Novinky - září 2005
2005-09-29 - Měsíc
Kosmická loď pro cesty na Měsíc
Administrátor NASA Michael Griffin uvolnil 2005-09-20
pro veřejnost výsledky studie nové generace pilotovaných kosmických lodí,
která by lidstvu umožnila znovu zamířit k Měsíci a později snad
k Marsu a k kosmickým jiným cílům.
Ve studii jsou uvedena specifická doporučení pro plavidlo určené k dopravě
posádky do vesmíru, k rodině potřebných nosných prostředků a k architektuře
lunárních misí sledujících přistání na Měsíci. Studie je reakcí na "Vizi
kosmického výzkumu", jak ji prezentoval prezident Bush.
Nová generace amerických kosmických lodí bude používat kónickou kabinu
posádky, schopnou pojmout až šest pasažérů. Loď a její systémy vycházejí
z vyzkoušených technologií a konstrukcí programů Apollo a Space
Shuttle. Bude schopna dopravit do kosmu těžší náklad a umožní, aby více
lidí pobylo na lunárním povrchu delší dobu.
Nová loď se může používat jako prostředek pilotovaných letů nebo může
sloužit jako bezpilotní nákladní plavidlo. Její návrh umožňuje flexibilní
nasazení jako přepravní modul tří členů posádky a dalšího nákladu na
Mezinárodní kosmickou stanici ISS, jako expediční loď se čtyřmi astronauty
na oběžnou lunární dráhu, popřípadě může být použita k výpravě
k Marsu se šesti členy posádky.
Astronauti a náklad budou na oběžnou dráhu dopraveni systémem odvozeným
z kosmického raketoplánu a skládajícího se ze startovacích motorů
na tuhé palivo SRB [=Solid Rocket Booster] a dalšího stupně poháněného
raketovými motory, které jsou nyní nasazeny jako hlavní motory raketoplánu
SSME [=Space Shuttle Main Engine]. Tato sestava by měla být schopna dopravit
na nízkou oběžnou dráhu LEO [=Low Earth Orbit] asi 25 t nákladu.
Kosmická loď vynášená tímto prostředkem by měla být nejméně desetkrát
bezpečnější než současný raketoplán, protože uspořádání konstrukčních
prvků bude za sebou a bude vybavena záchranným systémem, aktivovaným
v případě havárie při startu. NASA zvolila toto řešení kvůli vysoké
bezpečnosti, ceně a dostupnosti. Obzvláště motory SSME a SRB je možno po
dlouhých létech používání označit za spolehlivé a vhodné pro lety
s lidskou posádkou. Většina průmyslového zázemí a výrobních zařízení
již existuje, což bezpochyby sníží náklady na vývoj.
Budoucí lunární mise budou dále vyžadovat těžký nákladní nosič, který
bude vytvořen stupněm s pěti motory SSME a dvěma pětisegmentovými
stupni SRB. Tato kombinace by měla být schopna dopravit 106 t na LEO,
pokud by se použil ještě další přídavný stupeň mohl by náklad činit až
125 t. I když je tato sestava primárně určena pro dopravu nákladu,
mohla by se použít i pro vynesení pilotovaného plavidla.
Studie je úvodním krůčkem na dlouhé cestě vedoucí k Měsíci. Člověk se
tentokrát vrací na Lunu, aby prokázal, že je schopen přežít na cizím světě
a že může pomýšlet i na ambicióznější mise. Návrat na Měsíc umožní provádět
fundamentální vědecký výzkum v oblasti astrobiologie, lunární geologie,
exobiologie, astronomie, fyziky atp.
Znovudobývání Měsíce bude podle studie zahájeno robotickými prostředky
mezi roky 2008 až 2011. Automaty budou zkoumat, mapovat a poznávat měsíční
povrch. Na základě jejich činnosti budou vybrána vhodná přistávací místa
a stanoveny lokality s důležitými místními přírodními zdroji. Možnost
získávat na místě kyslík, vodík a kovy se jeví jako nezbytný předpoklad
pro další dlouhodobější cíle planetárních expedic.
2005-09-29 - Hayabusa
Sonda se přiblížila k planetce
Sonda Hayabusa pravděpodobně již opustila
výchozí bod, nacházející se ve vzdálenosti 20 km od asteroidu Itokawa,
kde prožila asi dva týdny. I když se mi zatím nepodařilo objevit oficiální
informaci, ze stránek japonské organizace JAXA je zřejmé, že vzdálenost
se během několika posledních dní snížila až k dnešní hodnotě 10 km.
I když japonské řízení letu často improvizuje, není vyloučeno, že byla
zahájena další fáze letu, v níž se má uskutečnit odhození přistávacího
aparátu Minerva na povrch planetky a nezávisle na tom odběr malého množství
materiálu mateřskou částí sondy. Bezpečné přiblížení k rotujícímu
tělesu s velmi nepravidelným tvarem bude bezpochyby značným technickým
oříškem.
2005-09-28 - New Horizons
Sonda k Plutu zahájila předstartovní přípravy
Sonda New Horizons {=Nové obzory} dorazila v sobotu
2005-09-24 do Kennedyho vesmírného střediska
KSC na Floridě. Zde podstoupí závěrečnou přípravu a zkoušky před startem
na desetiletou cestu, na jejímž konci má navštívit planetu Pluto a její
měsíc Charon.
Na kosmodrom přivezl stanici nákladní letoun C-17
patřící vojenskému letectvu. Po příletu byla umístěna do "čisté" haly,
v níž se budou odehrávat finální prověrky. Pokud se nestane nic
neočekávaného bude vynesena v lednu 2006 raketou Atlas V (výrobce
Lockheed Martin) do kosmu.
New Horizons má právě za sebou čtyřměsíční pobyt v simulátoru kosmického
prostředí ve středisku NASA Goddard Space Flight Center v Greenbeltu.
Sondu postavila Laboratoř aplikované fyziky (Applied Physics Laboratoty)
při univerzitě Johna Hopkinse v Laurelu
(JHU-APL).
Na palubě sondy bude umístěno sedm vědeckých přístrojů. Stanice proletí
kolem dvojplanety Pluto-Charon v létě 2015.
Úkolem mise je prozkoumat globální geologii a geomorfologii těles, povrchové
teploty a atmosféru Pluta. Během prodloužené expedice by se mohla sonda
přiblížit k dalším objektům za drahou Pluta v tzv. Kuiperově
pásu.
V říjnu podstoupí New Horizons sérii funkčních testů, zkoušky připravenosti
a prověrku spojení se sledovacími stanicemi sítě DSN [=Deep Space Network].
V listopadu budou nádrže sondy naplněny palivem (hydrazin) pro motory
udržující orientaci a pro dráhové korekce. Bude ověřeno konečné vyvážení
kosmického aparátu.
Na Mysu Canaveral ve středisku pro přípravu raket Atlas (Atlas Space
Operations Center) se mezitím chystá nosná raketa Atlas V. Sestavování
nosiče na rampě číslo 41 započne začátkem října a dokončeno má být
ještě téhož měsíce, nejpozději začátkem listopadu. Na listopad je v plánu
zkušební odpočítávání před startem. V prosinci bude již kompletně
připravená sonda převezena na startovací rampu a upevněna na vrcholek
rakety.
Pokud bude po všech zkouškách povolen start, odlepí se kosmický cestovatel
od Země 2005-01-11 během dvouhodinového
startovního okna, otevírajícího se
v 19:07 UT. Každodenní možnost startu trvá nicméně až do
2006-02-14.
New Horizons je první misí programu NASA New Frontiers {=Nové hranice},
což je nová třída středních planetárních sond. Řízení letu obstarává
JHU-APL pro NASA Science Mission Directorate.
Hlavním vědeckým pracovníkem je Alan Stern ze Southwest Research Institute,
San Antonio. Southwest Research Institute řídil vývoj všech sedmi vědeckých
experimentů.
Národní výbor pro výzkum (National Research Council) zařadil průzkum Pluta
a Kuiperova pásu na přední místo v seznamu priorit planetárních misí
tohoto desetiletí. Blízká návštěva těchto záhadných těles nám poskytne nové
informace o vzniku a vývoji naší Sluneční soustavy.
2005-09-28 - SMART-1
Sonda může zkoumat Měsíc delší dobu
Sonda SMART-1,
kterou vyslala organizace ESA na oběžnou dráhu kolem Měsíce, získala zásluhou
promyšleného využití vlastního elektrického (iontového) pohonu delší dobu
na vědecký výzkum naší přirozené družice. V únoru tohoto roku obdržela
mise SMART-1 další finance na prodloužení letu
o jeden rok, počínaje koncem července 2005. Jestli ale sonda skutečně přežije
do léta příštího roku, záviselo na schopnostech iontového motoru a na zásobě
pracovní látky (xenonu) na palubě.
Pokud by nebylo možné využít zbytky xenonu, který se ještě nacházel v nádrži,
oběžná dráha by se postupně přirozeným způsobem přibližovala k Měsíčnímu
povrchu a let sondy by skončil do května 2006. Technici byli přesvědčeni,
že nebude možné použít veškerý zbytkový xenon. Přibližně 2 kg mělo být
ponecháno jako rezerva, kterou by se udržoval přijatelný tlak v zásobníku,
aby bylo vůbec možné řídit tah motoru.
Nicméně ESA a výrobce vyvinuli společně postup, kterým by bylo možno z nádrží
vyždímat takřka poslední kapku paliva. Pak by se dalo uvažovat o tom, že
se podaří udržet sondu na bezpečné dráze až do plánovaného konce mise.
Počínaje srpnem byla zahájena série motorových impulsů, která nakonec vedla
ke kýženému výsledku. Iontový motor byl definitivně odstaven
2005-09-17 po provedení posledního impulsu.
SMART-1 nyní
krouží kolem Měsíce a je připraven k obnovení vědeckých pozorování
od 2005-10-01. Práce motoru přivedla sondu na
dráhu, ze které bude možno provádět optimální vědecká pozorování. Dráha
má nejbližší bod blíže k rovníku než v předchozím období a po
celý rok bude mít sonda příznivé světelné podmínky.
Nyní je let sondy řízen jen lunárním gravitačním polem s přispěním
účinků přitažlivostí Slunce a Země. Analýza ukazuje, že po přirozené degradaci
oběžné dráhy dopadne sonda přibližně v polovině srpna 2006 na povrch
Měsíce.
2005-09-26 - Mars Express
Mise prodloužena
Mise evropské sondy Mars Express byla,
počínaje začátkem letošního prosince, o celý jeden marsovský rok, což
odpovídá asi 23 měsícům pozemským, prodloužena . Toto rozhodnutí učinil
Výbor pro vědecké programy ESA (Science Programme Committee) dne
2005-09-19.
Mars Express přispěl za dosavadní dobu
činnosti k nepřehlédnutelnému prohloubení našich znalostí o rudé
planetě. Od zahájení vědeckého programu na oběžné dráze kolem Marsu začátkem
roku 2004 jsme získali řadu zcela nových údajů o vzdálené planetě. Cenné
poznatky byly zaznamenány v topografii planety, současném klimatu,
geologické aktivitě a v detekci vody.
Rozrůstá se soubor dat o globálním složení a charakteristice povrchu a
atmosféry. Mars Express objevil vulkanické
a glaciální procesy probíhající dokonce ještě v současné době. Glaciální
(spojené s činností ledu) procesy byly prokázány v rovníkovém
pásu. Sonda zmapovala výskyt vodního ledu a ledu tvořeného zmrzlým oxidem
uhličitým v polárních oblastech.
Mars Express detekoval metan v atmosféře
planety. Tento objev a možná i přítomnost formaldehydu se vysvětlují buď
probíhající vulkanickou činností nebo současnou "biologickou aktivitou".
Tutu hypotézu by mohl podpořit fakt, že vodní páry a metan, významné
ingredience života, se vyskytují současně nad jistými oblastmi.
Během mise byly poprvé u Marsu detekovány polární záře. Sonda dále provedla
globální zmapování hustoty a tlaku atmosféry ve výškách od 10 do 100 km.
Studovala procesy, při nichž část vrchní atmosféry uniká do kosmického
prostoru. Je to významná práce, která by nám mohla pomoci pochopit vývoj
planetárního klimatu.
Přes rozsáhlá vědecká data předaná do této chvíle na Zemi, zbývá spousta
věcí, které by nám mohla sada vědeckých přístrojů na palubě sondy přiblížit.
V první řadě se čekají data z experimentu MARSIS, který se
podařilo uvést do provoyu po problémech s rozložením antén až letos
v červnu. V prosinci (již v etapě prodloužené mise) bude možno
obnovit měření nad neosvícenou polokoulí planety. Radar MARSIS bude pokračovat
v podpovrchové sondáži zaměřené především na detekci hlubinných
rezervoárů vody nebo ledu.
Perfektní práci odvádí vysokorozlišující kamera HRSC. Do těchto chvil
dokázala zachytit 19% povrchu Marsu. Další měsíce v nastaveném čase
budou také věnovány k dalšímu 3-D barevnému
zobrazení povrchu planety.
Díky prodloužení mise dostává Mars Express
šanci zdokumentovat změny atmosféry v druhém planetárním roce a sledovat
sezónní změny provázené výskytem jinovatky, mlh nebo ledu. Planeta Mars
má vědcům stále co nabídnout.
2005-09-25 - Cassini
Status Report (2005-09-15 až 2005-09-21)
Zatím poslední telemetrická data ze sondy zaznamenala stanice Madrid dne
2005-09-21. Cassini
je ve skvělé kondici a pracuje podle očekávání.
Sonda prolétla 2005-09-14 nejvzdálenějším bodem
dráhy od Saturnu (apoapsis) a zahájila oběh číslo 15. V oblasti
apoapsidy se uskutečňovalo měření přístrojem MAPS [=Magnetospheric and
Plasma Science] zaměřené na detekci hranic magnetosféry nad zastíněnou částí
planety a pozorování hranic magnetosféry v různých radiálních
vzdálenostech.
Jak už bylo referováno předchozího týdne, došlo ke ztrátě části vědeckých
dat vinou chybně nastaveného návěští v obslužném programu záznamníku
SSR [=Solid State Recorder]. Závada postihla data ze strany A, kam
nešly údaje zapisovat ani zpětně číst. Dne 2005-09-15
byla na sondu vyslána softwarová oprava a řídící tým čekal na nejbližší
příležitost, kdy bude potřeba zaznamenávat a vysílat další data, aby si
ověřil, zda byl zásah účinný.
Na tiskové konferenci 2005-09-16 byla veřejnost
seznámena s objevem, při němž radiolokátor pozoroval na Titanu
pravděpodobnou břehovou čáru bývalého nebo současného velkého jezera
(viz též zpráva v našich Horkých novinkách 2005-09-22).
2005-09-19 v 19:00 UT se rozběhl
korekční manévr OTM-033, mající za cíl upravit
dráhu před setkáním s měsícem Hyperion (2005-09-26).
Po 176.3 s činnosti hlavního raketového motoru bylo dosaženo změny
rychlosti o Δv=27.8 m/s. Systémy sondy pracovaly během manévru
nominálně.
2005-09-23 - Hayabusa
Názvy terénních útvarů na asteroidu Itokawa
Tým japonských specialistů odpovědných za misi
Hayabusa podal návrh na pojmenování
výrazných terénních útvarů na asteroidu (25143) Itokawa, který je
v současné době studován přístroji sondy ze vzdálenosti 20 km.
Jako u ostatních kosmických objektů podléhají názvy schválení Mezinárodní
astronomické unie IAU. Názvy velkých útvarů a jejich odůvodnění je uvedeno
níže. Menším terénním prvkům budou přidělována jména později.
Prozatím z Japonska vzešel návrh na názvy tří topografických prvků:
Muses Sea je oblast hladkého terénu a jméno je odvozeno od původního
pracovního označení projektu, které bylo MUSES-C.
Muses by se zároveň dalo interpretovat jako společné pojmenování řeckých
bohyň - múz.
Uchinoura Bay je pravděpodobně kráter na asteroidu a jméno vychází
z označení japonského kosmodromu na ostrově Kjúšú, odkud sonda vzlétla
do vesmíru.
Woomera Desert by mohl být další velký kráter na Itokawě a jméno
symbolizuje místo, kde by celá mise měla skončit přistáním návratového
pouzdra. Woomera Prohibited Area (WPA) je pouštní oblast v Austrálii,
kde se nachází rovněž kosmodrom a raketová střelnice.
2005-09-22 - Cassini
Pobřežní čára na Titanu
Obrázky pořízené sondou Cassini při
posledním průletu kolem Titanu ze začátku září ukazují na jižní polokouli
něco, co vypadá jako dlouhé pobřeží. Příznaky, že toto území bylo kdysi
mokré, případně, že se na něm vyskytují plochy zalité kapalinou, jsou zcela
evidentní.
"Hledali jsme oceán nebo jezera na Titanu. Data z radaru patří
k nejlepším důkazům přítomnosti jakési pobřežní línie," komentoval
poslední objevy Steve Wall z Jet Propulsion Laboratory, vedoucí týmu,
který se stará o práci přístroje RADAR.
Radarové snímky představují hypotetické pobřeží oddělující světlý a tmavý
terén v délce asi 1700 km a šířce 170 km. Světlý a patrně
zvlněný terén bezprostředně sousedí s tmavou a vyhlazenou oblastí.
Mělo by se jednat o region, kde se nejpravděpodobněji vyskytoval nebo
vyskytuje vlhký terén či souvislá hladina kapalin. Na Titanu zřejmě čas
od času dochází k obdobím dešťů, případně rozsáhlým výronům kapalin
z hlubin země.
Světlé obrazce v tmavé oblasti by mohly být místy, která jsou občas
zaplavována a nyní zcela nebo částečně vyschlá. Útvary podobné zátokám
jsou dalšími znaky, potvrzujícími, že ostré ohraničení světlé a tmavé
plochy bude asi pobřežní línií.
Na snímcích jsou dále vidět sítě kanálů protínajících světlý terén. Těmi
mohly kdysi proudit řeky z kapalných uhlovodíků. Společně
s radarovými snímky z dalších dvou průletů (říjen 2004 a únor 2005)
byly prozatím identifikovány nejméně dva typy drenážních kanálů. Některé
jsou dlouhé a hluboké, klikatého tvaru a s málo přítoky. Taková koryta
vedla kapaliny z velkých vzdáleností. Naproti tomu byly zjištěny kanály
jejichž tvar a hustá síť odpovídá útvarům vzniklým po deštích. Některé
kanály jsou delší než 100 km. Některé jsou napájeny z pramenů,
jiné se složitější soustavou vděčí za svoji existenci atmosférickým srážkám.
Průlet kolem Titanu 2005-09-07 byl nepříznivě
poznamenán závadou na jednom ze dvou palubních záznamníků SSR [=Solid State
Recorder], který nezapsal pořízená data. Znamená to, že přibližně polovina
vědeckých výsledků ze setkání byla ztracena. Chyba v softwarovém
vybavení již byla objevena a odstraněna. Zatím poslední přiblížení
k Titanu bylo již v pořadí osmé, do konce promární mise čeká
Cassini ještě dalších 37 těsných
návštěv u největšího měsíce Saturnu. Nejbližší příležitost jak získat
další radarová data nastane již 2005-10-26.
Pozornost se bude tentokrát soustředit do míst u rovníku, kde v lednu
tohoto roku přistál modul Huygens.
2005-09-21 - Venus Express
Do startu zbývá jeden měsíc
Start sondy k Venuši, která byla již několik roků při plánování planetárních
misí zanedbávána, se již značně přiblížil. Půjde-li
vše podle plánu, vzlétne 2005-10-26
Venus Express evropské organizace ESA
z kazašského Bajkonuru pomocí vyzkoušené kombinace ruské nosné rakety
Sojuz-Fregat. Sonda je již v laboratořích na kosmodromu a technici
finišují s přípravami na dlouhou cestu. Přípravné práce se již dostaly
do fáze, ve které se ověřují poslední předstartovní sekvence, jichž se
účastní kompletní tým, mj. i skupina, která bude přítomna při startu
v podzemním bunkru vzdáleném asi 150 m od rampy. Závěrečný
countdown je rozvržen přibližně na 9 h.
Kolem 2005-08-15 se uskutečnila zkouška těsnosti
palivového systému, po které bylo konstatováno, že je možno naplnit zásobníky
plánovanými 570 kg paliva. K tomu dojde až těsně před startem.
Test proběhl v režii týmu výrobce systému CPS [=Combined Propulsion
System] z britské divize firmy ASTRIUM.
2005-08-30 byly zahájeny zkoušky ze série
SVT-2 [=System Verification Test 2].
Jako první se uskutečnil test startovací sekvence a převzetí řízení letu
střediskem ESOC. SVT-2 probíhá tím způsobem,
že řídící středisko VMOC [=Venus Mission Operation Centre] v Darmstadtu
(Německo) vysílá povely na sondu nacházející se na Bajkonuru a simuluje
operace, které se budou eventuelně vykonávat v kosmu. Zkoušky
SVT-2 byly naplánovány v trvání necelého
jednoho týdne. Zakončeny byly 2005-09-02
ověřením hlavních funkcí elektrického systému. Sonda byla poté umístěna
do adaptéru, v němž se zkoušelo finální optické zaměření. Byla zahájena
instalace solárních panelů.
V polovině září byly sluneční baterie namontovány a rozběhly se jejich
prověrky. Každé křídlo si vyžádalo dva dny montážních prací. První panel
obdržela sonda 2005-09-13 a druhý o dva dny
později 2005-09-15.
Sluneční panely (vyrobené z GaAs) musí vyhovět náročným tepelným
podmínkám na oběžné dráze kolem Venuše. Těleso blízko Slunce ve vzdálenosti
odpovídající dráze Venuše je vystaveno intenzivnímu slunečnímu záření.
Sonda kroužící kolem Venuše je navíc z druhé strany zahřívána tepelným
zářením odraženým od oblačnosti planety.
Sluneční panely byly navrženy a odzkoušeny pro provozní teploty v rozmezí
-167°C až +158°C. U Země mají výkon 821 W, u Venuše na konci
plánované čtyřleté mise by měly vyrábět 1468 W. Panely fotovoltaických
článků, z nichž každý je propojen třemi klouby, budou rozloženy krátce
po startu a v této poloze již zůstanou po celý zbytek života sondy.
2005-09-19 - Rosetta
Status Report (2005-08-26 až 2005-09-16, dny mise: 545 až 565)
Ve sledovaném třítýdenním období se sonda nacházela v pasivní přeletové
fázi cesty. Nebyly plánovány žádné významné aktivity a se sondou bylo
udržováno rádiové spojení jedenkrát týdně.
Kromě rutinního sledování průběhu letu a odvysílání opravy programu pro
sledovač hvězd B, k čemuž došlo 2005-09-08,
prožil řídící tým mimořádnou událost, když byla
Rosetta ve dnech
2005-09-08 a 2005-09-09
zasažena částicemi ze sluneční erupce. Bohužel k tomu došlo na začátku
týdenního intervalu, kdy nebyl plánován příjem telemetrie, a proto až
2005-09-15 bylo zjištěno, že sluneční aktivita
způsobila selhání sledovače hvězd A. Druhé čidlo (Star Tracker B),
které se nepoužívalo pro řízení polohy, se nacházelo
v stand-by módu.
Rozbor dat ukázal, že během šesti dnů, kdy byla orientace sondy udržována
jen setrvačníky, došlo k odchylce polohy o 0.7°, přičemž
anténa HGA [=High Gain Antenna] mířila o 0.3° mimo požadovaný směr.
Chyba v zaměření nebyla naštěstí nijak velká a spojení nebylo ohroženo.
2005-09-15 byly odvysílány povely, které vedly
k obnovení normální činnosti systémů sondy. Oba sledovače hvězd byly
uvedeny opět do provozního stavu a sonda byla správně reorientována.
Ve sledovaném období neprobíhala žádná vědecká měření, s výjimkou
monitorování radiačního pozadí přístrojem SREM.
Se stanicí byla navázána tři rádiová spojení s maximální délkou 10 h.
Dne 2005-09-16 byla Rosetta
vzdálena 188.9 mil. km (1.23 AU) od Země a 245.5 mil. km
(1.64 AU) od Slunce. Doba letu rádiového signálu jedním směrem činila
8 min 7 s.
2005-09-17 - Cassini
Status Report (2005-09-08 až 2005-09-14)
Poslední spojení se sondou ve sledovaném období navázala stanice Madrid
dne 2005-09-14. Cassini
je nadále ve skvělém stavu a funguje normálně.
Na schůzce 2005-09-09 bylo rozhodnuto zrušit
dráhovou korekci OTM-032 kvůli tomu, že požadovaná
úprava byla zcela nepatrná.
2005-09-10 byla zahájena operace dotlakování
paliva v nádržích sondy. Procedura byla rozplánována na tři dny.
Předchozí podobné tlakování proběhlo ještě během přeletové fáze mezi korekčními
manévry TCM-9 a TCM-10
[=Trajectory Correction Maneuver]. Později se počítá ještě s jedním
zvýšením tlaku na dráze kolem Saturnu.
2005-09-13 bylo oznámeno, že došlo ke ztrátě
podstatného objemu vědeckých dat z průletu
kolem Titanu. Příčinou byly jednak provozní problémy na sledovací stanici
DSN a jednak softwarová závada na palubě sondy. V palubním počítači
bylo chybně nastaveno návěští, které povoluje zápis a čtení na jednu
polovinu polovodičové paměti SSR [=Solid State Recorder]. Polovina dat
z průletu se potom neměla kam zaznamenat. Povel na opravu byl odeslán
ze Země až 2005-09-15. Příčina chyby byla
jednoznačně identifikována a reprodukována na pozemním zkušebním zařízení.
2005-09-15 - Mars Express
Problémy s PFS
ESA zahájila analýzu technického stavu přístroje PFS [=Planetary Fourier
Spectrometer] na palubě sondy Mars Express.
Na tomto experimentu se objevily před několika měsíci problémy.
Příčinou pozorovaného nestandardního chování by mohly být vibrace vyvolané
operacemi sondy. Žádný konkrétní zdroj vibrací však zatím nebyl identifikován
a jiné příčiny byly zcela vyloučeny. Na prozkoumání vzniklého stavu byl
sestaven pracovní tým složený s expertů z ESA, průmyslu a Italské
kosmické agentury ASI. Není vyloučeno, že dojde k obnovení činnosti
PFS za použití modifikovaných procedur ale dokud vyšetřování neskončí,
je prozatím předčasné činit jakékoliv závěry.
Přístroj PFS fungoval bez jakýchkoliv obtíží skoro dva roky od startu
v červnu 2003. Jeho zásluhou bylo získáno mnoho nových informací
o globálním složení a pohybu atmosféry Marsu.
I kdyby se nepodařilo PFS udržet zcela funkční, jedná se pouze o jeden
z vědeckých experimentů na palubě Mars Expressu.
Dalších šest přístrojů (HRSC, OMEGA, ASPERA, SPICAM, MARSIS a MaRS)
v současné době pracuje podle očekávání, zásobují vědce cennými
informacemi a neexistují náznaky, že by se tento stav měl v dalším
průběhu mise zhoršit.
2005-09-15 - Cassini
Status Report (2005-08-31 až 2005-09-07)
Zatím poslední telemetrická data obdržela sledovací stanice Goldstone
2005-09-06. Podle nich pokračovala sonda
Cassini v letu ve výborném stavu a
se všemi funkčními subsystémy.
Hmotový spektrometr INMS [=Ion and Neutral Mass Spectrometer] pokračoval
v měření magnetosféry poblíž pericentra oběhu S14, které bylo zahájeno
minulý týden. Tato pozorovaní slouží k analýze složení částic
pohybujících se podél magnetických siločar.
Dne 2005-09-01 se uskutečnila zkouška groskopů
RWA [=Reaction Wheel Assembly]. Během testu, při nichž se zjišťoval třecí
odpor silových setrvačníků se prokázaly jen malé změny oproti stavu před
půl rokem.
Před několika dny obdržel řídící tým Cassini
požadavek od týmu Mars Global Surveyor (MGS) na poskytnutí času dvou
rádiových seancí sledovací stanice DSN. MGS se nacházel v bezpečnostním
módu a pro rychlé uvedení do normálního operačního provozu si tým MGS vyžádal
dvě mimořádné rádiové seance na úkor Cassini. Pokud je již rozběhnuta jistá
programová sekvence, znamená takovýto výpadek spojení ztrátu jistého objemu
dat. Jako kompromis bylo obětováno pouze jedno spojení
2005-09-02 přes výkonnou 70 m anténu stanice
č. 14 a kontakt byl udržován s nižším datovým tokem přes anténu
o průměru 34 m stanice č. 25. Druhý požadovaný termín
2005-09-04 nešlo uvolnit, neboť se jednalo
o vysílací okno pro potřeby záložního manévru OTM-031
před průletem kolem Titanu.
Korekční manévr OTM-031 se uskutečnil
2005-09-03. Jeho cílem bylo doladit dráhu sondy
tak, aby průlet kolem Titanu (T7) proběhl ve výšce 1075 km. O opravu
dráhy se postaraly korekční motorky RCS [=Reaction Control System]. Oparace
byla zahájena v 19:52 UT a po době hoření t=66.8 s bylo
dosaženo změny rychlosti Δv=0.0631 m/s. Všechny subsystémy
pracovaly podle očekávání.
2005-09-04 byl opět uzavřen kryt hlavního motoru,
čímž se mělo předejít eventuálnímu poškození prachovými částicemi při
průletu rovinou prstenců. Motor byl odkrytován znovu
2005-09-06.
2005-09-05 se uskutečnil osmý a prozatím
poslední rádiový experiment využívající zákrytu sondy za planetou.
Cassini minula měsíčky Pandora, Prometheus
a Methone metodou necíleného průletu.
2005-09-07 došlo k sedmému cílenému průletu
kolem Titanu.
2005-09-14 - Asteroidy
Velké objekty v Kuiperově pásu
Před krátkou dobou se noviny hemžily zprávami o nové "desáté planetě"
Slunečního systému. O objevu amerických vědců se objevil i článek
v našich Horkých novinkách. Ze zpráv ale takřka vypadla informace
o tom, že velkých těles, které bojují o přiznání statusu planety bojují
i další podobné objekty.
Současně s obří planetkou 2003 UB313 se stejnému týmu astronomů
podařilo prozkoumat další dva asteroidy, které nesou označení 2003 EL61
a 2005 FY9. Pro tělesa prozatím Mezinárodní astronomická unie (IAU)
nepřidělila definitivní název, mezi astronomy se proto mezitím ujaly
přezdívky "Santa", Easterbunny" a "Xena". Všechna tři byla zachycena
48palcovým teleskopem Samuel Oschin na Palomarské observatoři. Zásluhu
na tom má tým vědců z California Institute of Technology a Yale
University, Mike Brown, Chad Trujillo a David Rabinowitz. "Xena" je
z nich největší a skupina objevitelů by ho ráda zařadila mezi regulérní
planety.
"Santa", "Easterbunny" i "Xena" jsou členy Kuiperova pásu, oblasti za
oběžnou drahou Neptunu, která byla již dávno teoreticky zabydlena materiálem
zbylým po zformování solárního systému. Od poloviny 90. let minulého
století přestal být tento region pouhou hypotézou a začíná se pomalu
zaplňovat konkrétními objekty.
"Xena", nacházející se v současné době 97 AU (astronomických jednotek,
1 AU je přibližně 150 mil. km) dosahuje nejméně velikosti
Pluta, ale pravděpodobně bude mnohem větší. Vědci jsou schopni s jistou
nepřesností odhadnout rozměry kosmického tělesa takovéhoto typu. Předpokladem
je, že je známá přesná vzdálenost od Slunce, což se dá přístroji docela
dobře zjistit. Rovněž je možno precizně změřit jasnost objektu, tedy světlo,
které se od tělesa odráží. Z toho se dá odvodit průměr planetky za
předpokladu, že odráží všechno světlo, které na ně dopadá, tedy
chová-li se jako ideální kulové zrcadlo. Je
to samozřejmě předpoklad, který neodpovídá skutečnosti, ale umožňuje stanovit
nejmenší možnou velikost objektu. Je logické, že těleso s horší
schopností reflekovat dopadající světlo by se muselo mít větší průměr,
aby bylo schopno odrážet tolik světla, jako je ve skutečnosti pozorováno.
A právě za předpokladu ideální odrazivosti "Xeny" ukazují výpočty, že
její průměr odpovídá minimálně průměru Pluta. Z jednoho směru je tedy
průměr "Xeny" omezen. Jak je to ale s maximální možnou velikostí?
Aby se zpřesnil rozměr asteroidu, zaměřil se na něj ve dnech
2005-08-27 a 2005-08-28
kosmický teleskop Spitzer. Spitzer je konstruován tak, aby mohl pozorovat
vesmír v oboru infračerveného (tepelného) záření. Teleskop může měřit
množství tepla vyzařovaného povrchem planetky, které je úměrné jednak
velikosti a jednak povrchové teplotě, kterou pro známou vzdálenost od
Slunce dokážeme určit a která činí -243°C. Všechna tato pozorování
a spektrografická data naznačují, že povrch "Xeny" má podobné složení
jako povrch Pluta, který se vyznačuje vysokou odrazivostí. Kdyby asteroid
odrážel 70% světla, činil by jeho průměr 2700 km.
Druhý velký objekt, který je prozatím označován "Santa", protože byl
nalezen 2004-12-28 je jedním z nejpozoruhodnějších
těles Sluneční soustavy. Pozorování malým teleskopem v Chile ukázala
rychle rotující těleso tvaru doutníku s delším rozměrem blížícím se
průměru Pluta. Žádné jiné známé velké těleso se rychlostí rotace ani
zdaleka neblíží k otáčkám "Santy". Poslední měření říkají, že obrátka
kolem osy se uskuteční za pouhé 4 hodiny. Navíc byl poblíž objeven
maličký měsíček, prozatím přezdívaný "Rudolph", který "Santu" oběhne za
49 dní.
Třetí zajímavý asteroid Kuiperova pásu, "Easterbunny" {=Velikonoční králíček},
objevený 2005-03-01 je nyní vzdálen 52 AU
a pravděpodobně dosahuje velikosti tří čtvrtin Pluta.
U všech tří uvedených, relativně velkých těles Kuiperova pásu byl zjištěn
povrch pokrytý zmrzlým metanem. Objev je o to vzácnější, že metanová
pokrývka byla po dlouhá desetiletí výsadou planety Pluto. Zdá se, že nejmenší
planeta naší soustavy dostala srovnatelné příbuzné.
Technické prostředky umožnily teprve nyní nesměle nahlédnout do vzdáleností
za oběžnou drahou Pluta, ale již první objevy ukazují, že tato oblast nám
může připravit ještě celou řadu zajímavých a možná senzačních odhalení.
2005-09-13 - Mars
Pás ledu kolem rovníku planety
Sonda Mars Express, kroužící od konce
roku 2003 kolem Marsu, možná objevila stopy ledového opasku, který kdysi
obepínal rovník Marsu. Důkaz existence takového pásu vidí vědci
v terénních útvarech připisovaných ledovcové aktivitě, probíhající
přibližně před 5 miliony let. Led na rovníku planety se objevil
následkem změny sklonu rotační osy. Po ní se vlhkost od pólů přesunovala
nad rovník a tam se ukládala ve formě sněhu.
Tato teorie vychází z práce týmu vědců vedených Jacquesem Laskerem
z Pařížšské observatoře a byla prezentována na setkání astronomů
pořádaných Americkou astronomickou společností tento týden v Cambridgi
(Velká Británie).
Laskarův tým předvedl, že sklom osy Marsu se může měnit mezi 15° a
40°. Údajně je to možné proto, že Marsu chybí větší měsíc. Pokud sklon
přesáhne 35°, vlhkost soustředěná kolem jižního a severního pólu má
tendenci se přesunovat k rovníku a zde v podobě sněhu klesat
k zemi. Polární čepičky se tak zmenšují a o to více přibývá ledu
v "tropickém" pásu.
Sonda Hayabusa s vypnutým iontovým
pohonem a řízená běžnými raketovými motorky konečně zaujala výchozí pozici
u asteroidu Itokawa. Vzdálenost se v uplynulých dnech pravidelně
zkracovala. Zatímco 2005-09-06 se nacházel
kosmický robot ještě 500 km od cíle, dne 2005-09-09
se už vzdálenost zmenšila na méně než 100 km a konečně
2005-09-12 v 01:00 UT zůstala sonda
viset ve výšce pouhých 20 km. V této poloze nějakou dobu zůstane
a bude planetku zkoumat. Teprve pak se pokusí spustit až těsně k povrchu,
vysadí aparát Minerva a odebere vzorky materiálu asteroidu.
Operace to bude patrně velice obtížná, protože snímky pořízené
v uplynulých dnech ukazují planetku jako značně nepravidelné rotující
těleso. Jeho tvar by se dal nejlépe popsat jako tlustý, mírně prohnutý
rohlík.
2005-09-12 - Měsíc
Radiační riziko letů na Měsíc
Měsíc představuje pro pozemského tvora velice nehostinné prostředí. Řada
rizikových faktorů je navíc pro lidské oko neviditelná. K nim patří
v první řadě vakuum, extrémní teploty a radiace. Zatímco
s nepřítomností vzduchu a s vysokými nebo nízkými teplotami si
dokážeme víceméně poradit za pomocí kosmických skafandrů a obytných modulů,
s radiací to tak snadné není.
Měsíční povrch je vystaven kosmickému záření a proudům slunečních částic.
Některé z jejich složek se dají jen těžko odstínit. Navíc, dopadající
paprsky kosmického záření indukují po dopadu na povrch spršku sekundárních
částic. Radiace pronikající lidským organismem může poškodit DNA, zvyšuje
riziko rakoviny a jiných nemocí.
Podle Vize kosmického průzkumu (Vision of Space Exploration) plánuje NASA
do roku 2020 opět vyslat astronauty na Měsíc. Je zřejmé, že už kvůli lidem
žijícím a pracujícím na Měsíci musí být otázka snížení radioaktivního
zatížení uspokojivě a včas vyřešena. V první řadě je potřeba odpovědět
na otázku, zda může člověk bez velkého nebezpečí újmy na zdraví pobývat
na lunárním povrchu déle než pár dní.
Na rok 2008 připravuje NASA robotickou sondu, která bude mapovat měsíční
radiační prostředí. Sonda nese název
Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) a kromě
měření kosmického záření bude rovněž pátrat po vodě a snímkovat povrch
s nevídaným rozlišením. LRO je klíčovým projektem dalšího průzkumu
Měsíce pomocí automatů. Misi připravuje středisko GSFC [=Goddard Space
Flight Center].
Jedním z přístrojů na palubě LRO
by měl být teleskop CRaTER [=Cosmic Ray Telescope for the Effects of
Radiation] {=Teleskop kosmického záření pro zjišťování účinků radiace}.
Kromě obvyklého monitorování radiace bude používat i různě silných vrstev
z plastů, které budou napodobovat lidskou tkáň a při tom se bude
zjišťovat, jak těmito vrstvami pronikají vysokoenergetické částice a jak
působí na lidské tělo. Lidský organismus nemá s kosmickým zářením,
kromě krátkých výletů v programu Apollo, prakticky žádné zkušenosti,
protože o jeho dokonalé odstínění se stará zemské magnetické pole. Dokonce
ani astronauti létající po obvyklých drahách kolem Země nejsou jeho účinkům
vystaveni. CRaTER by měl částečně zaplnit mezeru v našich vědomostech.
Ve vzdálenějším kosmické prostoru přichází záření ze všech stran. Na Měsíci
by se dalo předpokládat, že alespoň z jedné strany budou lidé účinků
radiace ušetřeni. Hmota Měsíce by přece měla odstínit paprsky přicházející
zespodu! Není tomu tak!
Jestliže se srazí částice kosmického záření s částečkou měsíčního
povrchu, spustí se miniaturní jaderná reakce, při které se uvolní neutrony.
Měsíční povrch je sám o sobě radioaktivní! Co je tedy pro astronauty méně
nebezpečné? Kosmické paprsky dopadající shora nebo neutrony zespodu? Na
tuto otázku odpovídá lakonicky Igor Mitrofanov z Institutu kosmických
výzkumů při Ruské federální kosmické agentuře (RFKA): "Obojí je špatné."
Mitrofanov je vedoucím vědeckým pracovníkem odpovědným za další přístroj
na detekci radiace na palubě LRO.
Experiment LEND [=Lunar Exploration Neutron Detector] je příspěvkem RFKA
na misi LRO. LEND bude měřit vyzařování neutronů z lunárního povrchu
a zjišťovat jejich energii. První globální mapování neutronové radiace
na Měsíci provedl Lunar Prospector v letech 1998 až 1999. LEND
předchozí měření doplní tím, že dokáže rozlišit různé úrovně energie
neutronů a ukáže, jaký podíl z nich tvoří vysokoenergetické a tudíž
i nejvíce škodlivé částice.
Teprve na základě zmapovaného radiačního prostředí mohou vědci a technici
přistoupit k návrhu nových kosmických oděvů, obytných buněk, měsíčních
vozidel a dalšího zařízení potřebného k plánovanému návratu na Měsíc.
2005-09-11 - Asteroidy
Ceres je miniaturní planeta
Pozorování největšího známého asteroidu (1) Ceres naznačují, že by
se mohlo jednat o maličkou planetu, která obsahuje velký objem čistého
vodního ledu skrytého pod povrchem. Měření prováděná družicovou observatoří
HST [=Hubble Space Telescope] zároveň ukazují charakteristické znaky
kamenného terestrického (podobného Zemi) tělesa. Ceres má takřka kulovitý
tvar a zdá se, že má i diferencovanou skladbu nitra. Ve středu se nachází
kamenné jádro a vnější plášť tvoří tenká prachová skořápka.
Podle vyjádření Lucy A. McFadden[ové] z Oddělení astronomie na
University of Maryland: "Ceres je planetární embryo. Gravitační poruchy
vyvolávané Jupiterem před miliardami let zabránily, aby proběhla akrece
většího množství materiálu a aby se vytvořila plnohodnotná planeta." Poslední
objevy byly zveřejněny v časopise Nature
z 2005-09-08.
Ceres má průměr přibližně 930 km. Podobně jako desetisíce jiných
planetek se pohybuje v hlavním pásu asteroidů mezi drahami Marsu a
Jupitera. Tělesa z pásu představují primitivní hmotu z počátků
vzniku solárního systému, která se nedokázala koncentrovat do standardní
planety. Planetka Ceres sama obsahuje kolem 25% hmoty pásu asteroidů. Pluto,
nejmenší uznávaná planeta Sluneční soustavy, má hmotnost 14x větší než
Ceres.
Astronomové použily HST a studovali Ceres po dobu 9 hodin, což je
doba kompletní otočky. Hubble pořídil 267 snímku asteroidu, z nichž
vědci určili, že těleso má téměř kulový tvar. Rovníkový průměr je mírně
větší než polární.
Počítačové modely ukazují, že takové objekty by měly mít hmotu v nitru
rozdělenu takovým způsobem, že jádro tvoří hustší materiály a plášť obsahuje
lehčí horniny. Všechna terestrická tělesa mají takovéto diferencované
složení. Naproti tomu u asteroidů menších než Ceres nejsou známky takovéto
struktury.
Astronomové se dále domnívají, že pod povrchem by se měl nacházet vodní
led. Usuzují tak z toho, že hustota planetky je menší než zemského
pláště a protože spektrální měření ukazují na přítomnost minerálů
obsahujících vodu. Odhaduje se, že 25% hmoty planetky tvoří vodní led.
Pro představu by se jednalo o větší objem než mají dohromady všechny
pozemské zásoby sladké vody.
Ceres je nejen největším klasickým asteroidem (pro tuto chvíli si odmysleme
tělesa za drahou Pluta) ale i prvně objevenou planetkou. Těleso nalezl
sicilský astronom Giuseppe Piazzi v roce 1801, když pátral po
hypotetické planetě obíhající kolem Slunce mezi drahami Marsu a Jupitera.
2005-09-08 - Cassini
Status Report (2005-08-25 až 2005-08-30)
Zatím poslední spojení se sondou Cassini
navázala 2005-08-30 sledovací stanice DSN Goldstone.
Podle telemetrických údajů zůstává sonda nadále ve skvělém stavu a funguje
podle očekávání.
2005-08-25 se v 18:31 UT uskutečnila
úprava dráhy OTM-029 [=Orbit Trim Maneuver].
Hlavní motor po 9.3 s činnosti změnil rychlost letu o
Δv=1.4 m/s. První data přijatá po provedeném manévru ukázala,
že korekce proběhla úspěšně. Jednalo se o opravu dráhy po těsném přiblížení
k Titanu (průlet T6).
K další dráhové korekci došlo 2005-08-30.
Hlavní raketový motor zahájil činnost v 20:05 UT a po
91.35 s hoření bylo dosaženo změny rychlosti Δv=14.3 m/s.
Manévr byl uskutečněn jako příprava na další průlet kolem Titanu (T7) a
všechny subsystémy vykazovaly během něho nominální funkci.
Pro veřejnost byly téhož dne uvolněny další informace o měsíci Enceladus
a "tygřích pruzích" pozorovaných na jeho povrchu (podrobnosti
v dřívějších příspěvcích v sekci "Horké novinky").
2005-09-08 - Venus Express
Poslední operace před startem
Přípravy evropské sondy Venus Express na
kazašském kosmodromu Bajkonur se blíží do finiše. Rovněž nosná raketa
byla v těchto dnech dokončena a probíhají na ní poslední zkoušky.
Oznámil to Dimitrij Titov, zástupce Ruska na projektu, při příležitosti
mezinárodní konference o planetárních vědách v Cambridgi (GB).
Startovní okno pro vzlet rakety
Sojuz-Fregat se otevírá
2005-10-26 a trvá přibližně jeden měsíc.
Sonda má dosáhnout Venuše po 153 dnech letu v dubnu příštího roku.
2005-09-08 - Hayabusa
Itokawa na dosah
Vzdálenost sondy Hayabusa k cílovému
asteroidu Itokawa se dnes zmenšila na pouhých 175 km. Zájemci, kteří
chtějí mít nejčerstvější informace, by se měli pravidelně dívat na
oficiální stránky organizace JAXA.
Obsah je v současné době aktualizován prakticky každý den. Dnes je
na této adrese mj. animace 12 snímků planetky z
2005-09-05 (začátek snímkování ve vzdálenosti
cca. 700 km), která zachycuje polovinu otočky kosmického objektu.
Celá perioda rotace obnáší asi 12 h a byla známá již z pozemských
pozorování. Sonda se v době pořizování fotografií blížila k cíli
rychlostí asi 10 km/h.
Na téže webovské stránce jsou i informace o dalším plánovaném průběhu letu,
z nichž vyjímám:
- polovina září - dosažení výchozího bodu 20 km nad
planetkou, ukončeno přibližování
- listopad - odběr vzorků
- začátek prosince - zahájení zpáteční cesty k Zemi
- červen 2007 - přistání na Zemi
2005-09-07 - Technologie
Problémy s prachem na Marsu
Před začátkem mise roverů MER na Marsu
se předpokládalo, že jejich životnost bude mimo jiné limitována stupněm
zaprášení fotovoltaických článků. S narůstající vrstvou prachu se
bude výkon baterií snižovat, až nakonec nebude stačit na provádění
smysluplných operací. S tímto procesem se víceméně počítalo, nicméně
s instalací nějakého zařízení, které by odstraňovalo prach z panelů
slunečních článků se vzhledem k pouze tříměsíční projektované životnosti
neuvažovalo. Příroda na Marsu - alespoň v tomto případě -
konstruktérům pomohla a vzdušný vír, který prošel nad oběma rovery, už
v několika případech odfouknul usazené prachové částice. Je však
zřejmé, že na takové náhody se seriózní projektant spoléhat nemůže.
Jak ale rutinně odstraňovat prach na automatických aparátech? Kdo někdy
zkusil poctivě stírat prach doma, ví, že to není snadná záležitost. Provést
stejný úkon bez zásahu lidské ruky na milióny kilometrů vzdáleném Marsu
je o to obtížnější.
NASA se snaží tento problém pro příští mise vyřešit. Do výzkumu se zapojila
řada vědců z celých Spojených států. Jedním z nich je profesor
fyziky Sid Clemens z Appalachian State University. Jeho specializací
jsou elektrostatické aplikace a rizika spojená se statickou elektřinou
v kosmickém programu. Zabývá se těmito otázkami u kosmického raketoplánu,
mezinárodní kosmické stanice ISS i v souvislosti s budoucím
výzkumem Měsíce a Marsu.
Atmosféra na Marsu je velice řídká a suchá. Prachové částečky se
v takovémto prostředí snadno elektricky nabíjejí a o to lépe ulpívají
na povrchu objektů. Taková částice se nedá jednoduše smést nějakým kartáčem.
Clemens společně se svými studenty navrhuje a zkouší prototypy
elektromagnetických desek, které by mohly úspěšně odstraňovat prach
z panelů marsovských roverů. Zkušební deska yat9m vypadá jako malá
destička tištěných spojů - ovšem bez diod a tranzistorů. Obsahuje
vysokonapěťové elektrody, které vytvářejí postupující elektrické pole,
jenž jako jakási vlna odnáší prachové částečky z povrchu. Dalším
krokem pokusů by měla být deska s průsvitnými vodiči (např.
z oxidů india a cínu nebo z uhlíkových nanotrubiček), které by
neměly mít vliv na funkci slunečních článků.
Clemens zkouší svoje desky v laboratoři, v níž jsou simulovány
podmínky na Marsu. Prach z Marsu je nahrazen vulkanickým materiálem
z Havaje.
Potíže s prachem měli už i astronauti programu Apollo na Měsíci.
Prach se usazoval na jejich oblecích a pronikal do mechanických spojů.
Tepelné radiátory, sloužící k vyzařování odpadního tepla na vozidlech
LRV [=Lunar Rover Vehicle], bylo potřeba preventivně zakrývat, což samozřejmě
snižovalo akční rádius. Nebylo možno také zabránit tomu, aby se prach dostal
i do kabiny přistávacího modulu. Rozptýlené ostré částečky prachu ve vzduchu,
podobající se mikroskopickým střepinkám křemene či skla, představovaly
nezanedbatelné zdravotní riziko. Astronautům od nich hrozily vážné plícní
potíže.
Problémy s prachem při kosmických misích - ať pilotovaných nebo
automatických - nelze v žádném případě podceňovat. Na jejich
řešení se podílí i tým prof. Clemense, který na svoji část výzkumu obdržel
grant ve výši 86870 USD. Práce by měla být uzavřena do dvou roků.
2005-09-06 - Asteroidy
Trefí se planetka 2004 MN4 v roce 2029 do Země?
Velká panika zachvátila informovanou veřejnost minulého prosince poté,
co vyšlo ve známost, že je velká pravděpodobnost zásahu Země asteroidem
2004 MN4. Zmíněný kosmický balvan o průměru přibližně 320 m by
přitom mohl pohodlně srovnat se zemí velké město o následných efektech
ani nemluvě. Výpočty provedené NASA v prosinci 2004 na základě
dřívějších optických pozorování dávaly šanci 50%, že ke srážce dojde
2029-04-13. Navíc dráha asteroidu je takového
charakteru, že se do blízkosti Země vrací víceméně pravidelně a i kdyby
setkání v roce 2029 proběhlo bez fatálních následků, mohlo by gravitační
pole naší planety upravit parametry oběžné dráhy tak, že katastrofa by
přišla při další příležitosti v roce 2036.
Měření radarem v Arecibu (Portoriko) přineslo další zpřesnění našich
znalostí. Nejnovější výpočty říkají, že vesmírný projektil mine Zemi ve
výšce 32000 km. Předchozí kalkulace hovořily sice o 36000 km,
ale s větší mírou nejistoty. Zažijeme tedy velmi těsné setkání
s nepříjemně velikým kusem skály. Nejbližší bod průletové trajektorie
bude ležet uvnitř oběžné dráhy geostacionárních družic! Asteroid bude
viditelný na noční obloze neozbrojeným okem.
Asteroid mezitím obdržel definitivní označení od Mezinárodní astronomické
unie (IAU). Od nynějška máme co do činění s planetkou (99942) Apophis.
Změna dráhy asteroidu po průletu gravitačním polem Země se projeví příznivě
při dalším kritickém setkání. V roce 2036 bude vzdálenost
Země-Apophis činit nudných 14 mil. km.
Je však mimo diskusi, že úplnou jistotu, zda máme v roce 2029 očekávat
vzrušující nebeskou podívanou nebo se třást o vlastní osud, budeme mít až
po důkladném proměření dráhy planetky. Příslušná pozorování pochopitelně
pokračují. Výborná příležitost k detailnímu výzkumu bude v roce
2013, kdy se Apophis opět dostane do relativní blízkosti Země. V této
souvislosti je zajímavý nápad, se kterým přišel bývalý astronaut
R. Schweickart, který navrhuje, aby byl v roce 2013 učiněn pokus
umístit na bludný balvan rádiomaják, pomocí něhož bychom znali v každém
okamžiku přesnou polohu objektu.
Planetka Apophis patří velikostí mezi kosmická tělesa, která po dopadu na
Zemi patrně nemohou způsobit globální katastrofu podobnou události, při
níž byly vyhubeni dinosauři. Dokázala by ale způsobit devastaci rozsáhlého
území po dopadu na pevninu nebo nepředstavitelně ničivou vlnu tsunami,
pokud by se trefila do oceánu.
Doplněk ke článku ze dne 2005-09-07:
Po uveřejnění předchozího příspěvku jsem obdržel několik reakcí,
z nichž jsem nabyl přesvědčení, že jsem tentokrát "šlápl vedle".
Při psaní jsem vycházel z článku, který se objevil nedávno na
stránkách http://www.spacedaily.com.
Obsah mi připadal poměrně střízlivý a neobjevil jsem v něm typické
znaky bulvární honby za senzací. Proto jsem nepátral po dalších pramenech,
ve kterých bych si uvedené skutečnosti ověřil. I když v zásadě nejsou
v příspěvku uvedena výslovně chybná fakta, zdá se že některé údaje
nejsou zcela přesné a nebo jsou zastaralé. Z "pietních" důvodů přesto
článek neruším, jen doplňuji odkaz na stránku wikipedie,
kde si o planetce Apophis mohou zájemci česky přečíst fundovanější
pojednání. Všem čtenářům se dodatečně omlouvám. AH
2005-09-06 - Saturn/Enceladus
Na Enceladu by mohly existovat stavební prvky organického života
Maličký Saturnův měsíc Enceladus se zdá být velice zajímavým objektem
z hlediska budoucího průzkumu zaměřeného na pátrání po mimozemském
životě. Prohlásil to Robert Brown z University of Arizona, který je
vedoucím vědeckým pracovníkem experimentu VIMS na sondě
Cassini. Brown a další vědci zúčastnění
na projektu Cassini se minulý týden sešli na konferenci věnované planetárnímu
výzkumu na univerzitě v Cambridgi.
První podrobnější pohled na Enceladus jsme získali v roce 1981, kdy
se v blízkosti mihnula sonda Voyager 2. Už tehdy odborníky
překvapil mladý hladký terén, který nasvědčoval tomu, že měsíček zasáhly
rozsáhlé geologické změny v době ne vzdálenější než 100 mil. roků.
Zároveň však ale vyvstala otázka, jak u tak maličkého kosmického tělesa
mohou fungovat geologické procesy, které by dokázaly roztavit vnitřek
měsíce. Průměr objektu je natolik malý, že se nedá předpokládat, že by
se v nitru koncentroval dostatek radioaktivního materiálu, který by
ohříval jádro. Oběžná dráha je relativně kruhová a nepřichází v úvahu
uvolňování tepla ani gravitačním "hnětením" a konečně nebyl detekován ani
dostatek čpavku, který by způsobil snížení teploty tání přítomného ledu.
Voyager na tyto otázky nemohl přinést odpovědi a proto byl problém
odložen.
Letos se k Enceladu vrátila sonda Cassini
vybavená daleko účinnějšími přístroji. K měsíci se sonda přiblížila
nejprve 2005-02-17 a pak
2005-07-14. Získaná data byla z vědeckého
hlediska úžasná.
Měsíček si vytváří vlastní řídkou atmosféru tvořenou převážně vodními parami
s příměsemi dusíku a jednoduchých molekul obsahujících uhlík. Hlavní
koncentrace plynů byly zaznamenány nad jižním pólem, který je současně
jakousi teplou oázou v okolním ledovém prostředí. Na jižním pólu bylo
naměřeno "příjemných" -183°C oproti očekávané teoretické hodnotě
-203°C.
Pozorovaná geologická aktivita se soustředí také právě kolem jižního pólu.
Tato oblast je rozryta paralelními trhlinami přezdívanými "tygří pruhy",
z nichž uniká vodní pára a jemné ledové částečky, které krystalizovaly
na povrchu velice nedávno. Podle jejich charakteru to muselo být v rozmezí
10 až 1000 let. Jemný ledový materiál je patrně také hlavním zdrojem,
z něhož se doplňuje tenký Saturnův prstenec E.
Druh geologických procesů připomíná děje vyvolávané kapalnou vodou pod
povrchem měsíčku. V "tygřích pásech" byly detekovány nejjednodušší
organické sloučeniny jako např. metan, etan a etylén. Metan byl patrně
uvězněn v nitru Encelada od dob vzniku Sluneční soustavy a pravděpodobně
probublává navenek přes zmíněné průduchy "tygřích pásů".
Vizuální a infračervený spektrometr VIMS sice nedokázal detekovat dusík,
ale měření dalšího přístroje hmotového spektrometru INMS ho prokázala.
Všechna ostatní měření rozličných přístrojů už byla v naprosté shodě.
To je dobrým předpokladem k tomu, aby se vědecké názory na Enceladus
mohly opřít o reálnou a spolehlivou základnu.
"Máme tedy podpovrchovou vodu, jednoduché organické látky a vodní páry
stoupající nahoru. Časem - a Enceladus na to měl stejně jako Země a
zbytek solárního systému 4.5 miliardy let - se v ohřívaném
koktailu organických látek vody a dusíku mohly vytvořit základní stavební
kameny života," dodává Brown. "Jestli k tomu došlo na Enceladu, nevíme.
Enceladus se ale zařadil vedle Jupiterova měsíce Europy a planety Mars mezi
místa, kde bychom mohli hledat eventuální život."
2005-09-01 - Cassini
Status Report (2005-08-18 až 2005-08-24)
Prozatím poslední telemetrii přijala 2005-08-24
sledovací stanice DSN v Goldstone. Sonda zůstává ve skvělém stavu a
funguje normálně.
2005-08-19 byl před očekávaným setkáním
s Titanem opět uzavřen kryt hlavního raketového motoru.
Těsně před průletem periapsidou, k němuž došlo
2005-08-20, sledovaly infračervený spektrometr
CIRS [=Composite and Infrared Spectrometer], kamery ISS [=Imaging Science
Subsystem] a ultrafialový spektrograf UVIS [=Ultraviolet Imaging Spectrograph]
oblačnost a bouřkové útvary na Saturnu. Pomalé skanování pomocí infračervených
detektorů bylo použito ke stanovení teplotní struktury troposféry
s vysokým vertikálním rozlišením.
2005-08-20 došlo k necíleným průletům
kolem měsíců Tethys (122750 km) a Telesto (105340 km).
2005-08-22 v 08:54 UT se uskutečnil
cílený průlet kolem měsíce Titan (průlet T6), přičemž minimální výška nad
povrchem činila 3660 km. Vzhledem k poměrně velké vzdálenosti
se naskytla možnost provádět infračervenou sondáž limbu přístrojem CIRS.
Narozdíl od sondování ve směru nadiru je měření v limbu vhodné ke
stanovení teplot v nízké stratosféře. Z oblasti poblíž 55° j.š.
se podařilo získat údaje o teplotě, tlaku a obsahu aerosolů. Další měření
během setkání prováděl magnetometr MAG, kamery ISS - snímkování jižní
oblasti pod regionem Xanadu, UVIS, CIRS a analyzátor prachu CDA [=Cosmic
Dust Analyzer]. V době největšího přiblížení optické přístroje
sledovaly prostor kolem jižního pólu, tedy oblast, v níž se tvoří
oblačnost a kde by se mohla vyskytovat dokonce jezera.
Archiv:
- Aktuální novinky
- Květen 2012
- Duben 2012
- Březen 2012
- Únor 2012
- Leden 2012
- Prosinec 2011
- Listopad 2011
- Říjen 2011
- Září 2011
- Srpen 2011
- Červenec 2011
- Červen 2011
- Květen 2011
- Duben 2011
- Březen 2011
- Únor 2011
- Leden 2011
- Prosinec 2010
- Listopad 2010
- Říjen 2010
- Září 2010
- Srpen 2010
- Červenec 2010
- Červen 2010
- Květen 2010
- Duben 2010
- Březen 2010
- Únor 2010
- Leden 2010
- Prosinec 2009
- Listopad 2009
- Říjen 2009
- Září 2009
- Srpen 2009
- Červenec 2009
- Červen 2009
- Květen 2009
- Duben 2009
- Březen 2009
- Únor 2009
- Leden 2009
- Prosinec 2008
- Listopad 2008
- Říjen 2008
- Září 2008
- Srpen 2008
- Červenec 2008
- Červen 2008
- Květen 2008
- Duben 2008
- Březen 2008
- Únor 2008
- Leden 2008
- Prosinec 2007
- Listopad 2007
- Říjen 2007
- Září 2007
- Srpen 2007
- Červenec 2007
- Červen 2007
- Květen 2007
- Duben 2007
- Březen 2007
- Únor 2007
- Leden 2007
- Prosinec 2006
- Listopad 2006
- Říjen 2006
- Září 2006
- Srpen 2006
- Červenec 2006
- Červen 2006
- Květen 2006
- Duben 2006
- Březen 2006
- Únor 2006
- Leden 2006
- Prosinec 2005
- Listopad 2005
- Říjen 2005
- Září 2005
- Srpen 2005
- Červenec 2005
- Červen 2005
- Květen 2005
- Duben 2005
- Březen 2005
- Únor 2005
- Leden 2005
- Prosinec 2004
- Listopad 2004
- Říjen 2004
- Září 2004
- Srpen 2004
- Červenec 2004
- Červen 2004
- Květen 2004
- Duben 2004
- Březen 2004
- Únor 2004
- Leden 2004
- Prosinec 2003
- Listopad 2003
Počet reakcí: 25
Poslední: 2013-03-21 14:07:23
|