DATABÁZE KOSMICKÝCH SOND PRO PRŮZKUM TĚLES SLUNEČNÍ SOUSTAVY | |||||||||||||
|
MESSENGER
Sonda MESSENGER [=MErcury Surface, Space ENvironment, Geochemistry and Ranging] je určena ke studiu charakteristik Merkuru a podmínek na jeho povrchu a v okolí z dráhy umělé družice planety. Zvláštní důraz je kladen na stanovení chemického složení povrchu, geologickou historii, původ magnetického pole, určení velikosti a stavu jádra, zjišťování přítomnosti zmrzlých plynů a vody v oblasti pólů, studium exosféry a magnetosféry. Předpokládaná aktivní životnost na oběžné dráze je jeden pozemský rok. Většinu našich znalostí o Merkuru na konci dvacátého století představovaly údaje získané během letu kosmické sondy Mariner 10, která ho v letech 1974 a 1975 celkem třikrát těsně minula. Od té doby se k nejvnitřnější planetě Sluneční soustavy a zároveň nejmenšímu zástupci terestrických planet (planet podobných Zemi, kam dále patří Venuše a Mars) dalších 30 let žádný vyslanec pozemské techniky nevypravil. Průkopnický let Marineru 10 nespočíval jenom v cílovém objektu, ale do dějin se zapsal také tím, že poprvé byla při manévrech v kosmu použita gravitační asistence jiného kosmického tělesa - Venuše. Mariner 10 se přiblížil k Merkuru na minimální vzdálenost 327 km. Bohužel jeho dráha a současně zvláštní rotace Merkuru byly takové, že při všech třech průletech měl možnost fotografovat pouze stejnou hemisféru planety, která tím byla poznána jen na přibližně 45% rozlohy povrchu. MESSENGER [=MErcury Surface, Space ENvironment, GEochemistry and Ranging], ktyrý odstartoval v srpnu 2004 si klade za cíl důkladně prozkoumat dosud nejméně poznanou planetu terestrického typu. Výzkumem Merkuru se rozšíří naše vědomosti o vývoji a podmínkách na vnitřních planetách Sluneční soustavy. Projekt MESSENGER využívá pokroku v technickém vývoji za posledních 30 let od mise Marineru 10. Sonda je konstruována z lehčích a pevnějších materiálů a využívá nově vyvinutých miniaturních prvků. Kompaktní těleso, chráněné před žhavým slunečním zářením, je vybaveno sadou sedmi vědeckých přístrojů. Po startu bude sonda složitou trajektorií, využívající gravitačního urychlení u Země, dvakrát u Venuše a třikrát u Merkuru, navedena na oběžnou dráhu kolem Merkuru, na které by měla pracovat nejméně jeden pozemský rok. KonstrukceSondu postavila a pro NASA Office of Space Science, Washington, DC (USA) provozuje Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory (JHU-APL) Laurel, Md. (USA). Na sledování letu se stanicemi DSN [=Deep Space Network] podílí Jet Propulsion Laboratory (JPL), Pasadena, Calif. (USA). Těleso sondy tvoří hranol o rozměrech 1.42x1.85x1.27 m. Celková hmotnost sondy obnáší 1100 kg, přičemž asi 600 kg z toho připadá na pohonné látky a pracovní plyny. Kostra hlavního tělesa je vyrobena z uhlíkových kompozitů GrCE [=Graphit-Cyanate-Ester] a sestává ze dvou svislých panelů, které nesou dvě objemné nádrže pohonných látek a z dalších dvou svislých panelů, na které je upevněna nádrž s okysličovadlem. Celek je uzavřen krycím panelem. Čtyři vertikální panely vytvářejí středový sloup, jenž je v zadní části spojen s hliníkovým adaptérem na nosnou raketu. Na jednoduchém horním krytu jsou namontovány trysky hlavního korekčního motoru LVA [=Large Velocity Adjust], trysky orientace, nádrže hélia a pomocného paliva, sledovače hvězd a baterie. Na boční stěnu obrácenou ke slunci je upevněna sluneční clona, na dvě boční stěny panely fotovoltaických článků a na stěnu odvrácenou od slunce je připojena tyč magnetometru o délce 3.6 m. Tepelná ochrana. Teplota uvnitř tělesa se zabezpečuje pasivní tepelnou ochranou. Bok obrácený ke Slunci je chráněn proti tepelnému záření sluneční clonou tvaru poloviční válcové plochy o délce 2.5 m a průměru 2 m. Slunečník je upevněn na konstrukci z titanových slitin. Vlastní clona je vyrobena z několika vrstev umělé hmoty Kaptonu a přední a zadní vrstva je z keramické látky Nextel. Zatímco první vrstvy slunečníku mohou být zahřáty až na 370°C, chráněné těleso sondy má pracovat při pokojové teplotě 20°C. Sonda je dále vybavena radiátory a tepelnými trubicemi a oběžná dráha je optimalizována tak, aby se snížilo tepelné zatížení odraženými infračervenými a viditelnými paprsky od povrchu Merkuru. K prvkům udržování správného teplotního režimu patří dále vícevrstvá izolace, spoje s nízkou tepelnou vodivostí a topidla, která jsou nutná v určitých sekcích sondy a v určitých fázích letu. Pohonný systém. Hlavní raketový motor LVA [=Large Velocity Adjust] na dvojsložkové kapalné pohonné látky (hydrazin a oxid dusičitý) má tah 660 N. KPL jsou skladovány ve speciálních titanových nádržích integrovaných do kostry sondy. Čtyři motorky o tahu 22 N na jednosložkové KPL (hydrazin) zajišťují řízení sondy během práce hlavního motoru. Orientace je udržována dvanácti malými motorky o tahu 4 N rovněž na jednosložkové KPL. K udržování orientace jsou rovněž využívány silové setrvačníky. Spojový systém. Komunikační systém využívá pásma X a je vybaven dvěma vysokoziskovými, elektronicky řízenými, fázově napájenými anténami (poprvé použity při meziplanetární misi). Dále se používají dvě vějířové antény se středním ziskem a čtyři nízkoziskové antény. Fázově napájené antény s kruhovou polarizací a vějířové antény se nacházejí na přední a zadní podstavě sondy a jsou hlavním prvkem spojení se Zemí. Antény jsou pevné a jsou elektronicky směrovány v rozsahu 45° bez jakýchkoliv pohyblivých částí. V normálním případě nejméně jedna z antén směřuje k Zemi. Nízkoziskové antény, rovněž se nacházející na přední a zadní podstavě, jsou určeny pro nouzové situace. Rychlost přenosu je silně závislá na vzdálenosti sondy a mění se od 9.9 bit/s do 104 kbit/s (vysílání k Zemi), resp. od 7.8 bit/s do 500 bit/s (příjem vysílání ze Země).
Povelový systém a systém zpracování dat.
Mozkem sondy je integrovaný elektronický modul IEM [=Integrated Electronics
Module], zařízení malých rozměrů a hmotnosti, které kombinuje základní
avioniku do jediné skříňky. Sonda disponuje dvěma IEM, které se mohou
navzájem zálohovat. IEM je vybaven 25 MHz hlavním procesorem a
10 MHz nouzovým procesorem. Všechny čtyři procesory jsou typu
RAD6000, vyznačující se zvýšenou odolností proti radiaci a vycházející
z modelů používaných v počítačích Macintosh. Nouzové procesory
monitorují podmínky na palubě a pokud je to nutné vypínají jistá zařízení
a/nebo zapínají záložní systémy. Software hlavního procesoru řídí ukládání
a transfer dat a slouží dále k navigaci kosmické sondy. Každý IEM
obsahuje záznamník na pevné bázi SSR [=Solid-State Recorder], proudové
převodníky a rozhraní mezi procesorem a palubními systémy a přístroji. Elektrický systém. Elektrická energie je generována dvěma jednostrannými panely fotovoltaických článků, které jsou upevněny na bočních stěnách tělesa sondy a vyčnívají mimo sluneční ochranný štít. Panely, každý o rozměrech 1.5x1.65 m, a rozpětí 6 m lze natáčet tak, aby se udržoval v žádaných hodnotách elektrický příkon a tepelné zatížení materiálu panelů, které by nemělo přesáhnout 150°C. Výkon fotovoltaických panelů během přeletové fáze činí 385 až 485 W a na oběžné dráze kolem Merkuru je asi 640 W. Panely jsou schopny vyrábět u Merkuru více než 2 kW, ale aby se zamezilo přetížení elektroniky, je příkon natáčením panelů omezován. Plocha panelu je tvořena ze 67% optickými odraznými reflektory, které chrání konstrukci panelu před přehřátím, a zbylých 33% představují vlastní sluneční články na bázi GaAs/Ge. Sluneční baterie dobíjejí NiMH akumulátory (11x2 články) o kapacitě 23 Ah umístěné ve společném obalu.
Řízení polohy a orientace.
MESSENGER je dobře chráněn proti slunečnímu žáru, ale ochrana může správně
působit jenom tehdy, když bude dostatečně známá orientace sondy vzhledem
k Zemi, Merkuru a Slunci a slunečník bude umístěn na správnou stranu.
Stanovení orientace se provádí kamerami sledovačů hvězd, digitálním
slunečním čidlem a pomocí inerciální měřící jednotky IMU [=Inertial
Measurement Unit], která obsahuje gyroskopy a akcelerometry. Vlastní
orientace se udržuje pomocí silových setrvačníků a ve výjimečných případech
malými raketovými motorky. Let je řízen ze střediska MOC [=Mission Operations Center] na Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory v Laurelu, Md. (USA), kde byla sonda navržena a zkonstruována. Celkové náklady na misi se odhadují na 427 mil. USD a zahrnují sondu, vývoj přístrojů, nosnou raketu, řízení letu a zpracování dat. Vědecké vybaveníVědecké vybavení tvoří pět přístrojů upevněných zvnějšku na spodním dně tělesa sondy:
Dále je sonda vybavena přístroji:
Existujícího rádiového vybavení sondy je využíváno pro rádiové experimenty RS [=Radio Science]. Vědecký tým mise je složen ze 23 vedoucích vědeckých pracovníků ze 13 výzkumných organizací a je rozdělen do 4 základních skupin podle hlavního zaměření - geologie, geochemie, geofyzika a atmosféra a magnetosféra. Přípravy ke startu a průběh letuSonda MESSENGER byla vybrána jako sedmý z programů řady Discovery. Program Discovery, vyhlášený v roce 1992, zahrnuje pod heslem "rychleji, lépe, levněji" celou sérii různých relativně laciných planetárních průzkumníků, vyznačujících se krátkou dobou od schválení do startu, majících ovšem poměrně omezené vědecké vybavení.S návrhem družice Merkuru přišla Johns Hopkins University a její laboratoř aplikované fyziky (JHU-APL), kde se po schválení projektu rozběhly práce na konstrukci systémů sondy a některých vědeckých přístrojů. Vzlet do vesmíru byl naplánován na 2004-05-11. Montáž družice Merkuru byla zahájena začátkem roku 2003. Tehdy byla do John Hopkins University Applied Physics Laboratory (JHU-APL) dopravena integrovaná konstrukce s pohonným systémem od firmy Aerojet. Hlavní událostí v létě 2003 byla instalace rámu ochranné sluneční clony a palubního počítače. Mimo to pokračovaly zkoušky pohonu. Koncem léta byla namontována většina vědeckých přístrojů. Podzim byl věnován testům sondy a instalovaných komponent. Koncem října byl namontován modul elektroniky a tím byl MESSENGER prakticky oživen. Jako poslední velký díl byly připojeny panely slunečních baterií. Po integraci hlavních komponent v dílnách JHU-APL, byla sonda v prosinci 2003 převezena do střediska NASA Goddard Space Flight Center (GSFC) ve 30 km vzdáleném Greenbeltu, kde se podrobila zkouškám působení kosmického prostředí. Od poloviny prosince sonda prošla postupně testy na vibračním stole, kde se především simulovaly otřesy a rázy během vzletu nosné rakety. Dalších deset týdnů se sonda vyvažovala a seřizovala, pak byla umístěna před obří reproduktory, které napodobují hlukové vibrace při startu. Následně byla uzavřena ve vakuové komoře, v níž lze napodobit nejenom kosmické vakuum ale i extrémní horko a chlad, kterým může být MESSENGER během letu vystaven. Po pěti týdnech zkoušek opustila začátkem března 2004 plánovaná družice Merkuru vakuovou komoru, kde naposled absolvovala zkoušky tepelné odolnosti. Technici "opékali" sluneční štít při teplotě kolem 350°C. Sonda testy přečkala bez problémů a dokázala, že je schopna se vydat na cestu do kosmu. Poté byla umístěna v tzv. "Velkém stanu" což je provizorní čistá místnost vedle barokomory. Technici pomocí žebříků prováděli inspekci klíčových komponent a kontrolovali, zda zůstalo vše na svém místě během testů a manipulací se sondou. Nedlouho poté sonda, naložená do speciálního klimatizovaného vozidla, zamířila na Floridu. Na Cape Canaveral dorazila 2004-03-10. Na kosmodromu se jí dál věnoval tým techniků výrobce a připravoval ji ke květnovému startu. Druhá skupina techniků byla v řídícím střediska MESSENGER Mission Operations Center v JHU-APL určena k dálkovým zkouškám klíčových systémů. Po příjezdu na Mys byla meziplanetární stanice vyložena v dílnách Astrotech Space Operations a přemístěna do "čisté" místnosti. První zkouškou bylo zjišťování, v jakém stavu přečkala sonda transport. Následovaly zkoušky elektrického subsystému, komunikačních linek a řídícího systému. 2004-03-25 neočekávaně NASA rozhodla o odkladu startu MESSENGERu. Původní možnost vzletu začátkem května tohoto roku neměla být využita a na cestu do kosmu se měla sonda vydat nejdříve 2004-07-30, přičemž startovní okno se otevíralo až do 2004-08-13. Důvodů odkladů bylo údajně několik, jako hlavní se uváděla nutnost získat dodatečný čas na prověření bezpečnostního softwaru. Tento software umožňuje interní testování stavu systémů sondy a v případě potřeby přepíná na záložní okruhy. Odkladem se mělo získat více času na montáž a zkoušky sondy. Začátkem dubna se sonda k Merkuru stále nacházela v prostorách Astrotech Space Operations na Cape Canaveral. Pokračovaly zkoušky rádiového spojení ve směru na sondu (uplink) a opačně (downlink) prostřednictvím interface KSC/JPL sítě DSN (MIL-71). Ověřovaly se rovněž autonomní funkce, které mají zajistit správnou činnost systému mimo rádiový kontakt se Zemí. Technici instalovali tepelné izolace. 2004-04-13 byla sonda převezena z montážní "nebezpečné" dílny, kde byla umístěna od příjezdu na Mys do přilehlé "bezpečné" haly. Do nebezpečných prostorů se měla vrátit až po dokončení zkoušek kvůli naplnění nádrží pohonnými látkami, vyvážení a připojení na horní stupeň nosné rakety. Zkoušky rádiového spojení v obou směrech přes Kennedy Space Center/Jet Propulsion Laboratory a Deep Space Network (MIL-71) byly úspěšně dokončeny začátkem května 2004. V květnu intenzívně pokračovaly testy autonomního chování sondy v obdobích mimo rádiový kontakt se Zemí a podle plánu pokračovala instalace fólií tepelné ochrany. Ověřování autonomního řízení sondy skončilo v červnu 2004. Tento měsíc neustále pokračovalo izolování tělesa sondy pomocí ochranných fólií. Dovnitř sondy byly instalovány letové NiMH akumulátorové baterie. Na palubě byly již jednou krátce v březnu, ale po posunu startu byly opět vyjmuty a zkoušky se prováděly s náhradními zdroji. Na těleso sondy byly ve dnech 2004-06-24 a 2004-06-25 instalovány panely fotovoltaických článků a o několik dní později se vyzkoušelo jejich rozložení. 2004-07-15 byl upřesněn termín startu. Bylo rozhodnuto nevyužít první možnosti vzletu 2004-07-30, ale start uskutečnit až 2004-08-02. Původní termín byl sice stále dosažitelný, ale kvůli možným nepředvídatelným komplikacím se do rozvrhu vložila zhruba třídenní časová rezerva. Sonda k Merkuru MESSENGER byla 2004-07-12 pevně připevněna k urychlovacímu stupni s motorem na TPL. Zkompletovaná sestava byla 2004-07-21 krátce po půlnoci místního času převezena ze střediska Astrotech Space Operations ve městě Titusville na Floridě. Po čtyřech hodinách jízdy na automobilovém transportéru uvnitř ochranného krytu dorazila na rampu 17-B na Mysu Canaveral. V 06:20 místního času (10:20 UT) byla sonda upevněna na nosnou raketu. Zde se 2004-07-24 podrobila integračním testům s nosičem.
Stavba nosné rakety Delta II na rampě 17-B
započala již 2004-06-30 vztyčením prvního
stupně na vypouštěcí stůl. Ke stupni bylo do
2004-07-06 připojeno devět bočních urychlovacích
stupňů na TPL, které se přepravovaly a montovaly po trojicích. Druhý
stupeň byl umístěn na vrcholek prvního stupně
2004-07-08.
Přípravy na start koncem července probíhaly hladce a nic nenasvědčovalo
tomu, že by se neměl ve stanoveném termínu uskutečnit. Tropická bouře Alex se nakonec 2004-08-03 umoudřila. Těsně před tím, než dorazila k východnímu pobřeží USA, změnila směr a nad oceánem pokračovala severovýchodně. Countdown již probíhal bez zdržení a v 06:15:56 UT se nosná raketa Delta 7925H (Delta II Heavy) odlepila od startovního stolu. Další okamžiky letu jenom v heslech (Číselné údaje jsou uváděny podle plánu pro start, který se měl uskutečnit 2004-08-02 Skutečnost se lišila pouze nepatrně):
V 07:31 UT bylo se sondou navázáno spojení a bylo potvrzeno vyklopení panelů fotovoltaických článků.
2004-08-24 se uskutečnila první korekce dráhy,
která měla opravit malou nepřesnost trajektorie po startu. Manévr započal
v 09:03:35 UT. O 26 s později zahájení potvrdila sledovací
stanice u Madridu. Korekce byla provedena pomocí čtyř hydrazinových motorků
o tahu 22 N s občasnou asistencí osmi z dvanácti malých
motorků o tahu 4 N. Po 3.6 min bezproblémové práce byla snížena
rychlost o 18 m/s. MESSENGER se nycházel ve vzdálenosti asi
7.8 mil. km od Země.
Dne 2004-09-24 kolem 18:00 UT, v průběhu
52. dne letu, vykonala sonda korekční motorický manévr, který byl
potřeba, aby se dosáhlo požadovaného zacílení při průletu kolem Země
v létě 2005.
2004-11-18 se uskutečnila třetí dráhová
korekce od startu, která byla zároveň poslední v roce 2004. Motory
byly zažehnuty v 19:30 UT a po 48 s hoření snížily rychlost
sondy o Δv=3.2 m/s. Momentální relativní rychlost vzhledem ke
Slunci obnášela 27.73 m/s (99827 km/h). Provedení příkazu, který
byl vyslán z řídícího střediska JHU-APL,
bylo potvrzeno přibližně o dvě minuty později, kdy signál o zahájení
manévru dorazil do sledovací stanice NASA DSN [=Deep Space Network] poblíž
Madridu (Španělsko).
Po uskutečnění třetí a poslední dráhové korekce v roce 2004 řídící
středisko přešlo od řízení v reálném čase a sonda začala používat
povelové sekvence uložené v palubní paměti. Zároveň se snížila
frekvence rádiových seancí z původních šesti osmihodinových kontaktů
za týden na pouhé tři. Odlehčilo se tím sledovací síti NASA DSN [=Deep
Space Network].
2004-12-08 byly tři hodiny věnovány sledování
hvězdy α Leo o hvězdné velikosti 1.35.
Účelem bylo vyzkoušet spektrometr MASCS [=Mercury Atmospheric and Surface
Composition Spectrometer]. Stalo se tak v rámci prvních kontrol
přístrojů po startu.
V polovině prosince byl na programu zkoušek test špičkového výkonu
slunečních baterií. Tato zkouška měla ukázat, jaké množství elektrické
energie jsou články schopny vyprodukovat v daném čase a při jisté poloze.
Zmíněné údaje jsou důležité pro stanovení věrohodného tepelného a
elektrického modelu stanice. První takováto zkouška se uskutečnila již
v polovině září, když se sonda nacházela poblíž bodu dráhy
nejvzdálenějšího od Slunce. Další testy se uskuteční před tím, než se
sonda v březnu natočí slunečníkem ke Slunci a dále pak, než dojde
k prvnímu průletu kolem Země v srpnu. 2005-01-10 se vzdálenost od Země zvětšila na 47.9 mil. km. Sonda se nacházela 153.3 mil. km od Slunce. Rádiový signál ze Země putoval k přijímači na MESSENGERu 2 min 40 s. Od startu musel palubní počítač vykonat již 22820 povelů.
Dne 2005-01-12 se uskutečnila druhá úspěšná
kalibrace kamer MDIS [=Mercury Dual Imaging System]. První obdobný test
proběhl 2004-11-29. Při zkoušce byla sonda
natočena o 27° z normální polohy a kamera snímala sluneční
paprsky odrážející se od terče uvnitř přístrojové skříně.
2005-02-05 dosáhl MESSENGER prozatím maximální
vzdálenosti od Země, která činila 30.74 mil. km. Od tohoto dne
se začal k Zemi opět přibližovat, aby 2005-08-02
uskutečnil první změnu dráhy v jejím gravitačním poli. 2005-02-07 byl na dva dny zapojen spektrometr MASCS [=Mercury Atmospheric and Surface Composition Spectrometer]. Cílem bylo provést údržbu přístroje.
Ve druhém únorovém týdnu se uskutečnila kalibrace přístroje XRS
[=X-Ray Spectrometer]. Spektrometr se zaměřil
na silný rentgenový zdroj, kterým jsou zbytky supernovy v souhvězdí
Cassiopeia. Vědci si mohli ověřit, do jako míry je detektor schopen oddělit
měřený signál od rušení z pozadí. Dalších několik týdnů bude nutno
výsledky analyzovat. Podobná zkouška se bude ještě během další cesty
k Merkuru opakovat.
Dne 2005-02-25 se uskutečnilo závěrečné jednání
specialistů před změnou orientace sondy, plánovanou na
2005-03-08. Při ní se má ochranný štít otočit
ke Slunci. Probíral se normální i nouzový scénář operace. Po provedeném
obratu se chystá vysunutí tyče s magnetometrem.
Dne 2005-03-08 vyslalo řídící středisko na
JHU-APL přes stanici DSN u Madridu povel ke
změně orientace sondy. Ta nejprve otočila solární panely od Slunce, pak
pomocí silových setrvačníků provedla obrat o 180° a nakonec opět
orientovala fotovoltaické články ke Slunci. Manévr zabral 9 min a
skončil v 16:47 UT. Od startu 2004-08-03
se MESSENGER pohyboval "zády" ke Slunci, což umožňovalo udržovat přístroje
a systémy dostatečně teplé bez nutnosti zapínat topné elementy. Po změně
orientace se nyní pohybuje v normální poloze, se kterou se počítá
v menších vzdálenostech od Slunce, tzn. se slunečníkem stínícím těleso
sondy. Tento stav by již neměl být změněn.
Začátkem dubna 2005 řídící tým vyzkoušel a uvedl do provozu spektrometr
nabitých částic a plazmy EPPS. Dne 2005-04-08
začala dvoudenní kontrola zařízení FIPS [=Fast Imaging Plasma Spectrometer],
které je součástí EPPS. Přístroj byl zapojen a postupně se opatrně zvyšovalo
napětí až na nejvyšší úroveň. Podobný test proběhl i s dalšími
komponentami EPPS. Zkoušky úspěšně skončily 2005-04-13.
Následujícího dne byla prověřována funkce rentgenového spektrometru. Pomocí
přístroje FIPS byl 2005-04-15 po jednu hodinu
sledován sluneční vítr. Jednalo se o vůbec první měření provedené přístrojem
v reálných podmínkách. Detekovaná rychlost slunečního větru činila
540 km/s a byla v naprosté shodě se simultánním měřením, které
probíhalo na družici ACE. Ve stejné době technici kontrolovali úroveň napětí
a změny teploty poblíž nádrží s pohonnými látkami a u zadní antény.
Sonda je stále ve výborném stavu a systémy pracují podle očekávání. Tři měsíce před opětovným setkáním se Zemí byla úspěšně vyzkoušena kamera, která si jako cíl vybrala dvojplanetu Země-Měsíc. Dne 2005-05-11 ve 20:40:30 UT MESSENGER pořídil sérii šesti snímků kamerou MDIS [=Mercury Dual Imaging System]. Země se nacházela ve vzdálenosti asi 18.4 mil. km, ale i z takovéto dálky lze na obrázcích rozpoznat na osvětlené polokouli oblačné pásy mezi Jižní a Severní Amerikou. Na obrázcích, i když se s tím příliš nepočítalo, je možno vidět i Měsíc. Kamery MDIS od startu pořídily už kolem 400 obrázků, až dosud se ale jednalo jen o záběry hvězdného pole, prázdného vesmíru nebo kalibračních cílů na palubě sondy. Fotografování bylo jednou z operací připravovaných při příležitosti průletu kolem Země, ke kterému dojde 2005-08-02. K největšímu přiblížení dojde ve výšce asi 2347 km nad severní Asií (Mongolsko). MESSENGER bude možno pozorovat už malými dalekohledy z Japonska, Evropy, Asie a severní Afriky. Dne 2005-06-23 se uskutečnila drobná motorická korekce, kterou byla upřesněna dráha směřující k průletu kolem Země 2005-08-02. Manévr byl zahájen ve 14:30 UT, trval 174 s a rychlost sondy se snížila o Δv=1.1 m/s. Signál potvrzující zahájení činnosti motoru zaznamenala se zpožděním 48 s sledovací stanice poblíž Madridu. Sonda se v tuto chvíli nacházela ve vzdálenosti 14.3 mil. km od Země. Jednalo se už o čtvrtou dráhovou korekci od startu a konečné jemné doladění trajektorie bude možné uskutečnit ještě při dalších dvou příležitostech koncem července.
2005-06-28 úspěšně proběhla zkouška operací
kompletní sondy a vědeckých přístrojů před blížícím se průletem kolem Země.
Test zahrnoval otočení kosmického aparátu o 180° tak, aby byl slunečník
obrácen ke Slunci. Následovalo 40 minut činností zahrnujících mj.
zapojení tří experimentů - magnetometru MAG, spektrometru sledujícího
složení atmosféry a povrchu MASCS [Mercury Atmospheric and Surface
Spectrometer] a kamer MDIS [=Mercury Dual Imaging System]. Na závěr se
sonda opět reorientovala slunečníkem na opačnou stranu od Slunce. Pátá dráhová korekce (nicméně označená jako TCM-6 [=Trajectory Correction Maneuver]) se uskutečnila dne 2005-07-21. V 18:00:24 UT byly zapáleny dva malé korekční motorky procházející slunečním štítem a po 23 s činnosti změnily rychlost sondy o Δv=0.15 m/s. Zážeh byl se 14 s zpožděním zaznamenán stanicí DSN u Madridu a vzápětí v řídícím středisku JHU-APL. MESSENGER se v okamžiku manévru nacházel 4.3 mil. km od Země.
Dne 2005-08-02, po roční cestě vesmírem, se
uskutečnil první ze série plánovaných gravitačních manévrů. Toho dne se
MESSENGER opět přiblížil k Zemi a v 19:13 UT prolétl ve výšce
2347 km nad středním Mongolskem. Gravitační pole Země změnilo dráhu
stanice a navedlo ji na trajektorii mířící k Venuši, kam by měla
dorazit v říjnu 2006. Průměrná vzdálenost oběžné dráhy od Slunce se
po průletu zmenšila přibližně o 29 mil. km. Podle sdělení
řídícího střediska proběhl manévr zcela bezproblémově. V průběhu setkání se Zemí bylo získáno několik stovek fotografií širokoúhlou kamerou, která je součástí systému MDIS [=Mercury Dual Imaging System]. 358 jednotlivých snímků pořízených za 24 hodin bylo sestaveno do filmu zachycující rotující a vzdalující se Zemi. Během snímkování uskutečnila zeměkoule jednu kompletní otočku. První snímek pochází z 2005-08-02 z výšky 65598 km nad Jižní Amerikou, poslední záběr byl připojen do sekvence ze vzdálenosti 435885 km (za drahou Měsíce) o den později 2005-08-03. 2005-10-07 protnul MESSENGER oběžnou dráhu Venuše. Planeta byla v tomto okamžiku 54 mil. km daleko a vzdálenost ke Slunci činila 67.2 mil. km. V listopadu se uskutečnila úspěšná instalace nového softwaru do palubního počítače. Aktualizovaný software měl odstranit drobné chyby v naváděcích a orientačních systémech a subsystému správy dat. Jednou ze závad bylo například zpomalování rotace sondy v okamžicích, když byla orientována směrem k Zemi. Rozbor dat vedl až k objevení chyby v programu inerciální jednotky IMU [=Inertial Measurement Unit]. Pak už se rozběhly přípravné práce na první velký motorický manévr DSM-1 [=Deep Space Maneuver], který se měl uskutečnit v prosinci 2005. DSM-1 měl za úkol snížit heliocentrickou rychlost a navést sondu definitivně na průletovou trajektorii kolem Venuše v říjnu příštího roku. Jednou z prvních činností byla rekalibrace jednotky IMU. Tato operace se provádí pravidelně každého půl roku a speciálně před velkými manévry.
Dne 2005-12-12 se uskutečnil první velký motorický manévr
DSM-1 [=Deep Space Meneuver]. Operace byla
zahájena v 11:30 UT. Hlavní raketový motor na dvousložkové kapalné
pohonné látky byl zažehnut poprvé od startu v srpnu 2004. Motor
pracoval 524 s a rychlost letu se změnila o Δv=316 m/s.
Korekce dráhy navedla sondu k Venuši, kolem níž proletí
2006-10-24 ve výšce 3140 km.
Korekční manévr TCM-10 [=Trajectory Correction
Maneuvre] provedla sonda dne 2006-02-22
v 16:00 UT. Se zpožděním 11 min 48 s, které potřeboval
rádiový signál na překonání vzdálenosti k Zemi a které si vyžádala
cesta přes sledovací stanici DSN Goldstone, zaregistrovalo činnost motorů
řídící středisko JHU-APL v Marylandu.
V okamžiku zahájení úpravy dráhy se sonda nacházela ve vzdálenosti
132 mil. km od Země a 83 mil. km od Slunce. Heliocentrická
rychlost letu činila 30.47 km/s. Celá operace trvala něco přes dvě
minuty a rychlost sondy se při ní změnila o Δv=1.4 m/s. Korekce
měla za cíl doladit trajektorii před další významnou událostí, což bude
průlet kolem Venuše 2006-10-24. Dne 2006-03-08 provedla sonda změnu orientace. Zadní strana byla natočena směrem ke Slunci. V této poloze by měla zůstat až do 2006-06-21. Otočení okolo osy X se uskutečnilo proto, že vzdálenost od Slunce se zvýšila na 0.95 AU. V této oblasti už nejsou schopny sluneční baterie generovat dostatek energie, aby dokázala napájet všechny systémy a přístroje a současně udržovat v provozu topné články. Slunečnímu záření byla proto vystavena nestíněná část tělesa sondy a nároky na vlastní vyhřívání se tím významně snížily. Jakmile se MESSENGER znovu přiblíží ke Slunci, znovu se natočí slunečníkem proti dopadajícím paprskům. Předchozí "přemety" prováděla sonda 2005-03-08, 2005-06-14 a 2005-09-07. Dne 2006-03-23 nepomněl americký řídící tým připomenout, že MESSENGER již překonal dráhu dlouhou 1 miliardu mil, což představuje asi 1/5 celé cesty končící na oběžné dráze u Merkuru. Sonda se v tomto okamžiku nacházela přibližně ve vrcholu rovnostranného trojúhelníka, jehož další dva vrcholy představovaly Slunce a Země. Let zatím pokračoval bez problémů. V březnu 2006 zprovoznila laboratoř JHU-APL novou internetovou stránku, na níž jsou prezentovány vědecké výsledky mise (prozatím jen obrázky z průletu kolem Země) a bibliografie publikací členů řídícího týmu. týkajících se výpravy MESSENGER a souvisejícího výzkumu Merkuru.
Dne 2006-06-21 změnil MESSENGER zásadně svoji
orientaci. Na základě povelu z řídícího střediska v JHU-APL, odeslaného
přes stanici DSN v Goldstone se otočil o 180° tak, aby ochranný
tepelný kryt zastínil těleso sondy. Sonda se přiblížila ke Slunci na vzdálenost
144.6 mil. km a aby se udržela i nadále teplota na palubě v přijatelných
mezích, bylo nutno zredukovat množství dopadajícího záření. Manévr trval 16 min
a úspěšné dokončení potvrdil rádiový signál z čelní antény, který dorazil
na Zemi v 13:34 UT. Ve stejném okamžiku se sonda nacházela
196.5 mil. km od Země. 2006-08-03 oslavil MESSENGER dvouleté výročí začátku putování sluneční soustavou. Do navedení na orbitální dráhu kolem Merkuru mu nicméně zbývaly ještě dalších čtyři a půl roku. Doposud překonal cestu o úctyhodné délce 12.75 AU. Přitom musel palubní počítač vykonat přes 180 tis. povelů. Trajektorie byla opravována sedmi většími korekcemi.
V řídícím středisku probíhal nácvik operací před nadcházejícím průletem
kolem Venuše 2006-10-24.
Při něm mělo dojít k zákrytu Slunce za planetou a fotovoltaické články nemohly
57 min vyrábět elektrický proud. Bylo proto potřeba včas přezkoušet
chování systémů za těchto podmínek. Dne 2006-08-11
se například zkušebně odpojilo dobíjení akumulátorů, jenž se nechaly vybít
přibližně stejně, jako tomu bude při skutečném zatmění. Solární panely byly
nastaveny tak, aby jejich hrana byla natočena na Slunce. Test probíhal
při nepřetržitém dohledu ze země a byl následně zkombinován s regenerací
baterií.
První ze plánovaných dvou úprav dráhy před příletem k Venuši se uskutečnil
2006-09-12 v 23:00 UT. Celý motorický
manévr, označený TCM 11 [=Trajectory Correction Maneuver], trval necelé
čtyři minuty čistého času a bylo při něm dosaženo změny rychlosti o
Δv=1.68 m/s. Potvrzení probíhající operace dorazilo na Zemi
s dvanáctiminutovým zpožděním, kdy řídící středisko v JHU-APL
konečně zaznamenalo činnost motorů. Spojení se sondou v této chvíli
udržovala sledovací stanice DSN poblíž Canberry (Austrálie).
2006-10-24 v 08:34 UT minul MESSENGER
ve výšce 2990 km Venuši. Jednalo se o druhý průlet kolem planety, spojený
s tzv. gravitačním manévrem, při němž se podstatným způsobem mění
heliocentrická dráha sondy. Prvním tělesem, u něhož k takovému manévru
došlo byla naše Země, k níž se MESSENGER opět přiblížil rok po startu.
Tentokrát měl být účinkem gravitačního pole Venuše zmenšen poloměr dráhy
a sonda měla zamířit do oblastí blíže ke Slunci. Dráhu po průletu kolem Venuše měl upravit plánovaný korekční manévr TCM-13 [=Trajectory Correction Meneuver]. Uskutečnil se 2006-12-02 a změnil rychlost sondy o Δv=25.6 m/s. Vůbec poprvé byla operace rozdělena do tří částí. Toto opatření mělo ochránit citlivé části konstrukce od přehřátí přímými slunečními paprsky. Mezi jednotlivými zážehy byla poměrně dlouhá doba. První byl zahájen v 21:00 UT a trval 1670 s, druhý následoval v 22:00 UT a motory pracovaly 97 s a poslední se uskutečnil 2006-12-03 v 03:00 UT s dobou hoření 1640 s. Řídící středisko v JHU-APL monitorovalo probíhající manévr prostřednictvím sledovací stanice DSN Goldstone v Kalifornii. Po skončení úpravy dráhy se řídící tým vrátil k přípravě pozorovací kampaně, která se uskuteční při druhém setkání s Venuší 2007-06-05. Mezitím bude mít ještě nejméně tři další možnosti zasáhnout do dráhy letu motorickým manévrem. Plánovaný další průběh letu
Během přeletové fáze se předpokládají tři osmihodinové rádiové seance
týdně, při kterých bude využíváno sítě DSN. Experimenty a výsledky Zobrazovací systém MDIS
|
Související články |
---|
Datum poslední aktualizace: 2006-12-03 | © 2006 - Antonín Havlíček |