DATABÁZE KOSMICKÝCH SOND PRO PRŮZKUM TĚLES SLUNEČNÍ SOUSTAVY | |||||||||||
|
Mars Reconnaissance Orbiter
Pro startovní okno v roce 2005 připravila NASA další misi určenou k systematickému zkoumání Marsu. Úkolem stanice na oběžné dráze, vybavené výkonným kamerovým systémem, je pořizovat velmi podrobné snímky povrchu. Start se uskutečnil 2005-08-12 a 2006-03-10 byla sonda navedena na dráhu kolem Marsu. Mise Mars Reconnaissance Orbiter {=Průzkumná družice Marsu} byla vyvíjena za účelem získání detailních informací o mnoha vybraných místech na Marsu, kombinujících perspektivní pohled z dráhy umělé družice s úrovní zobrazení místních podrobností dosažitelnou dříve pouze z aparátů, které přistály na povrchu. Televizní kamera ve spojení s teleskopem má být schopna zobrazovat krajinu na Marsu s rozlišením umožňujícím rozeznat detaily o velikosti několika decimetrů. Pomocí získaných snímků bude možné sestavit mapy povrchových útvarů - a to i z pohledu mineralogického - u tisícovek budoucích potenciálních přistávacích ploch. Vědci budou pokračovat v hledání zvláštních typů hornin formovaných ve vlhkém prostředí. Radar umístěný na družici bude mít schopnost sondovat podpovrchové vrstvy až do hloubky stovky metrů, kde mohou být detekovány oblasti zmrzlé vody nebo dokonce vody v tekutém stavu. Samozřejmě mohou být zjišťovány i vrstvy o jiných geologických vlastnostech. Další přístroj má zaznamenávat atmosférické procesy při střídání ročních dob a studovat odpařování vody, pohyb vody v atmosféře a registrovat vodní molekuly opouštějící atmosféru. KonstrukceSondu vyrábí firma Lockheed Martin Space Systems, Denver, Colorado (USA), na přístrojovém vybavení participují University of Arizona, Tucson, John Hopkins University Applied Physics Laboratory, Laurel, Italian Space Agency, Roma (Itálie) a Jet propulsion Laboratory, Pasadena. Koordinaci prací a provoz sondy zajišťuje Jet Propulsion Laboratory (JPL), Division of the California Institute of Technology, Pasadena. Základní těleso (bus) nepravidelného tvaru o výšce 6.5 m je vyrobeno z titanu, uhlíkových kompozitů a aluminiové voštiny. K tělesu jsou připojena dvě křídla solárních panelů 5.35 x 2.53 m o rozpětí 13.6 m a parabola vysokoziskové antény o průměru 3 m. V základním tělese jsou umístěny pohonný systém, telekomunikační zařízení, povelový a řídící systém a vědecké přístroje. Maximální hmotnost sondy na startu obnáší 2180 kg, přičemž 1149 kg tvoří pohonné látky a 139 kg vědecké přístroje. Sonda je vybavena celkem 20 raketovými motory. 6 hlavních motorů o tahu 170 N na jednosložkové KPL (hydrazin) se používá pro navedení na oběžnou dráhu kolem Marsu. Pro tento manévr je rezervováno 70% celkového množství paliva. Se stejnými motory se počítá i pro větší korekce na přeletové fázi. Dalších 6 motorů o tahu 22 N se používá pro běžné korekce dráhy a pro úpravy dráhy během aerobrakingu. Zbývajících 8 motorků o tahu 0.9 N slouží ke změnám orientace. Všechny motory jsou zásobovány ze společné nádrže, schopné pojmout 1220 kg paliva, instalované přibližně uprostřed základního tělesa sondy. Kromě toho je zde umístěna ještě jedna nádrž se stlačeným heliem, sloužícím k dopravě paliva do motoru. Kromě polohových motorků se používá k udržování orientace rovněž silových setrvačníků. Navigace a řízení orientace používá 16 čidel Slunce, dvě kamery sledovače hvězd a dvě inerciální jednotky, které jsou vybaveny akcelerometry a gyroskopy. Komunikační systém používá přednostně pásmo X (8 GHz) a směrovanou parabolickou anténu o průměru 3 m. Parabola je uložena pomocí kloubu, který umožňuje zaměření antény k Zemi, aniž by se musela měnit orientace celé sondy. Na parabole jsou instalovány dvě nízkoziskové antény pracující v pásmu Ka, které slouží jak pro vysílání, tak pro příjem signálů. Jedna anténa míří dopředu a druhá dozadu. Sonda je vybavena dvěma vysílači a třemi zesilovači. Dva zesilovače mají výkon 100 W, třetí je záložní s výkonem 35 W. Toto zařízení umožňuje maximální rychlost přenosu 6 Mb/s, prakticky se počítá s rychlostí 3.5 Mb/s. Elektrická energie se generuje ve dvou panelech solárních článků instalovaných na bocích základního tělesa. Panely jsou upevněny v otočném závěsu, který umožňuje natáčení křídel baterií do optimální polohy ke Slunci. Každý z panelů má plochu 9.5 m2 a je tvořen 3744 fotovoltaickými články, které jsou schopny konvertovat 26% dopadajícího slunečního záření na elektrickou energii. Sluneční baterie produkují 600 W u Země a 2000 W ve vzdálenosti Marsu od Slunce. Přístroje a systémy sondy jsou napájeny buď přímo nebo přes dvě NiMH akumulátorové baterie o kapacitě 50 Ah a napětí 32 V. Jádrem povelového systému a systému zpracování dat je palubní počítač a datový záznamník SSM [=Solid-state Memory]. Počítač je postaven na základě mikroprocesoru X2000 Rad 750, který vychází z běžného 133 MHz procesoru, ale má zvýšenou odolnost proti radiaci. Záznamník SSM má kapacitu 160 Gb uložených dat. Počítač dále obsahuje 160 MB vysokorychlostní paměti RAM.
Řídící a navigační systém využívá dvojice sledovačů hvězd (star trackers),
což jsou kamery snímající obraz hvězdné oblohy, která je pak srovnávána
se sadou obrazů uložených v palubní paměti. Touto metodou se určuje
směr, do kterého je čidlo zaměřeno a tím zároveň, jak je sonda orientována.
Údaje o aktuální orientaci mohou být aktualizovány několikrát za sekundu.
Sonda je vybavena 16 slunečními čidly (8 čidel je záložních), rozmístěných
na různých místech povrchu. Tato čidla podávají hrubou informaci o orientaci
tělesa sondy a v nouzovém případě dovolí zamířit solární baterie ke Slunci.
Zdvojená inerciální měřící jednotka obsahuje akcelerometry a laserové
gyroskopy. Tepelná regulace používá kombinace radiátorů, povrchového stínění, izolace a topných článků. Vědecké vybaveníNa palubě je umístěno 6 vědeckých experimentů:
Kromě těchto vědeckých přístrojů pro průzkum Marsu se na sondě ještě provádějí tři technologické zkoušky:
Celkové náklady na misi činí 720 mil. USD, přičemž přibližně 450 mil. USD tvoří cena sondy a vědeckého vybavení, 90 mil. USD stojí nosná raketa a start sondy a 180 mil. USD představují náklady na letové operace, zpracování výsledků a retranslační provoz sondy po dobu 5.5 roků. Přípravy ke startu a průběh letu2003-09-23 oznámil manažer projektu James Graf z JPL, že během měsíce má být dokončena základní konstrukce stanice. Má hmotnost 220 kg a je vysoká 3 m. Startovní hmotnost, ve které je zahrnuta i hmotnost pohonných látek a veškerého vybavení má dosáhnout 2 tun. V říjnu má být také sestavena zkušební aparatura a bude zahájeno testování letového softwaru.
Podle situační zprávy ze srpna 2004 vstoupila montáž do závěrečného stadia.
Letový software je hotov na 96%. Zároveň byla zahájena výroba nosné rakety
Atlas V. Pro nosič Atlas má být tento start první meziplanetární misí
od roku 1973. Na projektu MRO v současné době pracuje 175 zaměstnanců
Lockheedu a 110 odborníků v JPL [=Jet Propulsion Laboratory]. V lednu 2005 sonda MRO podstoupila testy odolnosti vůči kosmickému prostředí ve zkušebních střediscích firmy Lockheed Martin Space Systems v Denveru, Colorado. Na stejném místě rovněž pokračovaly zkoušky nosné raketa Atlas V s výrobním číslem AV-007. Po skončené montáži a zkouškách měla být raketa dopravena v březnu na kosmodrom. Nosná raketa Atlas V dorazila na Mysu Canaveral až 2005-03-31. Na místo ji dopravil obří letoun Antonov. V květnu byla umístěna do haly u startovního komplexu číslo SLC-41 a zde ji čekala montáž. Kosmický aparát MRO, vyrobený v závodech Lockheed Martin Space Systems v Denveru, Colorado, dorazil do Kennedyho kosmického střediska na Floridě teprve dne 2005-04-30 na palubě nákladního letounu C-17. Byl umístěn do dílen, které jsou vybaveny pro zacházení s nebezpečným zařízením (Payload Hazardous Servicing Facility), a byly připraveny úvodní testy. V květnu bylo na řadě ověření schopnosti komunikace přes stanice Deep Space Network. V červnu se plánovaly zkoušky rozkládání vysokoziskové antény a panelů solárních baterií. Dne 2005-06-06 byly instalovány a aktivovány letové baterie. Autonomní zkoušky byly dokončeny 2005-06-14. Pokračovala instalace tepelně izolačních fólií. Urychlovací stupeň Centaur, který doplní sestavu nosné rakety Atlas V dorazil na kosmodrom rovněž 2005-06-06. Dne 2005-06-17 byl přemístěn do montážní haly VIF [=Vertical Integration Facility] u rampy SLC-41 a upevněn na vrcholek Atlasu. Okamžitě se začalo se zkouškami. 2005-07-21 proběhla poslední inspekce systémů. Ještě před tím byly nádrže sondy naplněny 1196 kg vysoce čistého hydrazinu, který je určen pro raketový motor. Hmotnost sondy se tím zvýšila na letovou úroveň 2180 kg. 2005-07-28 v časných ranních hodinách byla sonda uložená pod aerodynamickým krytem převezena na startovní rampu číslo 41 na Mysu Canaveral. Zde byla vyzvednuta a upevněna na spojovací adaptér na vrcholku nosné rakety Atlas V. Po mechanickém připojení následovalo propojení elektrických kabelů a nezbytné zkoušky. 2005-08-01 se uskutečnila zkouška integrace systémů MRO a rakety Atlas V. Test potvrdil možnost komunikace se sondou upevněnou na vrcholku rakety. 2005-08-04 proběhl simulovaný countdown. Startovní okno pro vypuštění k Marsu se otevíralo 2005-08-10 a trvalo do 2005-08-30. Každého dne byla příležitost ke startu v intervalu nejméně půl hodiny. Odpočítávání bylo směřováno pochopitelně k první příležitosti, další dny byly v záloze pro případ nečekaných těžkostí s technikou, počasím atp. Start prvního dne startovního okna (2005-08-10) musel být zrušen. Příčinou byla porucha řídícího gyroskopu RRGU [=Redundant Rate Gyro Unit] u výrobce nosné rakety. Protože Atlas V přichystaný pro vynesení MRO byl vybaven dvěma identickými jednotkami, bylo rozhodnuto vzlet odložit minimálně o jeden den, během něhož měla být identifikována příčina závady a posouzeno, zda gyroskopy instalované na nosné raketě nejsou rovněž ohroženy.
2005-08-11 vypadala situace po technické
stránce zpočátku velmi dobře. Problémy mohlo přinést jen počasí, protože
v okolí startovního komplexu hrozily bouřky.
Po vyřešení záhadného chování senzorů z minulého dne byl
2005-08-12 podniknut třetí pokus o start
k Marsu. Krátce po půlnoci místního času (06:23 UT) byla dokončena
prověrka systému dopravy kapalného kyslíku na stupni Centaur a asi
20 min poté i podobného systému na prvním stupni Atlas. Okamžitě bylo
zahájeno podchlazování skladovacího zařízení LOx. V 09:00 UT
oznámila siréna, že startovní stanoviště musí opustit veškerý personál.
V čase T-20 s padlo konečné "Go"
a v 11:43 UT (07:43 EDT) se zažehl motor
RD-180 prvního stupně rakety
Atlas V-401 (výrobní číslo
AV-007). Nosič se sondou Mars Reconnaissance
Orbiter vyrazil na cestu vedoucí k rudé planetě. Odlétající sondu se zcela náhodně podařilo vyfotografovat ještě 2005-08-12 na japonské observatoři Kumamoto. Na snímcích z 41cm teleskopu byla objevena na hvězdném poli stopa pohybujícího se tělesa. V první chvíli se astronomové domnívali, že se jedná o kometu či jiný podobný objekt. Teprve později bylo prokázáno, že byla vyfotografována sonda MRO, která se v tuto chvíli nacházela v souhvězdí Pegasus. Podrobnější analýza dále řekla, že sonda MRO byla stále ještě připojena k poslednímu raketovému stupni. Jedním z prvních úkolů po přechodu ze startovního na přeletový mód bylo provést oživení a vyzkoušení přístrojů. Nejdříve přišla na řadu kamera MARCI [=Mars Color Imager], u které byla 2005-08-15 provedena kalibrace. Kvůli kalibraci byla sonda natočena asi o 15° a kamera MARCI provedla skanování pozice Země a Měsíce. Pak se MRO znovu vrátila k orientaci, kterou měla udržovat po většinu cesty k Marsu. Data se správně zaznamenala na palubě, byla odvysílána k Zemi a dorazila k týmu MARCI společnosti Malin Space Science Systems v San Diegu. V době snímkování se nacházela sonda přibližně 1 mil. km od Země. Obraz Země a Měsíce zabíraly na snímku jen několik bodů a nebylo možné rozlišit žádné podrobnosti. Nicméně i takový výsledek poskytuje dostatek informací o tom, jak zařízení pracuje ve všech sedmi barevných pásmech, včetně dvou ultrafialových.
Dne 2005-08-27 byly úspěšně vyzkoušeny hlavní
raketové motory při příležitosti úpravy dráhy. Sonda nastartovala šest
hlavních motorů na dobu 15 s. Před tím se uskutečnil 30sekundový zážeh
šestice menších motorků. Vyvozené zrychlení přemístilo palivo ke dnu nádrže
kapalných pohonných látek a doprava k motorům proběhla potom bez problémů.
Sonda byla během manévru orientována do vypočítaného směru a po skončení
práce motorů se opět reorientovala po přeletové polohy.
Ve dnech 2005-08-30 a
2005-08-31 se rozběhly naplno úvodní prověrky
přístrojů. Zařízení byla postupně zapnuta a byly sejmuty údaje o interním
stavu. Většina zkoušek dopadla úspěšně, nicméně hlavní kamera HiRISE a
spektrometr CRISM ukončily práci předčasně kvůli tomu, že prověrka vnitřní
teploty vykázala neregulérní stav. V případě HiRISE se řídící tým
rozhodl přestavit teplotní podmínky (analogie snížení teploty jiným
nastavením termostatu u klimatizačního zařízení). Poté už zkouška kamery
proběhla bez problémů.
Tři kamery pořídily zkušební snímky 2005-09-08.
Testovány byly kontextová kamera a optická navigační kamera a především
hlavní kamera HiRISE. Současně byla ověřena vysokozisková anténa a systémy
zpracování a distribuce dat těchto přístrojů. Všechny zkoušky dopadly
úspěšně. Za necelých 24 hodin bylo na Zemi přijato 75 Gb dat,
což je nový denní rekord v případě meziplanetárních misí. Začátkem září přichystalo Slunce řídícímu týmu trochu vzrušení. Dne 2005-09-07 byla na Slunci pozorována obrovská erupce, jedna z největší za posledních 15 let. Sonda se pohybovala ve vzdálenosti přibližně 160 mil. km od Slunce a stále se od něho vzdalovala. Hlavní výron hmoty nastal naštěstí nad odvrácenou sluneční stranou. Když se centrum sluneční aktivity přesunulo do přímé viditelnosti, zbylé částice již neměly takovou sílu, aby poškodily elektronické okruhy sondy, které byly ostatně na výskyt takovýchto událostí dimenzovány. Dne 2005-11-18 se uskutečnila druhá korekce dráhy. Na přeletovou fázi jsou přitom rezervovány čtyři termíny možné úpravy trajektorie. Šest malých raketových motorků o tahu 18 N pracovalo po dobu t=20 s. Požadovaná změna rychlosti činila Δv=0.75 m/s. Sonda měla v tu chvíli už za sebou přibližně 60% cesty k Marsu a do cíle, kam by měla dorazit 2006-03-10, jí zbývalo zdolat přibližně 40 mil. km. Stanice mezitím vytvořila nový rekord v rychlosti přenosu dat na meziplanetární trase. Během vysílání snímků Měsíce, které pořídila v září, se zdařilo uskutečnit spojení rychlostí 6 Mb/s - pro ilustraci, za takovýchto podmínek by se dokázal naplnit běžný CD za 16 min. Po sedmi měsících cesty vesmírem, 2006-03-10 se sonda MRO konečně přiblížila k cíli své cesty - planetě Mars. V průběhu několika vzrušujících hodin se mělo rozhodnout, zda veškeré úsilí pracovníků a dodavatelů NASA a přibližně 600 mil. dosud vynaložených amerických dolarů (celkové náklady by měly dosáhnout 720 mil. USD) nepřijde vniveč. Vše záviselo na tom, jestli se podaří kritický manévr MOI [=Mars Orbit Insertion], čili navedení na oběžnou dráhu kolem planety. Časy uvedené v následujícím textu znamenají okamžik, kdy měla být nebo kdy by mohla být (v případě, že není signál ze sondy k dispozici) událost zaznamenána na Zemi - jedná se o tzv. čas ERT [=Earth Receiving Time]. Ve skutečnosti byl každý úkon proveden o něco dříve, což odpovídá době letu rádiového signálu k Zemi. Na 15:24:31 UT dne 2006-03-10 byla naplánována poslední korekce dráhy TCM-5B [=Trajectory Correction Meneuvre] před příletem. Motory měly být zapnuty jen v tom případě, pokud by trajektorie neodpovídala plánované geometrii. MRO se pohyboval naštěstí po velmi přesné dráze a proto nebylo nutno korekci TCM-5B ani TCM-5A, která se měla uskutečnit o den dříve, provádět. Jednu hodinu před zážehem v 20:24 UT bylo zahájeno nahřívání motorů z aktuální teploty kolem 2°C na požadovaných 60°C. Ve 20:50:19 UT se rozeběhla příprava k hlavnímu motorickému manévru. V první řadě musel být zvýšen tlak v palivového sytému raketových brzdících motorů. Elektrickým impulsem byly zažehnuty dvě malé pyrotechnické nálože, jenž otevřely ventily v potrubí spojujícím zásobník s tlakovým héliem a palivovou nádrž obsahující hydrazin. Tlak, který od startu poklesl na hodnotu asi 1.3 MPa, se ustálil na konečných 1.6 MPa. Jelikož k tlakování pohonného systému se provádělo poprvé, panovala během operace, trvající dvě minuty, v řídícím sále značná nervozita. Obavy ale nebyly na místě, vše proběhlo bez problémů. Podle informace JPL bylo během přeletu spotřebováno na opravy dráhy pouze 10 kg pohonných látek a precizní prací navigátorů a spolehlivou funkcí systémů sondy se podařilo ušetřit 60 kg plánovaných pro tuto etapu cesty. Uspořený hydrazin představuje teoreticky dalších sedm měsíců vědecké činnosti na oběžné dráze kolem Marsu. V další etapě, která se rozeběhla od 21:03 UT byla přepojena komunikace z vysokoziskové na nízkoziskovou anténu. Nízkozisková anténa má mnohem nižší výkon ale nevyžaduje přesné zamíření k Zemi. Je schopna vysílat telemetrická data rychlostí 160 bit/s. V těchto chvílích došlo k předání služby v řídícím středisku a před monitory počítačů zasedly čerstvé síly. O několik minut později - v 21:10 UT - se sonda začala v prostoru otáčet, aby tah motorů směřoval proti směru letu. Dokončení změny orientace bylo potvrzeno ve 21:20 UT. Aby nic nebylo ponecháno náhodě, několik minut před zahájením MOI obešla jednotlivá pracoviště tradiční nádobka s buráky. Jak je vidět i vysoce vzdělaní lidé ovládající techniku milióny kilometrů od Země, v kritickém okamžiku nepohrdnou vzít si na pomoc jistý druh talismanu, či iracionálního rituálu. To ostatně neplatí jen pro Američany v JPL. Ve 21:24:31 UT se podle plánu rozběhl vlastní brzdící manévr. Elektricky ovládaný ventil uvolnil cestu v potrubí, aby mohlo palivo proudit do šestice raketových motorků o tahu 170 N. Jednosložkové palivo vstoupilo do katalyzátoru, v němž za vysoké teploty "explodovalo" a okamžitě expandovalo tryskami do prostoru. Sonda se nacházela ve vzdálenosti asi 2100 km od Marsu. Zahájení práce motorů a změnu rychlosti tělesa bylo možno zřetelně pozorovat na základě dopplerovských měření rádiového signálu. Tah motorů vyvodil zrychlení (přesněji "zpoždění") o velikosti přibližně 1/12 G (pozemského gravitačního zrychlení). Motory měly za úkol pracovat skoro 27 min a snížit rychlost sondy o téměř 1 km/s. Na sondě se nachází řada pružných závěsů, např. úchyty solárních panelů, které se dynamickým účinkem startu motorů lehce rozkmitaly. Jelikož není možné na 100% zajistit, aby tah motorů ležel po celou dobu činnosti přesně v těžišti tělesa, bylo nutno udržovat správnou orientaci sondy občasnými zážehy malých korekčních motorků, rozmístěných na obvodu tělesa. Ve 21:45 UT vstoupil MRO do slunečního stínu za planetou. Sluneční články byly rázem mimo provoz a elektrická energie musela být odebírána z akumulátorových baterií NiMH. Ve 21:46:09 UT se stále pracujícími motory zmizel MRO pro pozemského pozorovatele za diskem Marsu a ve stejném okamžiku bylo na půl hodiny přerušeno rádiové spojení se Zemí. V této chvíli měly motory za sebou již 60% plánované změny rychlosti a zatím vypadalo vše skvěle. Pokud by let probíhal podle plánu, což se samozřejmě nedalo prozatím ověřit, vystoupil by MRO ve 21:49 UT opět ze stínu. Brzdící motory měly být vypnuty v 21:51 UT. V tomto okamžiku se sonda stále ještě pohybovala schovaná za planetou. Pokud nic neselhalo, nacházel se od této chvíle MRO na protáhlé eliptické dráze kolem Marsu s periodou oběhu 35 h. Technici prozatím vyhodnotili dosud známý úsek práce motorů. Jejich tah měl být údajně o 1% nižší. Příčina patrně byla v mírném podchlazení vnitřku sondy, odchylka nicméně stále zdaleka nedosahovala přípustné tolerance. Po skončení motorických manévrů se opět začala sonda automaticky natáčet za pomocí silových gyroskopů tak, aby hlavní parabolická anténa v okamžiku výstupu ze zákrytu za planetou mířila k Zemi. Ve 22:16 UT, přesně ve vypočteném okamžiku, se MRO opět objevil za diskem Marsu a antény sítě DSN [=Deep Space network] zachytily rádiový signál. Sonda nadále pokračovala ve vysílání rychlostí 160 bit/s, dokud stanice DSN v Madridu a Goldstone nenavázaly spolehlivé spojení. První minuty po obnovení rádiového kontaktu byly věnovány kontrole stavu všech systémů. Ve 22:25 UT bylo konečně oficiálně potvrzeno, že operace MOI proběhla úspěšně a Mars Reconnaissance Orbiter krouží po počáteční dráze kolem rudé planety. Podle telemetrických dat pracovaly motory 1641 s (plán 1608 s). V palivovém systému byl udržován konstantní tlak a nebyla indikována žádná netěsnost. I další subsystémy hlásily nominální funkci. Po tomto zjištění bylo možno přepojit komunikaci opět na směrovou parabolickou anténu s vyšší přenosovou rychlostí. Po několika dnech prověrek systémů sondy přišla na řadu zkouška hlavních vědeckých přístrojů. Obzvlášť první snímky z hlavní kamery HiRISE se očekávaly s největším napětím. O tom, zda nejdůležitější přístroj mise pracuje podle předpokladů, se měli vědci přesvědčit dne 2006-03-24. V 04:36 UT 2006-03-24 se na Mars zaměřily tři kamery a začalo vůbec první snímkování rudé planety sondou MRO. Zmíněnými třemi kamerami byly: kamera s vysokým rozlišením HiRISE [=High Resolution Imaging Science Experiment], kontextová kamera CTX [=Context Imager] a barevná přehledová kamera MARCI [=Mars Color Imager]. Na Zemi nedlouho poté dorazilo více než 25 Gb dat. Hlavním účelem zkušebních snímků bylo poskytnout dodatečné údaje, podle kterých by vědecký tým doladil procedury kalibrace a zpracování obrázků. Sonda se pochopitelně ještě nacházela na úvodní oběžné dráze, zcela odlišné od plánované definitivní orbity, ze které se dá očekávat maximum výsledků. Výška nad terénem 2489 km byla např. devětkrát větší než optimální. Přesto se podařilo získat záběry, které se v podrobnostech vyrovnají prozatím nejlepším obrázkům z družic Marsu. Rozlišení dosáhlo prvního snímku hodnoty 2.49 m/pixel. Kvalita byla vynikající, bez náznaků neostrostí. Vysoký odstup úrovně signálu od šumu dovolil dokonce zachytit jemné detaily v zastíněných místech. Tohoto dne byly kamerou HiRISE dodány celkem čtyři snímky. Druhá série čtyř snímků byla zhotovena o den později. Tentokrát se zkoušelo fotografování souběžně s prací jiných palubních přístrojů. Jelikož některá další zařízení mají pohyblivé části, panovala jisté riziko, že by při jejich činnosti mohlo dojít k přenosu vibrací ke kamerám a k rozmazání snímků. Úkolem nové zkoušky bylo tyto obavy vyvrátit. Po provedených prověrkách přístrojů přistoupilo řídící středisko k postupnému snižování oběžné dráhy metodou opatrného a řízeného brždění o atmosféru planety. Na dráze, na které se sonda ocitla po motorickém snížení přeletové rychlosti, ležící ve výšce 426 až 43000 km, trval jeden oběh 35 h. Po půlročním pravidelném škrtání o horní vrstvu atmosféry se měla oběžná perioda snížit na dvě hodiny, a tvar dráhy se měl více přiblížit kružnici. Bylo vypočítáno, že na úpravu dráhy bude potřeba asi 550 dotyků s plynným obalem Marsu. Na brždění se nejvíce podílejí nejrozměrnější komponenty konstrukce - panely solárních baterií a parabola vysokoziskové antény. 2006-03-30 byly v nejvzdálenějším bodě oběžné dráhy spuštěny na dobu 58 s motorky o středním tahu. Změna rychlosti nepatrně snížila výšku dráhy. Další průlet pericentrem nastal 2006-03-31 ve 14:46 UT, tentokrát už ve výšce jen 333 km. Ani v této výšce ještě nedošlo k dotyku s atmosférou, ale byl to první nesmělý krok k riskantní operaci. Nebezpečí spočívá především v nedokonalé znalosti stavu atmosféry, která, jak je tomu běžné i u ostatních planet, vlivem "počasí v kosmickém prostoru" dýchá, jednou je hustší, podruhé se rozpíná do větší vzdálenosti od povrchu. Na palubě se rovněž pro tento účel nachází přístroj Mars Climate Sounder, který je schopen registrovat teplotu atmosféry. Teplota má rozhodující vliv na rozpínání vzdušného obalu. Pro vědce má metoda aerobrakingu zřejmou nevýhodu. Dlouhá doba, která je k ní potřeba se nedá využít k smysluplné vědecké činnosti. Vědci a s nimi i veřejnost byla namlsaná prvními úchvatnými zkušebními snímky, na další dávku si však musela počkat zmíněných šest měsíců. Tým HiRISE měl na druhou stranu dostatek času, aby si s prvními obrázky důkladně pohrál. Kromě toho, že byly postupně publikovány i další snímky, došlo i na poskládání obrázků pořízených v různých vlnových pásmech a výsledkem byl barevný portrét zveřejněný začátkem dubna 2006. Se začátkem úpravy oběžné dráhy metodou aerobrakingu mohl být řídící tým navýsost spokojen. Už 2006-05-10 bylo oznámeno, že se podařilo zkrátit oběžnou dobu o 10 hodin oproti orbitě, na kterou přešla sonda prvního dne u Marsu. Perioda oběhu nyní činila přibližně 25 h, což znamenalo, že MRO obkrouží planetu za jeden marsovský den (sol), trvající 24 h 39 min. Periapsida - bod dráhy ležící nejblíže k povrchu - se nacházela ve výšce 106 km a ležela nad 75° j.š. "Dnes v noci (2006-05-10) provede sonda malý manévr, kterým se sníží periapsida na 104 km," řekl manažer mise Dan Johnston. "To nám dovolí udržovat rychlost snižování oběžné doby podle plánu. Kosmické plavidlo po dobu letmých dotyků s atmosférou pokračuje ve velmi dobré funkci."
V polovině června 2006 už dokázala MRO redukovat původní oběžnou dobu
o více než polovinu. Stalo se tak po 11 týdnech opatrného brždění o
řídkou atmosféru planety. Ke dni 2006-08-25 měla sonda MRO za sebou již více než 400 sestupů do atmosféry a výška apocentra (nejvzdálenějšího bod dráhy od planety) se snížila na 1100 km. Jeden oběh se zkrátil na 2 h 7 min. Původní dráha, na kterou uvedl sondu brzdící motor 2006-03-10, se přitom vzdalovala od Marsu až na 43000 km a jeden oběh trval přibližně 35 h. Použití aerobrakingu představuje úsporu 600 kg pohonných látek, které by musely být na palubě a sérií manévrů spotřebovány, aby bylo možno dosáhnout požadovaných parametrů dráhy.
Sonda sestupovala na každém oběhu až do výšky kolem 100 km. Tato výška
nebyla vždy stejná a mírně kolísala v důsledku nepravidelností
v gravitačním poli a především kvůli variacím v hustotě atmosféry.
Sonda musela reagovat na měnící se podmínky, aby ohřev konstrukce a dynamické
účinky, způsobené aerodynamickým odporem, zůstaly v přiměřených mezích. 2006-08-30, během 445. oběhu, došlo k zážehu korekčních motorků o středním tahu a sonda se vzdálila do bezpečné výšky nad atmosférou. V této chvíli se už MRO prakticky nacházela na dráze blízké k požadované. Projektová dráha měla ležet ve výškách mezi 320 a 255 km s oběžnou dobou 1 h 53 min. Dráha by měla procházet nad póly planety, aby bylo možno spolehlivě pokrýt fotografickými snímky celý povrch. Dne 2006-09-05 zážehem šesti manévrovacích motorků o středním tahu na dobu 210 s byla opět upravena oběžná dráha. Především se změnila výška pericentra z 216 km na 320 km a sklon se zredukoval asi o 1° na přibližně 92.5°. Oběžná doba byla nyní necelé 2 h. 2006-09-11 opět zažehl Mars Reconnaissance Orbiter na 12.5 min svých šest motorků o středním tahu, čímž se dráha dále cirkularizovala a pericentrum se přesunulo nad jižní pól Marsu. Sonda se pohybovala nad povrchem planety ve výšce 250 až 316 km. Manévr představoval největší motorickou operaci od brždění, které 2006-03-10 navedlo MRO na úvodní dráhu kolem Marsu. Tehdy pracovaly motory dokonce 27 min. Přesto se očekával ještě jeden malý zážeh sloužící k definitivnímu doladění trajektorie.
2006-09-16 rozložila sonda antény přístroje,
který by měl být schopen zaregistrovat tekutou či zmrzlou vodu pod povrchem
Marsu. Anténa (výrobce Northrop Grumman) přístroje SHARAD [=Shallow Radar]
má hmotnost necelé tři kilogramy, ale dokázala se roztáhnout na délku 10 m.
Tím bylo dosaženo konfigurace potřebné k zahájení vědecké činnosti. 2006-09-27 byl odklopen kryt objektivu přístroje CRISM [=Compact Reconnaissance Imaging Spectrometer for Mars], který je určen k mineralogickému mapování povrchu Marsu. Krytka chránila choulostivou součást přístroje po celou dobu letu i při brždění o atmosféru planety. Nyní se tedy mohla zahájit série provozních zkoušek a pak bylo možno počítat s prvními vědeckými výsledky. Nejočekávanější vědecké výsledky ale měly přijít teprve z hlavního přístroje na palubě a tím byla vysokorozlišující kamera HiRISE. O jejích schopnostech se bylo možno přesvědčit už krátce po navedení na oběžnou dráhu, tenkrát ovšem byly získány snímky z velké výšky. Nyní tedy nastal okamžik vyzkoušet kameru z operační dráhy. První takovýto obrázek pořídila kamera HiRISE 2006-09-29. Objektem kosmického fotografa se stala jedna z nejatraktivnějších oblastí na rudé planetě - obří kaňon Valles Marineris. Kamera se v tuto chvíli nacházela 297 km nad povrchem. Sonda uložila obrázek do paměti v 15:16 UT a první části se dostaly do rukou řídícího týmu kolem 20:00 UT. Před nadšenými zraky se objevil obraz bočního údolí Ius Chasma s nevídaným rozlišením 0.297 m/pixel. Plánovaný průběh letu
Úvodní polární dráha měla ležet ve výšce 300x45000 km s oběžnou
dobou 35 h. Tato dráha bude postupně během dalších šesti měsíců
snížena bržděním o atmosféru (aerobraking) až na hodnotu 255x320 km.
Periapsis (nejnižší bod dráhy) bude ležet nad jižním pólem a apoapsis
(nejvyšší bod dráhy) nad severním pólem. Orbita je zvolena tak, že oběžná
doba odpovídá jedné dvanáctině denní rotace planety. Tím se dosáhne toho,
že sonda bude přelétat nad stejným místem ve stejnou dobu, vždy v 15:00
místního času na rovníku. Experimenty a výsledky Vysokorozlišující kamerový systém HiRISE
|
||||||||||
|