DATABÁZE KOSMICKÝCH SOND PRO PRŮZKUM TĚLES SLUNEČNÍ SOUSTAVY | |||||||||||||||||||||||||||||
|
Mars Express
Sonda organizace ESA vybavená vědeckou aparaturou z Itálie, Německa, Francie a Švédska a vypuštěná ruskou nosnou raketou má za cíl provádět výzkum Marsu z oběžné dráhy, na kterou byl naveden 2003-12-25. Hlavním úkolem stanice je hledání stop vody na Rudé planetě. Do 2003-12-19 putoval společně s hlavní sondou připojený sestupový modul Beagle 2 vyrobený ve Velké Británii. Planeta Mars se má stát koncem roku 2003 a začátkem následujícího roku svědkem doslova invaze automatických kosmických aparátů. Kromě družic Mars Global Surveyor a 2001 Mars Odyssey, již několik roků fungujících na oběžné dráze, měla ke svému cíli po mnoha peripetiích dorazit japonská Nozomi - jejíž let ale skončil nezdarem, očekává se přílet dvojice pohyblivých geologických laboratoří organizace NASA nazvaných Spirit a Opportunity ale také první samostatné meziplanetární sondy organizace ESA - Mars Express. Záměr vyslat sondu k Marsu v roce 2003 byl oznámen organizací ESA [=European Space Agency] v roce 1997. Mars Express je první tzv. "flexibilní" misí Evropské kosmické agentury z dlouhodobého plánu vědeckých programů. Mise je podmíněna množstvím jednotlivých navazujících komponent, jako např. nosná raketa, služební díl družicové části, vědecká aparatura, přistávací modul, pozemní sledovací segment, zařízení pro zpracování a vyhodnocování získaných dat atp. Na realizaci těchto dílčích úkolů se podílejí mezinárodní týmy inženýrů a vědců uvnitř i mimo organizaci ESA, buď jako dodavatelé stávajících systémů (např. nosná raketa) nebo jako řešitelé nových požadavků (vlastní aparatura stanice). Ve značné míře byly použity již dříve vyvinuté komponenty například pro kometární sondu Rosetta, která odstartovala 2004-03-02. Tato koncepce umožnila připravit sondu, ve srovnání s podobnými projekty, ve velmi krátkém čase (odtud název Express) a při nízkých nákladech. Hlavním cílem mise je hledání podpovrchové vody na Marsu a vysazení přistávacího modulu na povrch. Sedm vědeckých experimentů na palubě družicové části bude provádět dálkovou sondáž s cílem získat nový pohled na atmosféru Marsu, stavbu planety a geologii. Kromě vědeckých výzkumů má Mars Express poskytovat retranslační služby mezi Zemí a různými přistávacími aparáty na povrchu - vlastním i pro jiné organizace - a tím položit základ pro zjednodušení rádiového spojení s Marsem v rámci mezinárodního úsilí při výzkumu planety Mars pro roky 2003 až 2007. Vědci doufají, že přístroje na palubě zaznamenají přítomnost vody pod povrchem. Může existovat ve formě podzemních řek a jezer, vlhkých vrstev zeminy nebo permafrostu (věčně zmrzlé půdy). Hlavními vědeckými cíli mise Mars Express jsou:
Pro start byla vybrána ruská raketa Sojuz/Fregat, kterou nabízí rusko-evropské konsorcium Starsem. Jelikož se jedná o relativně levný nosič jsou vytvořeny předpoklady, aby byly udrženy plánované celkové náklady na misi v hranicích 150 milionů €. KonstrukceSondu postavilo konsorcium firem vedených společností Astrium (Francie). Provozovatelem je organizace ESA [=European Space Agency]. Planetární sonda tvaru kvádru o rozměrech 1.5x1.8x1.4 m. Celková startovní hmotnost kompletní stanice obnáší 1042 kg a je tvořena:
Telekomunikační systém používá vysokoziskovou parabolickou anténu o průměru 1.6 m připojenou k tělesu sondy. Pro účely spojení v blízkosti Země slouží nízkovýkonná tyčová anténa o délce 0.4 m. Parabolická anténa bude směřovat k Zemi až 6 hodin na jednom oběhu kolem Marsu, který má trvat 7.5 h. Zbývajících 1.5 h bude sonda orientována k Marsu a budou probíhat vědecká měření. Pokaždé, když bude přelétat nad modulem Beagle 2, přistávací aparát má automaticky předat data shromážděná na povrchu Marsu na speciální anténu v pásmu UHF. Data z přistávacího modulu spolu s těmi, která naměřily palubní přístroje se odvysílají na Zemi v komunikačních relacích rychlostí 230 kbit/s. Ze Země budou předávány povely pro činnost sondy v dávkách na několik dní. Komunikace ve směru k Zemi probíhá v pásmu X (7.1 GHz) a v opačném směru v pásmu S (2.1 GHz). Vědecká data nelze vysílat k Zemi v reálném čase, proto se dočasně uchovávají v paměti SSMM [=Solid State Mass Memory] o kapacitě 12 Gbit. Veškeré funkce jako např. zapínání přístrojů, změny orientace atp. jsou řízeny palubním počítačem. Řídící software a software pro zpracování dat byl vyvinut pro misi Rosetta. Orientační systém slouží k zabezpečení správné polohy sondy v prostoru, která je nezbytná pro nasměrování parabolické antény na pozemské sledovací stanice a také pro přesné zaměření vědeckých přístrojů na požadovaný cíl. Mars Express musí zajistit přesnost orientace na 0.15°. K tomu slouží tři subsystémy:
Malé změny orientace lze provádět změnou rotace setrvačníků pod tělesem sondy. Takové změny jsou nutné např. při eliminaci chvění při činnosti korekčních motorků. Reakční setrvačníky se používají rovněž k pomalému natáčení stanice během letu na oběžné dráze tak, aby anténa stále směřovala k Zemi a nebo přístroje na Mars. Motorový systém používá společného dvojsložkového kapalného paliva (monomethylhydrazin a oxid dusičitý) skladovaného ve dvou kulových nádržích, z nichž každá má kapacitu 267 l. Palivo je dopravováno k motorové jednotce stlačeným héliem z další nádrže o objemu 35 l. Hlavní motor o tahu 400 N, který slouží především ke snížení rychlosti při navádění na oběžnou dráhu kolem Marsu, je upevněn na spodní straně tělesa sondy. Při tomto manévru je spotřebována největší část zásoby pohonných látek. Dále může být použit pro větší korekce dráhy. Korekce dráhy při letu k Marsu se mají provádět zapálením dvou až osmi menších motorků o tahu 8x10 N, které jsou instalovány v každém rohu tělesa sondy. Tyto motorky byly vyvinuty pro program 4 družic Cluster realizovaný v roce 2000 na vysoké oběžné dráze kolem Země. V případě selhání hlavního motoru mohou zajistit navedení stanice na dráhu, i když ne stejnou jaká se předpokládá, kolem Marsu. Zásobování elektrickou energií je založeno na dvou obdélníkových panelech fotovoltaických baterií, které jsou instalovány na protilehlých stranách tělesa sondy. Panely jsou upevněny na otočném mechanismu, který je natáčí neustále do polohy směrem ke Slunci. Rovněž tento systém včetně panelů byl již dříve vyvinut pro misi Rosetta. Celková plocha baterií obnáší 11.42 m2. Sluneční články dobíjejí 3 akumulátorové lithiové baterie s celkovou kapacitou 67.5 Ah, které jsou využívány především pro část letu po dráze, která leží ve stínu. Během normální doby trvání mise se předpokládá, že sonda absolvuje asi 1400 takovýchto zatmění trvajících až 90 minut. V největší vzdálenosti od Slunce jsou sluneční články schopné dodávat 650 W, což je více než maximální spotřeba, která činí asi 500 W. Normální spotřeba elektrické energie:
Termoregulační systém zajišťuje vhodné tepelné podmínky pro všechny systémy a vědecké přístroje během letu a u Marsu. Dva přístroje - PFS a OMEGA - používají infračervené detektory, které bezpodmínečně potřebují udržovat velmi nízkou pracovní teplotu kolem -180°C. Rovněž senzory kamery HRSC je potřeba chladit. Zbytek přístrojů a palubního zařízení pracuje při pokojové teplotě 10 až 20°C. Uvnitř tělesa sondy je udržována teplota 10 až 20°C. K tomu slouží kompletní zaizolování a následné odvádění odpadního tepla vznikajícího při práci elektronických přístrojů. Izolační plášť je zhotoven ze slitiny hliníku a cínu venkovně pozlacené. Materiál, který není zakryt izolací může být ochlazen na -100°C pokud se nachází ve stínu a ohřát až na 150°C je-li vystaven slunečnímu záření. Takové změny teploty mohou způsobovat roztahování a smršťování materiálu v nepřípustné míře. Rozměrné konstrukční prvky, které leží mimo těleso sondy, jako např. parabolická anténa a solární panely, jsou proto zhotoveny z kompozitních materiálů schopných snášet velké změny teploty bez znatelných deformací. Přístroje, které mají být udržovány při nízkých teplotách, jsou tepelně izolovány od zbytku sondy a jsou chlazeny radiátory, které vyzařují teplo do kosmického prostoru (-270°C). Let je řízen ze střediska European Space Operations Control Centre (ESOC) v Darmstadtu (Německo). Komunikace je vedena přes pozemní stanici ESA New Norcia v Perthu (Austrálie). Po dobu přeletu k Marsu nesla rovněž výsadkový modul Beagle 2, který měl přistát v oblasti Isidis Planitia 2003-12-25 a jenž byl především určen k pátrání po stopách současného i minulého života. Vědecké vybaveníNa palubě sondy se nacházejí následující vědecké přístroje:
Vědecká data jsou na palubě před odvysíláním na Zemi uchovávána v paměti SSMM [=Solid State Mass Memory] o kapacitě 12 Gbit. Průběh letuStart sondy se uskutečnil 2003-06-02 v 17:45:26.236 UT z kosmodromu Bajkonur pomocí nosné rakety Sojuz-FG s urychlovacím stupněm Fregat. Po umístění na vyčkávací dráhu byl v 19:03:19 UT restartován urychlovací stupeň a v 19:16:46 UT byla sestava navedena na únikovou dráhu. Krátce poté v 19:17:20 UT se sonda oddělila od již nepotřebného posledního stupně nosné rakety. V 19:46 UT bylo se sondou navázáno rádiové spojení. Sonda vyklopila panely slunečních baterií. Nosná raketa udělila sondě relativní rychlost vzhledem k Zemi 10800 km/h (3 km/s), čemuž odpovídá absolutní rychlost (při započítání rychlosti oběhu Země kolem Slunce) 116800 km/h (32.4 km/s). Po 35 hodinách letu 2003-06-04 v 08:10 UT překročil Mars Express dráhu Měsíce. 2003-06-05 v době od 08:10 až 08:40 UT proběhla operace uvolňování svorníků, které poutaly výsadkový modul Beagle 2 k tělesu sondy během startu. V následujících dnech probíhaly zkoušky systémů sondy a vysílače v pásmu X. Bylo konstatováno, že veškeré systémy pracují nominálně a velmi uspokojivě. Komunikace probíhá standardním způsobem přes parabolickou anténu na pozemní stanice ESA a americké sítě DSN [=Deep Space Network]. 2003-06-23 bylo oznámeno, že zkoušky vědeckých přístrojů na palubě je nutno odložit na začátek července kvůli nutnosti prozkoumat příčinu přechodné závady na vysokokapacitní polovodičové palubní paměti SSMM během zkoušky přístroje OMEGA. Zároveň byla ESA nucena dementovat spekulace, že bylo se sondou ztraceno spojení. 2003-07-02 bylo rozhodnuto vědeckou pracovní skupinou Mars Express modifikovat základní oběžnou dráhu kolem Marsu tím způsobem, že pericentrum se bude nacházet nad rovníkem. Toto rozhodnutí vyplynulo ze skutečného průběhu startu a umožňuje optimalizovat vědecký přínos mise. V noci ze 2003-07-03 na 2003-07-04 byla sonda zamířena přístrojovou základnou k Zemi a v rámci zkoušek vědecké aparatury byl pořízen kamerou HRSC "rodinný portrét" soustavy Země a Měsíc. Mars Express se v té chvíli nacházel ve vzdálenosti skoro 8 mil. km a signál putoval k Zemi asi 27 s. Na snímku jsou zachyceny vlevo srpek modré Země s osvětlenou částí západního Tichého oceánu a velkým oblačným vírem a napravo šedý srpek Měsíce. Kamera pořídila celkem 10 černobílých snímků Země s rozlišením 75 km/pixel a dalších deset snímků Měsíce nacházejícího se 0.9 vedle kanálem SRC [=Super Resolution Channel]. Vzájemný úhel sondy, Země a Slunce činil 70°. Nakonec byly nasnímány tři záběry v modrém, zeleném a červeném pásmu s pětinovým rozlišením. Data o velikosti asi 4 Gbit byla uložena v paměti sondy a potom několik hodin vysílána na stanici ESA v Západní Austrálii, ze které byla předána do střediska řízení letu ESOC v Darmstadtu (Německo). V berlínském Institutu pro výzkum planet DLR byly následně snímky počítačově zpracovány (kombinace snímků s vysokým rozlišením s barevnými záběry, geometrická korekce, úprava kontrastu, sjednocení záběrů atp.). Výsledkem byly snímky v přirozených barvách o vysoké kvalitě. Obraz Země má rozměr pouze 180 pixelů v severojižním směru, ale je třeba vzít v úvahu, že byl pořízen ze vzdálenosti 8 mil. km, zatímco snímkování povrchu Marsu má probíhat z výšky několika stovek kilometrů. Ve dnech 2003-07-04 a 2003-07-05 proběhly první prověrky připojeného modulu Beagle 2, který se Zemí komunikoval prostřednictvím mateřské části. Při prověřování systémů základní sondy bylo zjištěno, že systém zásobování elektrickou energií dodává pouze 70% předpokládaného výkonu. Pro let k Marsu nižší výkon zatím nemá podstatný význam ale může omezit možnosti výzkumů na oběžné dráze. Stanice se nacházela ve vzdálenosti 10 mil. km od Země. 2003-07-18 bylo oznámeno, že se na Marsu objevily známky vznikající rozsáhlé prachové bouře, která by mohla, pokud by trvala i po příletu k Marsu, omezit plnění vědeckého programu na oběžné dráze a ohrozit přistání sestupového pouzdra Beagle 2.
2003-08-25 oznámila ESA, že stanice se nachází ve vzdálenosti 20 mil. km
od Země a všechny subsystémy (tepelná regulace, napájení, orientace a zpracování
dat na palubě) pracují nominálně. Zkoušky aparatury po startu byly úspěšně
zakončeny. 2003-09-30 byly provedeny některé operace s palubními přístroji. Byly mj. zapojeny aparatury SPICAM a OMEGA. 2003-10-06 proběhly zkoušky spektrometru PFS a kamery HRSC. Zkoušky zbývajících vědeckých přístrojů jsou plánovány na období do konce října. Podle sdělení ESA je sonda v dobrém stavu a pracuje podle plánu. Řídící středisko se připravovalo a simulovalo oddělení modulu Beagle 2 před příletem k Marsu a navedení sondy na oběžnou dráhu.
V průběhu listopadu probíhalo testování funkce přístrojů a nebyly
objeveny žádné problémy. Mars Express přestál první horké chvilky,
když byl bombardován nabitými částicemi z mimořádně mohutné sluneční
aktivity na přelomu října a listopadu. 2003-11-17
byl na palubu přenesen poslední softwarový update a od té doby pokračuje
let bez anomálií.
2003-11-28 vydala ESA celkovou zprávu o stavu
sondy. Kromě informací z předchozích dílčích zpráv v ní bylo
dodatečně sděleno, že Mars Express vykonal
2003-11-10 korekci dráhy na doladění trajektorie
před oddělením přistávacího aparátu.
Skončila fáze ověřování funkce přístrojů a systémů na přeletovém úseku
dráhy. Některé přístroje (např.ASPERA, rádiový experiment) přijdou na
řadu až po operaci MOI [=Mars Orbit Insertion] - navedení sondy na
oběžnou dráhu. 2003-12-01 se nacházela sonda ve vzdálenosti 5.5 mil. km od Marsu a pořídila zdařilý zkušební snímek svého cíle kamerou HRSC [=High Resolution Stereo Camera]. Snímek byl zpracován v DLR [Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt] a ve Freie Universität Berlin. Ačkoliv nejsou vidět žádné větší detaily, je zřejmé, že kamera pracuje dobře a z větší blízkosti je schopna získat hodnotné obrázky. 2003-12-16 byla vykonána další korekce dráhy, která měla zajistit maximální přesnost navedení pouzdra Beagle 2 před přistávacím manévrem. Jednalo se o kritickou operaci, protože bylo nutno vyladit koridor (úhel) vstupu do atmosféry. V případě příliš strmého klesání by hrozilo přistávacímu modulu shoření, pokud by úhel vstupu byl naopak malý, brzdící účinek atmosféry by byl příliš nízký a Beagle 2 by se odrazil jako oblázek od vodní hladiny a znovu zamířil do kosmu. 2003-12-19 byla vyslána na sondu sekvence 115 povelů, po jejichž přijetí se spustila operace oddělování přistávacího pouzdra Beagle 2. K oddělení došlo v 08:31 UT. Po pyrotechnickém přerušení spojů s mateřskou sondou mechanismus SUEM [=Spin Up and Ejection Mechanism] udělil pouzdru rotaci 12 obr/min a pružiny lehce odstrčily modul relativní rychlostí 0.2 m/s. Oddělování snímala palubní kamera VMC [=Visual Monitoring Camera]. Během separačního manévru bylo nutno změnit orientaci sondy v prostoru a po jeho vykonání znovu polohu upravit. Zpráva o úspěšně vykonané operaci mohla být tedy na Zemi odvysílána až po přibližně dvou hodinách. 2003-12-20 v 10:50 UT potvrdilo řídící středisko, že byla úspěšně změněna dráha sondy, která doposud kvůli přesnému navedení modulu Beagle 2 směřovala ke kolizi s Marsem. Nyní míří Mars Express do bodu ležícího přibližně 400 km od povrchu planety, ze kterého bude možné provést zbrzdění přeletové rychlosti a navedení na oběžnou dráhu kolem Marsu. 2003-12-24 v 11:00 UT se Mars Express nacházel již pouhých 169000 km od Marsu (a 156.167 mil. km od Země). Sonda zaujala konečnou konfiguraci pro provedení manévru MOI [=Mars Orbit Insertion] - navedení na oběžnou dráhu. Další povely až do zaparkování u Marsu již nejsou plánovány. Mars Express i Beagle 2 se přibližují k planetě rychlostí 2.8 km/s a tato rychlost působením gravitace Marsu stále narůstá. Obě části sondy se nacházejí od sebe už 2300 km a každou sekundou se vzdálenost zvětšuje o 6.5 m.
2003-12-25 v 02:47 UT zahájil
Mars Express po 205 dnech letu 37-minutové
brzdění hlavním motorem, které mělo sondu navést na výchozí oběžnou dráhu
kolem planety. Ve vzdálenosti 2700 km
Beagle 2 současně vstoupil do
atmosféry Marsu. 2003-12-30 kolem 08:00 UT provedl Mars Express úspěšně další korekci dráhy. Při motorickém manévru ve vzdálenosti 188000 km nad Marsem byl na 4 min. spuštěn hlavní motor, který změnil rovinu oběžné dráhy z rovníkové na polární. Povely na sondu byly předány a komunikace se odehrávala prostřednictvím nové stanice určené pro spojení se vzdálenými objekty v New Norcia v Austrálii. 2004-01-04 ve 13:13 UT provedl Mars Express úspěšně další úpravu oběžné dráhy. Po manévru hlavním motorem sondy, který trval asi 5 min se snížilo apocentrum (nejvzdálenější bod dráhy) z výšky asi 190000 km na 40000 km, přičemž nejnižší bod dráhy leží ve výšce asi 250 km.
2004-01-07 ve 12:15 UT Mars Express
přelétal ve velice výhodné pozici nad místem dopadu modulu
Beagle 2. Pohyboval se takřka
v nadhlavníku (výška nad obzorem až 86°) a ve výšce pouhých
315 km, což byla ideální pozice a možná i poslední naděje pro vypátrání
signálů přistávacího pouzdra. Pokus skončil neúspěšně.
Z počáteční dráhy byla sonda korekčními manévry v noci
z 2004-01-06 na
2004-01-07 a
z 2004-01-10 na
2004-01-11
převedena na téměř konečnou dráhu s oběžnou dobou 10 h.
Po tomto posledním zážehu byl hlavní motor definitivně odstaven. Další
úpravy dráhy jejichž cílem je operační orbita o parametrech: sklon 86.3°,
výška 258-11560 km, oběžná doba 7.5 h
se uskuteční sérií sedmi zážehů malých korekčních motorků. 2004-01-16 se měl uskutečnit společný pokus s roverem Spirit. Mars Express v tu dobu prolétal nad místem přistání Spiritu. Z oběžné dráhy byly přístroje sondy zaměřeny směrem dolů a vzhůru vzhlížela panoramatická kamera a infračervený spektrometr roveru. Oba aparáty se samozřejmě neviděly, ale simultánní měření "z obou stran" umožňuje získat podrobnější profil atmosféry. 2004-01-19 zveřejnila ESA první úchvatný snímek povrchu Marsu pořízený kamerou HRSC. Byl pořízen 2004-01-14 z výšky 275 km. Jedná se o část pruhu o délce 1700 km a šířce 65 km, který protíná nejdivočejší oblast na planetě - kaňonovité údolí Valles Marineris. Rozlišení barevného snímku je 12 m na obrazový element (pixel). Současně bylo předvedeno počítačové zpracování stereoskopické série těchto snímků do prostorového modelu krajiny, jak by byla vidět z kabiny nízko letícího letadla. I když vědecká aparatura sondy je stále ještě ve fázi oživování, i takovéto předběžné obrázky dávají tušit, jak fantastické výsledky můžeme brzy očekávat.
2004-01-23 se v řídícím středisku ESOC
v Darmstadtu (Německo) uskutečnila tisková konference, na které se
ESA pochlubila prvními výsledky vědeckých měření. První přístroje byly
sice zapojeny teprve 2004-01-05 ale již nyní
bylo možno prezentovat první hodnotné objevy. 2004-02-13 bylo oznámeno, že se uskutečnilo spojení s roverem NASA Spirit spočívajícím na Marsu v kráteru Gusev prostřednictvím prolétající družice Mars Express. Jedná se o první rádiovou komunikaci mezi kosmickými sondami různých států. Experiment se uskutečnil 2004-02-06. Na Spirit byly přeneseny povely z americké JPL přes řídící středisko ESOC v Darmstadtu (Německo), které je překódovalo a odvysílalo na svoji družici. Spirit odpověděl stejnou cestou v obráceném směru.
2004-03-31 vydala ESA zprávu o stavu stanice.
V průběhu března 2004 pokračovalo postupné oživování a zkoušky
vědeckých přístrojů na palubě sondy. Mezitím probíhaly kontinuálně
experimenty s již otestovanými aparaturami. ESA víceméně pravidelně
publikovala snímky z kamery HRSC, mj. podrobné záběry sopky Olympus
Mons a obřích vulkánů v oblasti Elysium. Do konce března byly prakticky
všechny zkoušky přístrojů úspěšně zakončeny. Jedinou výjimkou je radar
MARSIS [=Mars Advanced Radar for Subsurface and Ionosphere Sounding],
který má být rozložen podle plánu až 2004-04-20.
Poté již sonda bude kompletně funkční. Přechodné problémy se vyskytly
s pamětí SSMM [=Solid State Mass Memory] palubního počítače. Příčiny
závady se zkoumají. Na konec dubna 2004 bylo plánováno vyklopení antén radaru MARSIS. Tím mělo být ukončeno oživení všech vědeckých přístrojů. Tato operace však byla na poslední chvíli zrušena a odložena. Vylepšené počítačové simulace totiž naznačily, že během rozklápění by se tyče radaru mohly rozkmitat s větší amplitudou, než bylo předpokládáno. Pokud by k tomu došlo, mohly by se nebezpečně přiblížit k určitým choulostivým částem na těle sondy. Je plánováno další simulování a zkoušky, aby se ověřily předběžné výsledky. Tyče radaru tvoří dvě trubky o délce 20 m a průměru 25 mm. Prozatím jsou stlačeny jako měch v pouzdře. Po otevření pouzdra se tyče samočinně napřímí, podobně, jako by vyskočil proslavený čertík z krabice. Očekává se, že během zhruba 10 min po zahájení operace by měly tyče získat stejný tvar, jaký měly před složením.
Situační zpráva vydaná 2004-05-11 konstatuje,
že činnost všech subsystémů sondy je uspokojivá. Potíže, které se vyskytly
v období březen-duben s pamětí SSMM [=Solid State Mass Memory]
byly překonány instalací nové verze obslužného softwaru v polovině
dubna. Během této operace byly přerušeny veškeré vědecké výzkumy. Vzhledem
k tomu, že na každém oběhu prolétá Mars Express už jen asi 40 min
stínem, zlepšuje se postupně zásobování elektrickou energií. Je nyní možné
provádět delší vědecká pozorování a zaměření až na dva různé cíle během
jednoho oběhu. V prohlášení ESA z 2004-06-24 bylo uvedeno, že nové počítačové modely rozklápění antén experimentu MARSIS bohužel udávají ještě nepříznivější výsledky než ty, které vedly koncem dubna k odvolání plánovaného zprovoznění tohoto posledního nefunkčního přístroje. Zařízení na principu detekce radarových vln mělo být hlavním prostředkem sondáže podpovrchových vrstev až do hloubek 5 km. Počítačové simulace se provádějí u výrobce anténního systému, jímž je firma Astro Aerospace (USA). Výsledky jsou podrobovány vlastní oponentuře u vědeckého týmu MARSIS. Po jeho skončení bude teprve rozhodnuto jestli vůbec budou antény rozloženy.
2004-06-03 proběhlo vyhodnocení fáze oživování
systémů sondy u Marsu a tato etapa byla prohlášena za ukončenou. Mars
Express zahájil rutinní vědecké výzkumy. Denní provoz a řízení operací
užitečného zatížení na sondě převzala skupina Payload Operations Service,
Rutherford Appleton Laboratory (Velká Británie). Družice se nachází
v předpokládaném stabilizovaném stavu.
2004-08-04 v 16:24 UT se přes družici
Mars Express uskutečnil zkušební přenos snímků, které na povrchu Marsu
pořídil americký rover Opportunity. Data
byla zachycena střediskem ESOC [=European Space Operations Centre]
v Darmstadtu (Německo) a bezprostředně potom odvysílána pozemskými
linkami do střediska řízení operací roverů v JPL [=Jet Propulsion
Laboratory] v Pasadeně, Kalifornie (USA). Při rádiové seanci bylo
předáno během 6 minut 42.6 Mb informací včetně 16 snímků vnitřku
kráteru "Endurance". Družice v době spojení letěla ve výšce
1400 km.
Ve zprávě o stavu sondy vydané 2004-09-02 se
uvádí, že vědecký výzkum probíhá velmi dobře a stal se rutinní záležitostí.
Plánovací tým Payload Operatins Service sídlící ve Velké Británii
připravuje program asi na 10 týdnů dopředu a nyní je přichystán až
do listopadu 2004.
2004-09-05 se v období sluneční konjunkce
ocitl Mars společně se sondou v maximální vzdálenosti od Země. Planety
byly od sebe 399003610 km daleko a rádiový signál, v tu dobu
silně rušený průchodem sluneční korónou, potřeboval na cestu 22.2 min.
Mars Express vysílal data sníženou rychlosti 300 bit/s (normálně 30
až 200 kbit/s). Období snížené aktivity sondy způsobené sluneční
konjunkcí skončilo 2004-09-27 a kosmická
stanice se vrátila k rutinní vědecké práci.
Vědecké přístroje na palubě pokračovaly zcela bez problémů v činnosti
i koncem roku 2004. Kosmická stanice se pohybovala na dráze neprocházejícím
stínem a navíc osvětlení povrchu planety poblíž pericentra bylo ideální
pro práci přístrojů HRSC a OMEGA. Jedinou skvrnkou na bezchybné činnosti
zůstávala nucená nečinnost experimentu MARSIS. U přístroje nebyla dosud
rozložena anténa, protože přetrvávalo podezření, že by během rozklápění
mohlo dojít ke kolizi s jinými částmi sondy. Rozhodnutí, jestli bude
učiněn pokus o zprovoznění přístroje či nikoliv bylo znovu odloženo na
leden 2005, přičemž k vlastnímu vysunutí antény by mohlo dojít
nejdříve 2005-03-17. Po jednání expertů z ESA a NASA-JPL, která se podílela na anténním systému radaru MARSIS, a které skončilo 2005-01-25, bylo rozhodnuto, že k pokusu o rozložení anténních tyčí dojde začátkem května. Počítačové simulace sice nevyloučily, že dojde ke kontaktu antény s jinou částí sondy, možné nepříznivé následky by ale byly minimální. V lednu až do února procházela dráha družice v dlouhých úsecích zastíněnou oblastí. Období slunečních zatmění i tentokrát proběhlo bez vážnějších energetických či tepelných problémů. Drobná anomálie se vyskytla na přístroji OMEGA. Kvůli nízké teplotě na interface byla práce experimentu zastavena 2005-02-07. Bylo navrženo, aby se před dalším zapnutím uskutečnilo dodatečné nahřívání po dobu 1.5 h. I když to bylo technicky možné, neuskutečnilo se v lednu 2005 spojení s rovery MER. Poslední takový pokus proběhl v prosinci roku 2004.
Problém na přístroji OMEGA byl vyvolán potížemi s udržováním správných
tepelných podmínek. Následkem byl týdenní výpadek vědeckých měření. Poté
se podařilo situaci zvládnout. Další anomálie se vyskytly v paměti
SSMM [=Solid State Mass Memory], které se projevily v záznamu dat
z kamery HRSC. Nápravu by měl přinést nový software, který má být
ale do palubního počítače instalován až koncem června. Koncem dubna 2005 byla zahájena ostrá příprava na rozložení antén radaru MARSIS. Dne 2005-04-27 byly prozatím ukončeny vědecké činnosti, částečně také proto aby se mohl uskutečnit úhybný manévr, neboť se sonda přibližovala k družici 2001 Mars Odyssey. Rozložení tyčových antén je složitá operace, která by měla proběhnout ve třech etapách v intervalu od 2005-05-02 do 2005-05-12. Každá tyč má být rozkládána samostatně. Nejprve se napřímí dvě dvacetimetrové "dipólové" antény a po několika dnech by mělo dojít na sedmimetrovou "monopólovou" anténu. Dříve než se započne s rozkládáním, musí být sonda převedena do módu "hrubého" řízení orientace, při kterém je akceptováno po určitou dobu rozkývání tělesa. Po napřímení tyčí se opět sonda zorientuje přesně k Zemi a Slunci. Na závěr každé jednotlivé etapy bude provedeno vyhodnocení stavu kosmické stanice a teprve pak se rozhodne o pokračování. Kontrola stavu sondy zabere několik dní. Operace rozložení antén MARSIS byla zahájena 2005-05-04. Kvůli problémům, které byly zaznamenány na závěr vyklápění prvního prutu 2005-05-07, bylo rozložení druhé tyče odloženo na pozdější dobu. O odkladu dalších etap aktivace experimentu bylo rozhodnuto 2005-05-08. Specialisté určili, že jenom 12 ze 13 segmentů první tyče se zafixovalo v žádané poloze. Jeden z nich, článek číslo 10 se rozvinul, ale chyběly informace, že by se správně uzamknul.
Díky manévru, který se uskutečnil 2005-05-10
v 19:20 UT, se podařilo rozložení první anténní tyče radaru
MARSIS úspěšně dokončit. Odborníci se domnívali, že problémy mohly být
způsobeny dlouhým účinkem kosmického chladu. Bylo proto rozhodnuto, že se
sonda natočí tak, aby byl problematický díl po jistou dobu zahříván sluncem.
Zmrzlá část se tak mohla protáhnout a zatlačit na uvolněný segment, který
by zaskočil do správné polohy.
Na snímcích americké družice Mars Global Surveyor (MGS) zveřejněných
2005-05-19 bylo poprvé v historii zachyceno
jiné umělé kosmické těleso kroužící kolem cizí planety. Stala se jím sonda
Mars Express a jiná americká družice 2001 Mars Odyssey.
Povel na rozložení druhého prutu antény MARSIS byl vyslán
2005-06-13 v 11:30 UT. Krátce před
zahájením operace byla sonda uvedena do pomalé rotace, ve které setrvala
asi 30 min po celou dobu rozkládání a ještě chvíli poté. Otáčení
dovolilo rovnoměrné nahřátí všech kloubů antény slunečními paprsky.
Bezprostředně poté byla družice reorientována ke Slunci, aby se dobily
akumulátory a ještě dodatečně prohřály klouby antény. Dne 2005-06-19 byl radar zapojen a uskutečnil se úspěšný test přenosu rádiového signálu. Dříve než bude MARSIS předán do operačního provozu, musí absolvovat ještě některé rutinní prověrky v reálných letových podmínkách. Měly by trvat asi 10 dní (38 oběhů kolem planety) v období mezi 2005-06-23 až 2005-07-04. Během této doby bude přístroj zaměřen kolmo dolů (k nadiru) na úseku dráhy, nacházející se nejblíže povrchu. V této fázi se bude radarová sondáž uskutečňovat mezi 15° j.š a 70° s.š. 2005-07-04 skončí zkušební fáze a mělo by se již přistoupit k nominálním vědeckým pozorováním.
Na další oficiální zprávu o průběhu letu jsme si museli počkat přibližně
půl roku. V informaci z 2006-02-15 se
uvádělo:
Závěrečné operace uvádění do provozu přístroje MARSIS - především
oživení a kalibrace monopólové antény - byla naplánovana a bude
zahájena v únoru 2006. Po těchto úkonech bude radar MARSIS v plně
operačním stavu. Koncem listopadu 2005 se uskutečnil úspěšný dráhový korekční
manévr, jehož cílem bylo upravit stávající rovinu dráhy posunující se kolem
Marsu (free-drift orbit) na dráhu synchronní (frozen orbit).
Zpráva z 2006-05-22: Závěrečné oživovací
činnosti přístroje MARSIS, zejména prověrka a kalibrace monopólové antény,
byly dokončeny. Tím je radar MARSIS zcela v operačním stavu.
S dalšími informacemi o stavu sondy si počkala ESA až na začátek října
2006. V situační zprávě z 2006-10-10
se praví, že Mars Express se nachází v dobrém stavu a od května dokončil
činnosti podle střednědobých plánů MTP25 [=Medium Term Plan] až MTP30.
V souhrnné situační zprávě zveřejněné 2006-11-10
bylo zdůrazněno, že v průběhu uplynulého léta probíhala příprava na
kritické podzimní období, kdy se bylo nutno vyrovnat s nedostatkem
elektrické energie. Mars se v této době pohyboval kolem nejvzdálenějšího
bodu oběžné dráhy kolem Slunce a zároveň Mars Express absolvoval sérii poměrně
dlouhých průletů stínem planety. Pro tuto příležitost byl vyvinut speciální
postup SUMO [=Survival Mode]. Procedury byly nejprve vyzkoušeny a násůedně
úspěšně aplikovány.
Zpráva ESA z 2006-12-22 zahrnuje události za
období listopad až prosinec 2006. Od posledního hodnocení zůstal stav sondy
nezměněn. Mars Express, subsystémy a užitečný náklad fungují dobře -
i přes více než tříletý pobyt v kosmickém prostředí. Uskutečnily se
plánované činnosti podle programů MTP31 až MTP33 [=Medium Term Plan] a další
rozvrh je připravován. Experimenty a výsledky Analyzátor energeticky neutrálních částic ASPERA
|
Související články |
---|
Datum poslední aktualizace: 2006-12-26 | © 2006 - Antonín Havlíček |