DATABÁZE KOSMICKÝCH SOND PRO PRŮZKUM TĚLES SLUNEČNÍ SOUSTAVY | |||||||||||||
|
Beagle 2
V rámci mise Mars Express uskutečněné v roce 2003 organizací ESA byl k Marsu vyslán rovněž přistávací modul Beagle 2 postavený ve Velké Británii. Jeho hlavní úkolem bylo provádět analýzy vzorků povrchu se zaměřením na detekci sloučenin uhlíku, které by mohly signalizovat minulý nebo dokonce současný život na rudé planetě. Šest dní před příletem se modul oddělil od mateřské sondy a nastoupil samostatnou cestu, která měla vyvrcholit měkkým přistáním na povrchu. Ve stanovenou dobu po přistání 2003-12-25 se neohlásil a ani pozdější pokusy o navázání spojení se nezdařily. Začátkem února 2004 byl Beagle 2 definitivně prohlášen za ztracený. Modul byl vyroben ve Velké Británii a představoval průkopnickou konstrukci, která při malé hmotnosti, rozměrech, vývojových a výrobních nákladech koncentrovala ambiciózní soubor vědeckých experimentů, který při dosažení předpokládané funkčnosti mohl přinést značné množství nových poznatků především ve zkoumání možného fosilního života na Marsu. Modul byl nazván Beagle 2 podle plachetnice, na které se v roce 1831 plavil biolog Charles Darwin při objevitelských plavbách v neznámých jižních mořích a které byly později inspirací pro jeho klíčové vědecké dílo "O původu druhů". Během letu k cílové planetě byl připojen k základní části sondy Mars Express organizace ESA, která zajišťovala všechny služební činnosti(zásobování elektrickou energií, telekomunikace, orientace atp.) do doby, než se modul těsně před příletem k Marsu oddělil. KonstrukceSondu navrhlo konsorcium vědeckých pracovišť britských universit pod hlavním vedením Open University. Modul o hmotnosti 65 kg a průměru 0.95 m nedisponuje žádným pohonným systémem. Navedení na sestupovou dráhu zajišťuje mateřská část sondy Mars Express. Oddělení od sondy Mars Express provádí speciální mechanismus SUEM [=Spinup and Eject Mechanism] o hmotnosti 1.6 kg vyrobený firmou INSYS Limited. Jedná se o pružinové zařízení, které, kromě udělení potřebné rychlosti při oddělování, rovněž modul uvede do rotace, čímž se dosáhne stabilizace při vstupu do atmosféry. Jedná se o kritický okamžik celé mise. V případě že by se modul neuvolnil, nemůže samozřejmě přistát, ale ani Mars Express nemůže správně fungovat na mapovací oběžné dráze. Za systém vstupu do atmosféry, sestupu k povrchu a přistávání označovaný EDLS [=Entry, Descent and Landing System] odpovídá firma Martin-Baker Aircraft Company. Sestává, jak již z názvu vyplývá, ze tří částí: Podsystém vstupu do atmosféry zahrnuje čelní tepelný aerodynamický štít, zadní víko a biologický štít a rozdělovací mechanismus. Tato sestava chrání přistávací modul před znečištěním na Zemi, před vlivem kosmického prostředí během letu k Marsu a při vstupu do marsovské atmosféry, který se odehrává při rychlosti Mach 31.5. Kosmická rychlost se snižuje bržděním o atmosféru, při kterém se rychlost mění v tepelnou energii. Sestupové zařízení je tvořeno stabilizačním a hlavním padákem a zařízením na uvolnění padáků. Slouží ke stabilizaci modulu během klesání v atmosféře a ke snížení vstupní rychlosti. Po jejím snížení na přibližně 1600 km/h se pyrotechnicky vystřelí stabilizační padák, který má za úkol jednak rozdělit kryt modulu na dvě části a jednak vytáhnout hlavní padák. Pyrotechnicky se oddělí také spodní tepelný štít a sestup pokračuje na padácích. Pro konečnou fázi přistání se používá soustava plynem plněných vaků (airbagy), které se nafukují během sestupu modulu na padácích a které ztlumí náraz po předchozím snížení sestupové rychlosti. Airbagy se plní ze zásobníku stlačeného plynu. Při prvním kontaktu s povrchem se odpojí padák, tak aby měl modul možnost "odskákat" mimo dosah klesajících padákových šňůr. Předpokládá se, že modul ukrytý v pružných vacích uskuteční několik skoků, než se definitivně zastaví. Poté se airbagy oddělí a Beagle 2 spočine na povrchu. Bez ohledu na to jakým způsobem bude těleso uloženo na povrchu, pružina uvolní dvě části tvaru mušle a zařízení bude připraveno k vědecké části mise. Mušlovitá koncepce přistávacího aparátu (landeru) má za účel nejenom být nosnou konstrukcí pro všechny díly určené k uskutečnění vědecké mise ale také zajistit přežití zařízení při dopadu na povrch planety. Jakmile se Beagle 2 vymaní ze zámotku ochranných airbagů, může ke kontaktu s Marsem dojít při libovolné orientaci na povrch představovaný v extrémních případech malými ostrými kameny až po velké ploché pole. Bohužel hmotnostní možnosti na provedení pláště landeru jsou velmi omezené, navíc komplikované nutností počítat s materiálem na tepelnou izolaci kvůli teplotám, které se v noci mohou pohybovat mnoho desítek °C pod nulou, který má také jistou hmotnost. Řešením je použití vnějšího pláště, který pohltí dopadovou energii kombinovaného s tepelnou izolací uvnitř skříně, která rozloží impaktní síly a zabrání prasknutí. Vnitřní plášť je vyroben z uhlíkatých vláken na voštinovém podkladě. Použité materiály jsou vhodné pro použití v kosmické technice (netečné k vakuu a radiačním účinkům, nízké odpařování, nízká hmotnost, nízké náklady) a lze je dostatečně sterilizovat před odesláním na cizí planetu. Dvě poloviny landeru - víko a spodní část - jsou spojeny závěsem, který se pružinovým mechanismem rozevře a, nezávisle na poloze v jaké se Beagle 2 nachází, ustaví zařízení do správné polohy. Klíčový význam pro funkci přistávacího aparátu má robotická ruka. Pomocí ní se vědecké přístroje přemísťují do polohy, ze které mohou studovat nebo odebírat vzorky kamenů a půdy. Ruka nese kamery a na povrch Marsu přenáší "krtka" a odebírá od něho podpovrchové vzorky a umísťuje je do analytické laboratoře. Krtek (Mole) byl vyvinut organizací DLR Köln am Mainz (Německo) ve spolupráci s Transmaš (Rusko) a Techniospazio (Itálie). Do koncepce stacionárního přistávacího modulu vnáší prvek pohyblivosti. Byl nazván Pluto [=Planetary Undersurface Tool] a je schopen přesunovat se po povrchu rychlostí 1 cm každých 6 s. K pohybu používá pružinového mechanismu. Vzorky jsou sbírány do dutiny na čele, která se otevírá, jakmile krtek dosáhne místa odběru. Vzdálenost dosažitelná krtkem nebo hloubka, do které je schopen se zavrtat, je dána délkou propojovacího elektrického kabelu a obnáší, včetně případné vrtací fáze, asi 3 m. Zpět se vrací navinutím kabelu k modulu. Kromě horizontálního pohybu je krtek Pluto schopen se po milimetrech zatlouci do země nebo pod kameny. Zařízení má hmotnost asi 800 g a spotřeba energie je několik W. Pro pozorování a odběr vzorků je důležité mít možnost je odebírat z podpovrchových vrstev, které nejsou silně poznamenány povětrnostními vlivy a pokryty prachem. K odstranění vnějších vrstev jsou na robotické ruce instalovány bruska a vrtací zařízení. Brusku dodal kolektiv pracovníků University of Hong Kong (Čína). Pomocí dutého vrtáku je možno proniknout až 1 cm do nitra kamenů a získat tak jádro vzorku o průměru 2 mm a hmotnosti přibližně 60 mg. Tyto vzorky jsou následně dopraveny do analyzátorů popsaných v kapitole vědeckého vybavení. Napájení elektrickou energií zajišťuje pět panelů slunečních článků o celkové ploše asi 1 m2, které dobíjejí akumulátorové lithiové baterie tvořené 42 články. Sluneční baterie jsou namontovány na čtyřech panelech, které jsou složeny uvnitř pláště přistávacího aparátu a které se rozkládají v průběhu automatické přistávací sekvence. Články jsou tvořeny vrstvou Ga-As-Ge krytou skleněnou vrstvou o síle 80 µm. Distribuce elektrické energie je řízena softwarově palubní elektronikou. Ztráty jsou minimalizovány, zvláště v noci, kdy pracuje jen část přístrojů. Po dobu noci je zásadní otázkou udržení akumulátorů ve vhodném teplotním rozmezí, čemuž napomáhá materiál akumulující teplo kolem baterií, který se nahřívá během marťanského dne. Tepelná ochrana má za úkol především chránit citlivé zařízení během noci, kdy klesá venkovní teplota mnoho desítek stupňů pod nulu. Při projekci musela být provedena detailní tepelná bilance tepla vyzařovaného z modulu do ovzduší a tepla akumulovaného v konstrukci a odpadního tepla z činnosti elektroniky. Za tepelný návrh přistávacího aparátu odpovídá pracoviště Rutheford Appleton Laboratory (Velká Británie). Hmotnostní omezení modulu rovněž neumožňují vybavit ho komunikačním zařízením vyhovujícím pro spojení přímo se Zemí. Signály proto musí být předávány pouze retranslací přes družici Mars Express v době vzájemné viditelnosti, k čemuž dochází pouze u některých oběhů denně a jen na několik minut. Zvláště náročné bude spojení na začátku činnosti, když bude Mars Express naváděn na dráhu. Protože toto období je pro Beagle 2 velmi kritické, byla učiněna dohoda s organizací NASA o využití kapacity jeho družic, které obíhají v současné době Mars, jmenovitě se hovoří o sondě 2001 Mars Odyssey. Toto záložní spojení může být využíváno pouze do té míry, aby nebylo na překážku v komunikaci s rovery MER (Spirit a Opportunity), které mají dorazit k Marsu krátce po sondě Beagle 2 začátkem, resp. koncem ledna 2004. Limitovaná hmotnost se projevila rovněž v provedení povelového systému a systému zpracování dat. Pokud to bylo možné, byly jednotlivé elektronické systémy sloučeny do většího celku, aby nebyly dílčí funkce zdvojeny a propojení byla co nejkratší. Řízení se provádí pomocí 32-bitového procesoru místo obvyklých logických obvodů. Dochází tím k úspoře hmotnosti a systém je pružnější. Jediným způsobem jak vyhovět hmotnostním požadavkům, bylo vzdát se zálohování systémů a místo toho zvolit robustní a odolný design. Společná část elektroniky je určena pro řízení zásobování energií, tepelnou regulaci, převodníky proudu, ústřední procesor, sestupovou elektroniku, napájení pyrotechniky, pohony motorů, zpracování dat a rozhraní pro experimenty. Vědecké vybaveníModul Beagle 2 představuje stanici s vysokou integrací vědeckých experimentů v poměru k celkové hmotnosti. Hlavním cílem na povrchu Marsu je:
Pro výše uvedené úkoly je modul vybaven následujícími přístroji:
Průběh letuStart modulu Beagle 2 se uskutečnil 2003-06-02 v 17:45:26.236 UT z kosmodromu Bajkonur pomocí nosné rakety Sojuz-FG s urychlovacím stupněm Fregat. Modul byl připevněn k mateřské planetární sondě Mars Express. 2003-06-05 v době od 08:10 až 08:40 UT proběhla operace uvolňování svorníků, které poutaly výsadkový modul Beagle 2 k tělesu sondy během startu. Ve dnech 2003-07-04 a 2003-07-05 proběhly první prověrky modulu Beagle 2, který se Zemí komunikoval prostřednictvím mateřské části Mars Express. 2003-07-18 bylo oznámeno, že na Marsu se začátkem měsíce objevily známky vznikající rozsáhlé prachové bouře, která by mohla, pokud by trvala i po příletu k Marsu, ohrozit jednak dosednutí sestupového pouzdra a jednak po přistání snížit účinnost slunečních baterií, což by mohlo mít fatální dopad na životnost aparatury ohrožené nízkými teplotami. Začátkem října 2003 se řídící středisko připravovalo a simulovalo oddělení modulu od mateřské části Mars Express. Druhá a poslední prověrka Beaglu 2 se plánuje na 2003-11-03. 2003-11-28 vydala ESA celkovou zprávu o stavu sondy. Kromě informací z předchozích dílčích zpráv v ní je uvedeno, že byly ukončeny zkoušky systémů přistávacího modulu a do palubního počítače byla nahrána nová verze programu. Došlo k upřesnění činnosti modulu v několika prvních dnech na povrchu Marsu a zkoordinovalo se pozorování s vysocerozlišujícími přístroji na orbitální části, která bude několikrát za den přelétat na modulem spočívajícím na Isidis Planitia. 2003-12-19 byla vyslána na mateřskou část sondy sekvence 115 povelů, po jejichž přijetí se spustila operace oddělování přistávacího pouzdra Beagle 2. K oddělení došlo v 08:31 UT. Po pyrotechnickém přerušení spojů s mateřskou sondou mechanismus SUEM [=Spin Up and Ejection Mechanism] udělil pouzdru rotaci 12 obr/min a pružiny lehce odstrčily modul relativní rychlostí 0.2 m/s. Oddělování snímala palubní kamera VMC [=Visual Monitoring Camera]. Beagle 2 nastoupil samostatnou etapu letu k Marsu, k němuž má dorazit v ranních hodinách 2003-12-25. 2003-12-24 v 11:00 UT se Beagle 2 nacházel přibližně 167000 km od Marsu. Mars Express i Beagle 2 se přibližují k planetě rychlostí 2.8 km/s a tato rychlost působením gravitace Marsu stále narůstá. Obě části sondy se nacházejí od sebe už 2300 km a každou sekundou se vzdálenost zvětšuje o 6.5 m.
2003-12-25 ve 02:45 UT oznámila ESA,
že Beagle vstupuje do atmosféry Marsu.
Mars Express nacházející se ve vzdálenosti
2700 km zahájil 37-minutové brzdění hlavním
motorem, které mělo sondu navést na výchozí oběžnou dráhu kolem planety.
Ve 02:54 UT aparát dosáhl povrchu Marsu. Nejbližší příležitost, aby
se modul přihlásil, nastala při přeletu družice 2001 Mars Odyssey zhruba
po 2.5 hodinách po přistání. Podle oznámení řízení projektu nedorazil
však na Zemi žádný signál. Vedení projektu doufá, že to ještě neznamená,
že je sonda ztracena. Příčin, proč modul mlčí, může být několik.
Nejpravděpodobnější je, že anténa na Beaglu nebyla správně zaměřená na
prolétající družici. Další neúspěšné pokusy o navázání spojení se uskutečnily 2003-12-26. Nejprve v 18:14 UT nad předpokládaným místem přistání podruhé prolétala americká 2001 Mars Odyssey. Těsně před půlnocí mezi 23:20 a 24:00 UT zkoušela zachytit signál slabého vysílače o výkonu pouhých 5 W ve vzdálenosti 157 mil. km observatoř v Jodrell Bank. Podmínky příjmu byly lepší než předchozího dne zásluhou jasného počasí a nízké hladiny rádiového šumu, přesto nebylo detekováno žádné vysílání. Třetí přelet družice 2001 Mars Odyssey se uskutečnil 2003-12-27 v 06:15 UT opět s negativním výsledkem. I přes dosavadní nulové úspěchy se řízení projektu nevzdává. Pokusy na záchranu mise bude provádět Jodrell Bank a pravidelně každý následující den i Mars Odyssey. Neúspěšné pátrání po známkách života modulu Beagle 2 pokračovalo i následující dny. Technici využívali každé možnosti zachytit signály jak přes sondu 2001 Mars Odyssey, tak pozemními teleskopy v Jodrell Bank. Kromě toho se pokusili o úspěch i pozorovatelé v americké síti DSN, k Marsu se zaměřily raditeleskopy nebo alespoň nabídly pomoc pracoviště ve Westerborgu (Nizozemsko), Effelsbergu (Německo) a na Stanfordově universitě (USA). Vědecký vedoucí projektu, profesor Pillinger, přišel s další verzí, proč je spojení s modulem zatím nemožné. Beagle mohl skončit na dně kráteru. Těsně před přistáním byl jeden nový kráter o průměru 1 km, o němž vědci zatím neměli tušení, objeven uvnitř dopadové elipsy.
2003-12-30 změnila sonda
Mars Express dráhu z rovníkové na
polární a plánuje se její postupné snižování. Je nyní možnost, že se
i ona dostane nad místo přistání a zkusí zaznamenat volání Beaglu.
S mateřskou stanicí Mars Express
byla rádiová komunikace, jako s jedinou, vyzkoušena v praxi.
V dosahu vysílače přistávacího modulu se zdrží delší dobu. Velice
vhodný termín připadá na 2004-01-07,
kdy ve 12:13 UT bude přelétat nad
Isidis Planitia ve výšce pouhých
315 km.
2003-12-31 zveřejnila NASA snímek dopadové
oblasti Beaglu z družice Mars Global Surveyor (MGS) pořízený pouhých
18 min po přistání. MGS prolétal západně a snímek není nejlepší
kvality jednak kvůli nevhodnému úhlu záběru a jednak kvůli slabému
zamlžení prachem. Celá západní hemisféra Marsu totiž v uplynulých
dvou týdnech prožila velkou prachovou bouři. Důležité je ale potvrzení,
že zvířený prach se stačil již takřka úplně usadit a ani prudké
atmosférické proudění nemohlo být tedy bezprostřední příčinou selhání
přistávacího manévru. 2004-01-07 ve 12:13 UT se konečně do optimální polohy nad předpokládaným místem přistání dostala mateřská sonda Mars Express. Prolétala takřka v nadhlavníku ve výšce pouhých 315 km. Do tohoto průletu vkládala ESA největší naděje, protože kromě ideální polohy pro navázání spojení, byl Mars Express jediným kosmickým aparátem, se kterým byl vzájemný rádiový kontakt prakticky ověřován. Beagle 2 se bohužel neozval. 2004-01-08 ve 12:50 UT se Mars Express opět pokusil identifikovat přistávací modul. Tentokrát se použil tzv. supercitlivý mód, při kterém bylo předáno na Zemi obrovské množství dat, mezi nimiž se mravenčí prací měl hledat náznak signálu rádiového vysílače Beaglu. Po několikahodinové intenzivní detektivní práci muselo řídící středisko přiznat, že ani tentokrát nebylo žádaného výsledku dosaženo. Úsilí o objevení přistávacího aparátu mají pokračovat ještě několik dní i když naděje na úspěch je již minimální. 2004-01-12 ve 02:20 UT byl podniknut prozatím poslední neúspěšný pokus o objevení modulu družicí Mars Express. Bylo rozhodnuto pátrání po signálech do 2004-01-22 prozatím ukončit. Po tomto datu by měl Beagle, pokud je funkční, přejít do tzv. druhého módu vyhledávání komunikace CSM2 [=Communication Search Mode 2]. Během něho se bude snažit navázat spojení tím způsobem, že bude vysílat identifikační signál nepřetržitě po celý marsovský den. Naděje vkládané do módu CSM2 se bohužel také nanaplnily. V průběhu víkendu 2004-01-25 přelétal Mars Express dvakrát nad planinou Isidis, ale stejně jako v předchozích případech se modul Beagle neozval. Vedoucí projektu oznámil na tiskové konferenci v Londýně, že bylo rozhodnuto podniknout možná už poslední zoufalý pokus. ESA požádala americké partnery, aby pomocí družice 2001 Mars Odyssey 2004-01-27 vyslali na modul povel, kterým by byl vypojen počítač a znovu zaveden program. Jedná se o riskantní operaci, která může přinést úspěch, pokud je chyba pouze v softwaru, ale může také znamenat definitivní vyřazení všech systémů z provozu. Pokud nevyjde pokus s americkou družicí, je možno vyzkoušet stejnou proceduru ještě s družicí Mars Express 2004-02-02 a 2004-02-04. Profesor Pillinger se rovněž zmínil, že je šance, že by se mise Beagle 2 někdy v budoucnu zopakovala. 2004-02-11 vzdala ESA veškeré pokusy o navázání spojení a modul Beagle 2 byl prohlášen za ztracený. K témuž závěru došla již 2004-02-07 skupina managementu mise. Zároveň bylo rozhodnuto vytvořit skupinu, která se pokusí zjistit možné příčiny selhání, ať zásluhou poruchy hardwaru nebo i chybami při projektování a organizaci. Skupina bude vytvořena společně z nezúčastněných odborníků ESA a britského Ministerstva pro vědu. Výsledky šetření se očekávají koncem března 2004 a mají posloužit při plánování budoucích kosmických projektů. 2004-05-25 zveřejnila ESA informace o výsledcích práce vyšetřující příčiny nezdaru mise. Vlastní závěrečná zpráva má důvěrný charakter, protože se mj. zabývá skutečnostmi, které jsou součástí duševního vlastnictví firem zúčastněných na projektu. Ačkoliv nebyla odhalena jednoznačná technická nebo lidská příčina neúspěchu, ze zprávy vyznívá kritika špatné organizace projektu, upřednostnění maximálního vědeckého přínosu mnoha instalovaných experimentů na úkor spolehlivosti životně důležitých systémů a podcenění náročnosti mise. Ze závěrů vyšetřovací komise vyplývá celkem 19 doporučení pro příští uvažované planetární expedice. Experimenty a výsledky Soubor přístrojů a zařízení pro analýzu plynů GAP
|
Související články |
---|
Datum poslední aktualizace: 2004-06-09 | © 2004 - Antonín Havlíček |