skončilo ve 12:57 UT (T+74 min 45 s) a podle informací byl
jejich výkon dobrý.
Odlétající sondu se zcela náhodně podařilo vyfotografovat ještě
2005-08-12 na japonské observatoři Kumamoto.
Na snímcích z 41cm teleskopu byla objevena na hvězdném poli stopa
pohybujícího se tělesa. V první chvíli se astronomové domnívali, že
se jedná o kometu či jiný podobný objekt. Teprve později bylo prokázáno,
že byla vyfotografována sonda MRO, která se v tuto chvíli nacházela
v souhvězdí Pegasus. Podrobnější analýza dále řekla, že sonda MRO
byla stále ještě připojena k poslednímu raketovému stupni.
Jedním z prvních úkolů po přechodu ze startovního na přeletový mód
bylo provést oživení a vyzkoušení přístrojů. Nejdříve přišla na řadu
kamera MARCI [=Mars Color Imager], u které byla
2005-08-15 provedena kalibrace. Kvůli kalibraci
byla sonda natočena asi o 15° a kamera MARCI provedla skanování pozice
Země a Měsíce. Pak se MRO znovu vrátila k orientaci, kterou měla
udržovat po většinu cesty k Marsu. Data se správně zaznamenala na
palubě, byla odvysílána k Zemi a dorazila k týmu MARCI společnosti
Malin Space Science Systems v San Diegu. V době snímkování se
nacházela sonda přibližně 1 mil. km od Země. Obraz Země a Měsíce
zabíraly na snímku jen několik bodů a nebylo možné rozlišit žádné podrobnosti.
Nicméně i takový výsledek poskytuje dostatek informací o tom, jak zařízení
pracuje ve všech sedmi barevných pásmech, včetně dvou ultrafialových.
Dne 2005-08-27 byly úspěšně vyzkoušeny hlavní
raketové motory při příležitosti úpravy dráhy. Sonda nastartovala šest
hlavních motorů na dobu 15 s. Před tím se uskutečnil 30sekundový zážeh
šestice menších motorků. Vyvozené zrychlení přemístilo palivo ke dnu nádrže
kapalných pohonných látek a doprava k motorům proběhla potom bez problémů.
Sonda byla během manévru orientována do vypočítaného směru a po skončení
práce motorů se opět reorientovala po přeletové polohy.
Manévr splnil dva úkoly naráz. V první řadě doladil trajektorii sondy
ale zároveň představoval cennou prověrku motorů, které mají za úkol navést
MRO na oběžnou dráhu kolem Marsu. První analýza navigačních dat ukázala,
že korekce proběhla podle plánu. Bylo dosaženo změny rychlosti o Δv=7.8 m/s.
Heliocentrická rychlost sondy činila v tomto okamžiku 32.856 km/s.
Šest hlavních motorů mělo být znovu použito až po dosažení Marsu.
Ve dnech 2005-08-30 a
2005-08-31 se rozběhly naplno úvodní prověrky
přístrojů. Zařízení byla postupně zapnuta a byly sejmuty údaje o interním
stavu. Většina zkoušek dopadla úspěšně, nicméně hlavní kamera HiRISE a
spektrometr CRISM ukončily práci předčasně kvůli tomu, že prověrka vnitřní
teploty vykázala neregulérní stav. V případě HiRISE se řídící tým
rozhodl přestavit teplotní podmínky (analogie snížení teploty jiným
nastavením termostatu u klimatizačního zařízení). Poté už zkouška kamery
proběhla bez problémů.
Podobný zásah u přístroje CRISM se nezdařil. Přístroj se přepnul do
bezpečnostního módu, protože čidlo ohlásilo příliš nízkou teplotu. Znamená
to, že CRISM bude muset být znovu zkoušen při další příležitosti
v prosinci. Další přístroje - MARCI a kontextová kamera pořídily
po jednom snímku (prázdného vesmíru), který byl úspěšně předán na Zemi.
Tři kamery pořídily zkušební snímky 2005-09-08.
Testovány byly kontextová kamera a optická navigační kamera a především
hlavní kamera HiRISE. Současně byla ověřena vysokozisková anténa a systémy
zpracování a distribuce dat těchto přístrojů. Všechny zkoušky dopadly
úspěšně. Za necelých 24 hodin bylo na Zemi přijato 75 Gb dat,
což je nový denní rekord v případě meziplanetárních misí.
MRO se v okamžiku prověrek nacházela 10 mil. km od Země.
Sonda byla nejprve orientována tak, aby se do zorného pole kamery dostal
Měsíc. Z takovéto vzdálenosti by se Měsíc pro neozbrojené oko jevil
jako obyčejná hvězda. Na snímku HiRISE se však objevil objekt o průměru
340 pixelů. Z měsíce byl vidět srpek o šířce 60 pixelů.
Během zkoušky byla rovněž vyfotografovaná hvězdokupa ωCen. Snímek
posloužil ke kalibraci přístroje. Zkoušky všech kamer dopadly velice úspěšně.
Začátkem září přichystalo Slunce řídícímu týmu trochu vzrušení. Dne
2005-09-07 byla na Slunci pozorována obrovská
erupce, jedna z největší za posledních 15 let. Sonda se pohybovala
ve vzdálenosti přibližně 160 mil. km od Slunce a stále se od něho
vzdalovala. Hlavní výron hmoty nastal naštěstí nad odvrácenou sluneční
stranou. Když se centrum sluneční aktivity přesunulo do přímé viditelnosti,
zbylé částice již neměly takovou sílu, aby poškodily elektronické okruhy
sondy, které byly ostatně na výskyt takovýchto událostí dimenzovány.
Dne 2005-11-18 se uskutečnila druhá korekce
dráhy. Na přeletovou fázi jsou přitom rezervovány čtyři termíny možné úpravy
trajektorie. Šest malých raketových motorků o tahu 18 N pracovalo
po dobu t=20 s. Požadovaná změna rychlosti činila Δv=0.75 m/s.
Sonda měla v tu chvíli už za sebou přibližně 60% cesty k Marsu
a do cíle, kam by měla dorazit 2006-03-10, jí
zbývalo zdolat přibližně 40 mil. km. Stanice mezitím vytvořila
nový rekord v rychlosti přenosu dat na meziplanetární trase. Během
vysílání snímků Měsíce, které pořídila v září, se zdařilo uskutečnit
spojení rychlostí 6 Mb/s - pro ilustraci, za takovýchto
podmínek by se dokázal naplnit běžný CD za 16 min.
Po sedmi měsících cesty vesmírem, 2006-03-10
se sonda MRO konečně přiblížila k cíli své cesty - planetě Mars.
V průběhu několika vzrušujících hodin se mělo rozhodnout, zda veškeré
úsilí pracovníků a dodavatelů NASA a přibližně 600 mil. dosud vynaložených
amerických dolarů (celkové náklady by měly dosáhnout 720 mil. USD)
nepřijde vniveč. Vše záviselo na tom, jestli se podaří kritický manévr MOI
[=Mars Orbit Insertion], čili navedení na oběžnou dráhu kolem planety. Časy
uvedené v následujícím textu znamenají okamžik, kdy měla být nebo kdy
by mohla být (v případě, že není signál ze sondy k dispozici)
událost zaznamenána na Zemi - jedná se o tzv. čas ERT [=Earth Receiving
Time]. Ve skutečnosti byl každý úkon proveden o něco dříve, což odpovídá
době letu rádiového signálu k Zemi.
Na 15:24:31 UT dne 2006-03-10 byla naplánována
poslední korekce dráhy TCM-5B [=Trajectory
Correction Meneuvre] před příletem. Motory měly být zapnuty jen v tom
případě, pokud by trajektorie neodpovídala plánované geometrii. MRO se
pohyboval naštěstí po velmi přesné dráze a proto nebylo nutno korekci
TCM-5B ani TCM-5A,
která se měla uskutečnit o den dříve, provádět.
Jednu hodinu před zážehem v 20:24 UT bylo zahájeno nahřívání
motorů z aktuální teploty kolem 2°C na požadovaných 60°C.
Ve 20:50:19 UT se rozeběhla příprava k hlavnímu motorickému manévru.
V první řadě musel být zvýšen tlak v palivového sytému raketových
brzdících motorů. Elektrickým impulsem byly zažehnuty dvě malé pyrotechnické
nálože, jenž otevřely ventily v potrubí spojujícím zásobník s tlakovým
héliem a palivovou nádrž obsahující hydrazin. Tlak, který od startu poklesl
na hodnotu asi 1.3 MPa, se ustálil na konečných 1.6 MPa. Jelikož
k tlakování pohonného systému se provádělo poprvé, panovala během
operace, trvající dvě minuty, v řídícím sále značná nervozita. Obavy
ale nebyly na místě, vše proběhlo bez problémů. Podle informace JPL bylo
během přeletu spotřebováno na opravy dráhy pouze 10 kg pohonných látek
a precizní prací navigátorů a spolehlivou funkcí systémů sondy se podařilo
ušetřit 60 kg plánovaných pro tuto etapu cesty. Uspořený hydrazin
představuje teoreticky dalších sedm měsíců vědecké činnosti na oběžné dráze
kolem Marsu.
V další etapě, která se rozeběhla od 21:03 UT byla přepojena
komunikace z vysokoziskové na nízkoziskovou anténu. Nízkozisková anténa
má mnohem nižší výkon ale nevyžaduje přesné zamíření k Zemi. Je schopna
vysílat telemetrická data rychlostí 160 bit/s. V těchto chvílích
došlo k předání služby v řídícím středisku a před monitory počítačů
zasedly čerstvé síly. O několik minut později - v 21:10 UT -
se sonda začala v prostoru otáčet, aby tah motorů směřoval proti směru
letu. Dokončení změny orientace bylo potvrzeno ve 21:20 UT. Aby nic
nebylo ponecháno náhodě, několik minut před zahájením MOI obešla jednotlivá
pracoviště tradiční nádobka s buráky. Jak je vidět i vysoce vzdělaní
lidé ovládající techniku milióny kilometrů od Země, v kritickém okamžiku
nepohrdnou vzít si na pomoc jistý druh talismanu, či iracionálního rituálu.
To ostatně neplatí jen pro Američany v JPL.
Ve 21:24:31 UT se podle plánu rozběhl vlastní brzdící manévr. Elektricky
ovládaný ventil uvolnil cestu v potrubí, aby mohlo palivo proudit do
šestice raketových motorků o tahu 170 N. Jednosložkové palivo vstoupilo
do katalyzátoru, v němž za vysoké teploty "explodovalo" a okamžitě
expandovalo tryskami do prostoru. Sonda se nacházela ve vzdálenosti asi
2100 km od Marsu. Zahájení práce motorů a změnu rychlosti tělesa bylo
možno zřetelně pozorovat na základě dopplerovských měření rádiového signálu.
Tah motorů vyvodil zrychlení (přesněji "zpoždění") o velikosti přibližně
1/12 G (pozemského gravitačního zrychlení). Motory měly za úkol pracovat
skoro 27 min a snížit rychlost sondy o téměř 1 km/s. Na sondě se
nachází řada pružných závěsů, např. úchyty solárních panelů, které se dynamickým
účinkem startu motorů lehce rozkmitaly. Jelikož není možné na 100% zajistit,
aby tah motorů ležel po celou dobu činnosti přesně v těžišti tělesa,
bylo nutno udržovat správnou orientaci sondy občasnými zážehy malých korekčních
motorků, rozmístěných na obvodu tělesa.
Ve 21:45 UT vstoupil MRO do slunečního stínu za planetou. Sluneční
články byly rázem mimo provoz a elektrická energie musela být odebírána
z akumulátorových baterií NiMH. Ve 21:46:09 UT se stále pracujícími
motory zmizel MRO pro pozemského pozorovatele za diskem Marsu a ve stejném
okamžiku bylo na půl hodiny přerušeno rádiové spojení se Zemí. V této
chvíli měly motory za sebou již 60% plánované změny rychlosti a zatím vypadalo
vše skvěle. Pokud by let probíhal podle plánu, což se samozřejmě nedalo
prozatím ověřit, vystoupil by MRO ve 21:49 UT opět ze stínu.
Brzdící motory měly být vypnuty v 21:51 UT. V tomto okamžiku
se sonda stále ještě pohybovala schovaná za planetou. Pokud nic neselhalo,
nacházel se od této chvíle MRO na protáhlé eliptické dráze kolem Marsu
s periodou oběhu 35 h. Technici prozatím vyhodnotili dosud známý
úsek práce motorů. Jejich tah měl být údajně o 1% nižší. Příčina patrně
byla v mírném podchlazení vnitřku sondy, odchylka nicméně stále zdaleka
nedosahovala přípustné tolerance.
Po skončení motorických manévrů se opět začala sonda automaticky natáčet
za pomocí silových gyroskopů tak, aby hlavní parabolická anténa v okamžiku
výstupu ze zákrytu za planetou mířila k Zemi.
Ve 22:16 UT, přesně ve vypočteném okamžiku, se MRO opět objevil za diskem
Marsu a antény sítě DSN [=Deep Space network] zachytily rádiový signál.
Sonda nadále pokračovala ve vysílání rychlostí 160 bit/s, dokud stanice
DSN v Madridu a Goldstone nenavázaly spolehlivé spojení. První minuty
po obnovení rádiového kontaktu byly věnovány kontrole stavu všech systémů.
Ve 22:25 UT bylo konečně oficiálně potvrzeno, že operace MOI proběhla
úspěšně a Mars Reconnaissance Orbiter krouží po počáteční dráze kolem rudé
planety. Podle telemetrických dat pracovaly motory 1641 s (plán
1608 s). V palivovém systému byl udržován konstantní tlak a
nebyla indikována žádná netěsnost. I další subsystémy hlásily nominální
funkci. Po tomto zjištění bylo možno přepojit komunikaci opět na směrovou
parabolickou anténu s vyšší přenosovou rychlostí.
Po několika dnech prověrek systémů sondy přišla na řadu zkouška hlavních
vědeckých přístrojů. Obzvlášť první snímky z hlavní kamery HiRISE se
očekávaly s největším napětím. O tom, zda nejdůležitější přístroj mise
pracuje podle předpokladů, se měli vědci přesvědčit dne
2006-03-24.
V 04:36 UT 2006-03-24 se na Mars zaměřily
tři kamery a začalo vůbec první snímkování rudé planety sondou MRO. Zmíněnými
třemi kamerami byly: kamera s vysokým rozlišením HiRISE [=High Resolution
Imaging Science Experiment], kontextová kamera CTX [=Context Imager] a
barevná přehledová kamera MARCI [=Mars Color Imager]. Na Zemi nedlouho poté
dorazilo více než 25 Gb dat. Hlavním účelem zkušebních snímků bylo
poskytnout dodatečné údaje, podle kterých by vědecký tým doladil procedury
kalibrace a zpracování obrázků. Sonda se pochopitelně ještě nacházela na
úvodní oběžné dráze, zcela odlišné od plánované definitivní orbity, ze které
se dá očekávat maximum výsledků. Výška nad terénem 2489 km byla např.
devětkrát větší než optimální. Přesto se podařilo získat záběry, které se
v podrobnostech vyrovnají prozatím nejlepším obrázkům z družic
Marsu. Rozlišení dosáhlo prvního snímku hodnoty 2.49 m/pixel. Kvalita
byla vynikající, bez náznaků neostrostí. Vysoký odstup úrovně signálu od
šumu dovolil dokonce zachytit jemné detaily v zastíněných místech.
Tohoto dne byly kamerou HiRISE dodány celkem čtyři snímky.
Druhá série čtyř snímků byla zhotovena o den později. Tentokrát se zkoušelo
fotografování souběžně s prací jiných palubních přístrojů. Jelikož
některá další zařízení mají pohyblivé části, panovala jisté riziko, že by
při jejich činnosti mohlo dojít k přenosu vibrací ke kamerám a
k rozmazání snímků. Úkolem nové zkoušky bylo tyto obavy vyvrátit.
Po provedených prověrkách přístrojů přistoupilo řídící středisko
k postupnému snižování oběžné dráhy metodou opatrného a řízeného brždění
o atmosféru planety. Na dráze, na které se sonda ocitla po motorickém snížení
přeletové rychlosti, ležící ve výšce 426 až 43000 km, trval jeden oběh
35 h. Po půlročním pravidelném škrtání o horní vrstvu atmosféry se
měla oběžná perioda snížit na dvě hodiny, a tvar dráhy se měl více přiblížit
kružnici. Bylo vypočítáno, že na úpravu dráhy bude potřeba asi 550 dotyků
s plynným obalem Marsu. Na brždění se nejvíce podílejí nejrozměrnější
komponenty konstrukce - panely solárních baterií a parabola vysokoziskové
antény.
2006-03-30 byly v nejvzdálenějším bodě
oběžné dráhy spuštěny na dobu 58 s motorky o středním tahu. Změna
rychlosti nepatrně snížila výšku dráhy. Další průlet pericentrem nastal
2006-03-31 ve 14:46 UT, tentokrát už ve
výšce jen 333 km. Ani v této výšce ještě nedošlo k dotyku
s atmosférou, ale byl to první nesmělý krok k riskantní operaci.
Nebezpečí spočívá především v nedokonalé znalosti stavu atmosféry,
která, jak je tomu běžné i u ostatních planet, vlivem "počasí v kosmickém
prostoru" dýchá, jednou je hustší, podruhé se rozpíná do větší vzdálenosti
od povrchu. Na palubě se rovněž pro tento účel nachází přístroj Mars
Climate Sounder, který je schopen registrovat teplotu atmosféry. Teplota
má rozhodující vliv na rozpínání vzdušného obalu.
Pro vědce má metoda aerobrakingu zřejmou nevýhodu. Dlouhá doba, která je
k ní potřeba se nedá využít k smysluplné vědecké činnosti. Vědci
a s nimi i veřejnost byla namlsaná prvními úchvatnými zkušebními snímky,
na další dávku si však musela počkat zmíněných šest měsíců. Tým HiRISE měl
na druhou stranu dostatek času, aby si s prvními obrázky důkladně pohrál.
Kromě toho, že byly postupně publikovány i další snímky, došlo i na poskládání
obrázků pořízených v různých vlnových pásmech a výsledkem byl barevný
portrét zveřejněný začátkem dubna 2006.
Se začátkem úpravy oběžné dráhy metodou aerobrakingu mohl být řídící tým
navýsost spokojen. Už 2006-05-10 bylo oznámeno,
že se podařilo zkrátit oběžnou dobu o 10 hodin oproti orbitě, na kterou
přešla sonda prvního dne u Marsu. Perioda oběhu nyní činila přibližně
25 h, což znamenalo, že MRO obkrouží planetu za jeden marsovský den
(sol), trvající 24 h 39 min. Periapsida - bod dráhy ležící
nejblíže k povrchu - se nacházela ve výšce 106 km a ležela
nad 75° j.š. "Dnes v noci (2006-05-10)
provede sonda malý manévr, kterým se sníží periapsida na 104 km," řekl
manažer mise Dan Johnston. "To nám dovolí udržovat rychlost snižování
oběžné doby podle plánu. Kosmické plavidlo po dobu letmých dotyků s atmosférou
pokračuje ve velmi dobré funkci."
V polovině června 2006 už dokázala MRO redukovat původní oběžnou dobu
o více než polovinu. Stalo se tak po 11 týdnech opatrného brždění o
řídkou atmosféru planety.
Když sonda MRO poprvé zavadila o horní vrstvy atmosféry, nacházela se na dráze,
jejíž nejvzdálenější bod ležel asi 45 tis. km od planety. Nyní
se tato výška zredukovala na přibližně 20 tis. km. Na každém oběhu
vstupovala MRO krátce do atmosféry a sestupovala až do výšky kolem 105 km.
Hlavním problémem pro řídící tým byla proměnlivá hustota atmosféry. Hustota
se mění v průběhu dne i v závislosti na roční době a situaci
v meziplanetárním prostředí. Není nezvyklé, že se účinnost brždění mění
mezi jednotlivými oběhy až o 35%. Bylo proto zcela nezbytné každý manévr
pečlivě vyhodnocovat a propočítávat následující.
Pokud prolétá sonda atmosférou, není možné udržovat obvyklou orientaci, při
níž směřuje parabola antény k Zemi a panely slunečních baterií ke Slunci.
Před každým vstupem do atmosféry se tedy automat natáčí zády proti směru
pohybu - ovzduší planety působí na zadní stranu panelů a antény. Pro
tyto účely byl vyvinut nový software, který počítá přímo na palubě správný čas,
kdy se má reorientace provést. Tento program, nazvaný "periapsis-timing
estimator" byl spuštěn v květnu. Dříve se okamžik změny orientace počítal
na Zemi a následně vysílal k Marsu. Nyní si ho sonda počítala sama.
Výhoda tohoto programu se měla projevit hlavně na konci aerobrakingu, kdy
se budou okamžiky brždění opakovat několikrát denně.
Ke dni 2006-08-25 měla sonda MRO za sebou již
více než 400 sestupů do atmosféry a výška apocentra (nejvzdálenějšího
bod dráhy od planety) se snížila na 1100 km. Jeden oběh se zkrátil
na 2 h 7 min. Původní dráha, na kterou uvedl sondu brzdící motor
2006-03-10, se přitom vzdalovala od Marsu až
na 43000 km a jeden oběh trval přibližně 35 h. Použití aerobrakingu
představuje úsporu 600 kg pohonných látek, které by musely být na
palubě a sérií manévrů spotřebovány, aby bylo možno dosáhnout požadovaných
parametrů dráhy.
Sonda sestupovala na každém oběhu až do výšky kolem 100 km. Tato výška
nebyla vždy stejná a mírně kolísala v důsledku nepravidelností
v gravitačním poli a především kvůli variacím v hustotě atmosféry.
Sonda musela reagovat na měnící se podmínky, aby ohřev konstrukce a dynamické
účinky, způsobené aerodynamickým odporem, zůstaly v přiměřených mezích.
Při každém ponoření do atmosféry se registrovala hustota atmosféry v určitém
intervalu před a po dosažení nejnižšího bodu. Tento údaj se okamžitě vyhodnocoval
a podle něho se plánovalo následující brždění. Zároveň se již jednalo o
skutečné vědecké měření, pomocí něhož se zjišťovala struktura a cirkulace
horní atmosféry.
Zatímco sonda přecházela na definitivní dráhu, technici studovali zablokovaný
přepínač v komunikačním systému v pásmu X. Přepínač umožňuje
zvolit vysílání přes anténu s nízkým ziskem nebo přes vysokoziskovou
anténu jednomu ze dvou zesilovačů v pásmu X. Současná orientace
sondy bya stabilní a bylo možno vysílat k Zemi plný objem dat. Problematický
přepínač prozatím jen snižoval flexibilitu ve výběru zesilovače.
2006-08-30, během 445. oběhu, došlo k zážehu
korekčních motorků o středním tahu a sonda se vzdálila do bezpečné výšky
nad atmosférou. V této chvíli se už MRO prakticky nacházela na dráze
blízké k požadované. Projektová dráha měla ležet ve výškách mezi 320
a 255 km s oběžnou dobou 1 h 53 min. Dráha by měla procházet
nad póly planety, aby bylo možno spolehlivě pokrýt fotografickými snímky
celý povrch.
Dne 2006-09-05 zážehem šesti manévrovacích
motorků o středním tahu na dobu 210 s byla opět upravena oběžná dráha.
Především se změnila výška pericentra z 216 km na 320 km a
sklon se zredukoval asi o 1° na přibližně 92.5°. Oběžná doba byla
nyní necelé 2 h.
2006-09-11 opět zažehl Mars Reconnaissance Orbiter
na 12.5 min svých šest motorků o středním tahu, čímž se dráha dále
cirkularizovala a pericentrum se přesunulo nad jižní pól Marsu. Sonda se
pohybovala nad povrchem planety ve výšce 250 až 316 km. Manévr představoval
největší motorickou operaci od brždění, které 2006-03-10
navedlo MRO na úvodní dráhu kolem Marsu. Tehdy pracovaly motory dokonce 27 min.
Přesto se očekával ještě jeden malý zážeh sloužící k definitivnímu
doladění trajektorie.
2006-09-16 rozložila sonda antény přístroje,
který by měl být schopen zaregistrovat tekutou či zmrzlou vodu pod povrchem
Marsu. Anténa (výrobce Northrop Grumman) přístroje SHARAD [=Shallow Radar]
má hmotnost necelé tři kilogramy, ale dokázala se roztáhnout na délku 10 m.
Tím bylo dosaženo konfigurace potřebné k zahájení vědecké činnosti.
S rozložením se čekalo na dosažení definitivní oběžné dráhy. Experiment
SHARAD připravila Italská kosmická agentura. Anténa a celý experiment SHARAD
využívá obdobné technologie jako přístroj MARSIS instalovaný na evropské
sondě Mars Express, startující v roce
2003. Tam ovšem rozpětí antén dosáhlo 40 m a rozloženy byly po dlouhých
odkladech až v roce 2005.
2006-09-27 byl odklopen kryt objektivu přístroje
CRISM [=Compact Reconnaissance Imaging Spectrometer for Mars], který je určen
k mineralogickému mapování povrchu Marsu. Krytka chránila choulostivou
součást přístroje po celou dobu letu i při brždění o atmosféru planety. Nyní
se tedy mohla zahájit série provozních zkoušek a pak bylo možno počítat
s prvními vědeckými výsledky.
Nejočekávanější vědecké výsledky ale měly přijít teprve z hlavního
přístroje na palubě a tím byla vysokorozlišující kamera HiRISE. O jejích
schopnostech se bylo možno přesvědčit už krátce po navedení na oběžnou dráhu,
tenkrát ovšem byly získány snímky z velké výšky. Nyní tedy nastal okamžik
vyzkoušet kameru z operační dráhy. První takovýto obrázek pořídila kamera
HiRISE 2006-09-29. Objektem kosmického fotografa
se stala jedna z nejatraktivnějších oblastí na rudé planetě -
obří kaňon Valles Marineris. Kamera se v tuto chvíli nacházela 297 km
nad povrchem. Sonda uložila obrázek do paměti v 15:16 UT a první
části se dostaly do rukou řídícího týmu kolem 20:00 UT. Před nadšenými
zraky se objevil obraz bočního údolí Ius Chasma s nevídaným rozlišením
0.297 m/pixel.
Plánovaný průběh letu
Úvodní polární dráha měla ležet ve výšce 300x45000 km s oběžnou
dobou 35 h. Tato dráha bude postupně během dalších šesti měsíců
snížena bržděním o atmosféru (aerobraking) až na hodnotu 255x320 km.
Periapsis (nejnižší bod dráhy) bude ležet nad jižním pólem a apoapsis
(nejvyšší bod dráhy) nad severním pólem. Orbita je zvolena tak, že oběžná
doba odpovídá jedné dvanáctině denní rotace planety. Tím se dosáhne toho,
že sonda bude přelétat nad stejným místem ve stejnou dobu, vždy v 15:00
místního času na rovníku.
Vědecké operace budou podle současných předpokladů probíhat od konce
sluneční konjunkce v listopadu 2006 až do začátku příští konjunkce
v listopadu 2008, což odpovídá přibližně jednomu roku na Marsu. Po
skončení primární mise má být sonda využívána nejméně do konce roku 2010
jako retranslační stanice dalších expedic k Marsu. Pokračování vědecké
činnosti i v tomto období není vyloučeno.
Experimenty a výsledky
Vysokorozlišující kamerový systém HiRISE
[=High Resolution Imaging Science Experiment]
Jedná se o stereoskopický zobrazovací systém určený k získávání
snímků povrchu a atmosféry Marsu s vysokým rozlišením a v několika
barevných vlnových pásmech. Hlavním vědeckým cílem je prozkoumat širokou
škálu geologických a klimatických procesů se zaměřením na rozpoznání
usazenin a krajinných prvků vzniklých navátím, vulkanickou nebo vodní
činností. Z toho vyplývají následující hlavní oblasti výzkumu:
- charakteristika současného klimatu a mechanismu klimatických změn;
- stanovení původu vrstevnatého terénu;
- identifikace krajinných prvků související s činností vody;
- pátrání po místech vykazujících znaky vodní nebo hydrotermální
aktivity;
- identifikace a charakteristika míst s největším významem pro
budoucí přistání a pro sběr a návrat vzorků.
Těchto cílů bude dosaženo snímkováním povrchu s vysokým rozlišením,
použitím stereoskopických snímků, ze kterých budou odvozována topografická
data a digitální výškový model terénu a pořizováním trojbarevných snímků
pro fotometrické studium.
Přístroj HiRISE se skládá z třízrcadlového astigmatického teleskopu
Cassegrainova typu (f/24, ohnisková dálka 12 m), optiky Zerodur a
kompozitní konstrukce vyztužené uhlíkovými vlákny. Světlo vstupující do
teleskopu se odráží od primárního k sekundárnímu zrcadlu, dalším
zrcadlem se mění směr paprsků a po dopadu na terciální zrcadlo a opětovné
změně směru prochází sadou tří filtrů. Filtry jsou nastaveny na vlnovou
délku 400-600 nm (modrozelená),
550-850 nm (červená) a
800-1000 nm (blízká infračervená) a jsou
namontovány před sadou 14 detektorů DCA [=Detector-Chip-Assembly],
jejichž hlavní částí je prvek CCD [=Charge-Coupled
Device]. Každý CCD obsahuje 2048 pixelů o velikosti 12x12 µm
v příčném směru skanování a zpožďovací a integrační element TDI [=Time
Delay and Integration] v podélném směru. Rovnoměrně uspořádaných
14 detektorů se na každém konci překrývá o 48 pixelů. Modrozelené
a infračervené pásmo má každé dvojici DCA, s celkovou šířkou záběru
4048 pixelů a na červený kanál připadá zbylých deset DCA s šířkou
záběru 20264 pixelů.
Zorné pole má rozměr 1.14x0.18°, což představuje v nominální
výšce 300 km nad povrchem rozlišení 30 cm/pixel a šířku záběru
1.2 km v modrozelené a blízké infračervené oblasti a 6 km
v červeném pásmu. Maximální rozměr snímku je 20000x65000 pixelů
a kapacita palubního záznamníku obnáší 28 Gb. Data mohou být
komprimována a sdružována v reálném čase, což umožňuje lépe využít
kapacity paměti a přenosové cesty anebo ukládat data o větším území
s menším rozlišením. Poměr signál/šum by měl být 100:1. Jmenovitá
oběžná dráha sondy se nachází ve výšce 255 až 320 km s nejnižším
bodem nad jižním pólem. Rychlost pohybu nad planetou je kolem 3.4 km/s.
Přístroj je pevně namontován na konstrukci sondy a při snímání dat se
provádí oprava na rychlost pohybu.
Vedoucím vědeckým pracovníkem je Dr. Alfred S. McEwen. Odhadované
náklady na experiment obnášejí 31 mil. USD.
Kompaktní průzkumný zobrazovací spektrometr CRISM
[=Compact Reconnaissance Imaging Spectrometer for Mars]
Jedná se o hyperspektrální zobrazovací spektrometr určený k mapování
povrchové mineralogie Marsu. Obzvláště má pátrat po známkách vodních a
hydrotermálních sedimentů a jiných mineralogických indikátorů vody. Má
být používán k vyhledávání vrstevnatých povrchových struktur a
k monitorování charakteru a hustoty prachových oblaků a oblačnosti
tvořené ledovými krystalky.
CRISM bude detekovat 560 jednotlivých vlnových délek slunečního světla
reflektovaného povrchem Marsu v rozmezí 400 až 4050 nm (viditelná
a krátkovlnná infračervená oblast). Šířka jednoho kanálu 6.55 nm.
Ve jmenovité výšce 300 km má přístroj zorné pole o šířce 18 m
a délce 10.8 km a prostorové rozlišení 18 m. V průběhu
jednoroční základní mise má zmapovat celý povrch planety s rozlišením
100 až 200 m. Na základě těchto map budou vybírány cíle pro zobrazení
s vysokým rozlišením.
Vedoucím vědeckým pracovníkem je Dr. Scott Murchie. Odhadované náklady
na experiment obnášejí 17.6 mil. USD.
Kontextová kamera CTX
[=Context Imager]
Kontextová kamera má provádět záběry velkých oblastí s nízkým
rozlišením, což má sloužit ke správnému prostorovému umístění detailů na
snímcích s vysokým rozlišením, pořízených kamerami HiRISE a CRISM.
CTX má zorné pole asi 5.7° a velikost snímku obnáší 5000 pixelů.
Z normální výšky 300 km se předpokládá rozlišení zhruba
6 m/pixel a zobrazené pole představuje kvadrant o příčném rozměru
30 km.
Vedoucím vědeckým pracovníkem je Dr. Michael C. Malin.
Barevný zobrazovač MARCI
[=Mars Color Imager]
Zobrazovač je určen k monitorování atmosféry Marsu, což má posloužit
ke zhodnocení změn počasí a klimatu v krátkodobých (denně) a
střednědobých intervalech (sezónní) a odhadu dlouhotrvajících variací.
Má rovněž detekovat změny v zastoupení ozónu, prachu a oxidu uhličitého,
pozorovat prachové bouře a sledovat změny na polárních čepičkách. MARCI
bude snímkovat Mars v pěti pásmech viditelného světla a ve dvou
ultrafialových pásmech.
Vedoucím vědeckým pracovníkem je Dr. Michael C. Malin.
Sondážní radar SHARAD
[=Shallow Radar]
Radarový experiment používá sondovacího radaru se syntetickou aperturou
mířícího dolů pod letící kosmické plavidlo. Je určen k průzkumu
podpovrchových vrstev do hloubky až 1 km, kde má pátrat po zmrzlé
vodě. SHARAD vysílá vlny o frekvenci 15 až 25 MHz se špičkovým
vyzářeným výkonem 10 W směrem k povrchu Marsu. Odražené vlny od
povrchu a podpovrchových vrstev jsou citlivé na změny elektrických
vlastností a hustoty a tudíž umožňují rozlišit vodu a hranice geologických
vrstev. Horizontální rozlišení přístroje obnáší 0.3 až 3 km,
vertikální rozlišení dosahuje 15 m. Přístroj se skládá z antény
tvaru dipólu, vysílače, přijímače, A/D převodníku a povelové a řídící
jednotky.
Přístroj připravila Italská kosmická agentury ASI [=Italian Space
Agency]. Vedoucím vědeckým pracovníkem je Dr. Roberto Seu.
Atmosférická sondáž MCS
[=Mars Climate Sounder]
Experiment je určen ke stanovení vertikálních variací teploty, tlaku,
obsahu prachu a koncentrace vodních par marsovské atmosféry. MCS používá
radiometrické metody k průběžnému mapování atmosféry v devíti
spektrálních kanálech. Hlavním úkolem je zjištění trojrozměrné a časově
závislé tepelné struktury atmosféry od povrchu planety do výšky 80 km,
stanovení obsahu prachu v ovzduší a jeho vertikálního a časového
rozložení, sezónní a prostorové variability atmosférického tlaku,
prostorové a časově podmíněné variability zkondenzovaných částic a
monitorování radiační rovnováhy.
MCS je namontován na stěně sondy směřující k povrchu Marsu. Může být
namířen v čelním, zadním nebo bočních směrech od okraje atmosféry
dolů k obzoru a zorné pole lze přesouvat 270° dolů k nadiru.
Devět měřících kanálů je rozděleno do dvou teleskopů. Šest kanálů je
soustředěno do teleskopu A - 0.3 až 3.0 µm (vididetlné
a infračervené pásmo určené ke studiu tepelného vyzařování), 11.5 až
12.2 µm (extinkce prachu a kondenzátů,
0-80 km), 15.0 až 15.7 µm (teplota,
40-80 km, tlak), 15.5 až 16.3 µm
(teplota, 40-80 km, tlak), 16.3 až
16.8 µm (teplota, 20-40 km) a 20
až 25 µm (teplota, 0-20 km).
Teleskop B pracuje se zbývajícími třemi vlnovými délkami -
29.4 až 34.5 µm (teplota, 0-20 km),
38.5 až 45.5 µm (zastoupení vodních par,
0-40 km) a 40.8 až 43.5 µm (zastoupení
vodních par, 0-40 km). Každý kanál využívá
lineární sloupcový infračervený detektor o 21 elementech, kterým
vytváří profil atmosféry s vertikálním rozlišením 5 km, což je
využito při prostorovém mapování atmosféry až do přibližně 100 km
výšky.
Vedoucím vědeckým pracovníkem je Dr. Daniel J. McCleese.
Akcelerometrický výzkum struktury atmosféry
[=Atmospheric Structure Investigatin Accelerometers]
Akcelerometry budou měřit odpor atmosféry v etapě aerobrakingu (brždění
o atmosféru). Z tohoto údaje lze odvodit hustotu ovzduší v závislosti
na výšce. Následně bude posuzována struktura horních vrstev atmosféry a
vazba mezi horní a spodní atmosférou.
Vedoucím vědeckým pracovníkem je Dr. Gerald M. Keating.
Výzkum gravitačního pole
[Gravity Field Investigation]
Tento experiment využívá znalosti parametrů oběžné dráhy k upřesnění
gravitačního pole Marsu. To lze následně aplikovat na studium geologie
povrchových a těsně podpovrchových útvarů, změn hmotnosti polárních čepiček
a rozložení hmot a dynamiky nitra Marsu.
Vedoucím vědeckým pracovníkem je Dr. Alexander S. Konopliv.
Literatura
- Mars Reconnnaissance Orbiter Home Page -
http://marsprogram.jpl.nasa.gov/mro/
- Mars Reconnnaissance Orbiter Launch, Press Kit, August 2005
- NSSDC Master Catalog: Spacecraft Mars Reconnaissance Orbiter -
http://nssdc.gsfc.nasa.gov/nmc/sc-query.html
|